یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

انتظار سینماگران از رئیس سازمان سینمایی چیست؟

انتقاد به بی عدالتی، سرمایه سالاری و ابتذال در سینما/ تولیدات بی هویت و سرشار از شوخی های جنسی را برچینید!

امینی خواه-آذین-اصغری-قاری زاده-کیمیایی-کیوان نیا-آب پرور-شاهمرادی زاده-هاشمی-قنبری-علیخانی-شاه حسینی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران انتظارات خود را از مدیریت سینمای کشور بیان داشتند؛ انتظاراتی جدی و قابل تأمل؛ از لزوم توجه ویژه به سینمای استراتژیک و پرهیز از تولید فیلم های بی هویت و سرشار از شوخی های جنسی گرفته تا تقاضای توجه ویژه به وضعیت بغرنج معیشتی سینماگران کشور؛ سینماگران یک صدا از حسین انتظامی درخواست کردند با درایت و دغدغه مندی هویت را به سینمای کشور بازگرداند!

به گزارش سینماپرس سینمای ایران چند سالی است به واسطه حضور مدیرانی غیرمتخصص و بدون دغدغه شاهد مشکلات بسیاری شده که صدای انتقاد و اعتراض سینماگران از هر طیف و جناحی را درآورده است.

سینماگران روز به روز بیشتر دچار یأس می شوند اما مسئولان همواره با وعده ها و شعارهای زیبا وضعیت سینمای کشور را مطلوب ارزیابی کرده و به هر ترتیبی می خواهند اوضاع را به قول معروف «گل و بلبل» نشان دهند!

اما با این همه سینماگران که خود شاهد وضعیت بحرانی و بغرنج سینمای کشور هستند همچنان روحیه مطالبه گری خود را حفظ کرده و از خواهان توجه ویژه مسئولان به شرایط نامساعد سینما هستند.

سینماپرس در همین راستا با ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مهدی امینی خواه، جبار آذین، ابراهیم اصغری، مجید قاری زاده، پولاد کیمیایی، شاهرخ کیوان نیا، مسعود آب پرور، ماشاالله شاهمرادی زاده، سیدجواد هاشمی، رهبر قنبری، عبدالله علیخانی و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی گفتگوهایی انجام داد که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

امینی خواه: سینمای ما نیازمند مدیری است که تدبیر ویژه برای رسیدگی به وضعیت بد معیشتی اهالی سینما و کیفیت پایین آثار داشته باشد

مهدی امینی خواه بازیگر سینما و تلویزیون در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: سینمای ما نیازمند مدیری است که تدبیر ویژه برای رسیدگی به وضعیت بد معیشتی اهالی سینما و کیفیت پایین آثار داشته باشد؛ سینما مدیری می خواهد که تخصص کافی در این حوزه داشته باشد و سال ها در عرصه سینما فعالیت کرده باشد این آرزوی دیرینه همه اهالی سینما است! سینما نیروهای دغدغه مند و خوش فکر می خواهد، صرف جا به جا شدن مدیران در سینما نمی تواند تأثیرات مثبتی برای سینمای کشور در پی داشته باشد؛ کسی که مدیر سینمایی می شود باید اندیشه را به سینما بازگرداند، باید با درایت ویژه کاری کند که ما مجدداً بتوانیم در سطح بین الملل مورد توجه قرار بگیریم و جشنواره های معتبر جهان برای فیلم های مان سر و دست بشکانند.

آذین: وسعت ابتذال و بی برنامگی در سینما به بالاترین حد خود رسیده است/ حیدریان همچنان قدرت سایه است!

جبار آذین منتقد و مدرس سینمانیز در این خصوص اظهار داشت: انتظامی جدا از اینکه انسانی شریف و از اهالی فرهنگ است ولی گزینه مناسبی برای ریاست سازمان سینمایی به نظر نمی رسد چرا که او هم مانند برخی از مدیران پیشین این سازمان در زمینه سینما متخصص و کارشناس نیست.  از دوره ای که به سفارش آقای وزیر ارشاد، انتظامی به سرپرستی سازمان یادشده منصوب شد، تنها در حد یک مدیر نمایشی و در امتداد اقدامات نامدیران پیشین عمل کرده است در واقع انتظامی مدیر آشکار و حیدریان همچنان قدرت سایه این سازمان است لذا نه تنها انتظامی که هر کس دیگری هم به جای او کرسی دار سینما شود چون سازمان منصوب گر آن ها از بنیاد دچار اشتباه ساختاری، مضمونی و اهدافی است نمی تواند حرکت یا اقدام سازنده و تأثیرگذاری در راه بهبود حال سینما داشته باشد.

اصغری: سینما به سمت بیزینس رفته و هیچ اهمیتی به محتوا و مفاهیم فیلم ها داده نمی شود/ بی عدالتی در سینما بیداد می کند

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما نیز گفت: سینما به سمت بیزینس تجاری رفته و هیچ اهمیتی به محتوا و مفاهیم فیلم ها داده نمی شود؛ امروزه مهمترین مشکل ما در سینمای کشور بی برنامگی سازمان سینمایی است، نه برنامه خوب و مفیدی برای تولید وجود دارد و نه به مسأله اکران توجهی می شود و به طورکلی سینما به حال خود رها شده است. مسئولان مرتب از اجرای عدالت سخن می گویند اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نمی دهد، هیچ برنامه ای برای اینکه عدالت صنفی در سینما رعایت شود وجود ندارد و به همین علت بنده معتقدم هرچه سریع تر نیاز به تغییرات ساختاری و بنیادین در سینما داریم. مهمترین مسأله امروز سینمای کشور مدیران مجموعه سازمان سینمایی هستند که باید دغدغه و اهتمام جدی برای اجرای عدالت در سینما و ارتقای محتوایی و کیفی آثار تولید شده در سینمای کشور داشته باشند و به فکر رفع معضلات و مشکلات گسترده در عرصه هنرهفتم باشند.

قاری زاده: درهای سازمان سینمایی را به روی همه فیلمسازان باز کنید/ بساط دورهمی جهانی فجر باید جمع شود

مجید قاری زاده کارگردان سینما در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: رئیس جدید به آمارها و بیلان هایی که توسط حلقه مشاوران شان داده می شود نباید توجه نماید و با اهالی سینما ارتباط مستقیم ایجاد کند و حرف و درد دل های اهالی سینما را رو در رو بشنود تا شاید با واقعیات آشنا شده و بتواند تدبیری برای برون رفت از اوضاع بحرانی سینما اتخاذ کند. یکی از درخواست های مهم اهالی سینمای کشور طی سال های اخیر از مسئولان سازمان سینمایی برچیده شدن بساط دورهمی به نام جشنواره جهانی فیلم فجر است، این جشنواره که عنوان جهانی را با خود به یدک می کشد بیشتر یک مهمانی خصوصی است و به هیچ جایی نخواهد رسید! برگزاری یک جشنواره جهانی اصول و قواعد خود را دارد اما این جشنواره فقط ظاهرسازی و زرق و برق دارد و از درون پوچ و تهی است و قاطبه اهالی سینما با ارسال نامه های سرگشاده خواهان برچیده شدن آن و برباد رفتن بودجه های میلیاردی این جشنواره هستند و امیدوارم که آقای انتظامی برخلاف مدیران پیشین به خواسته صنوف احترام گذاشته و این دورهمی را برای همیشه جمع کنند.

شاه حسینی: وضعیت امروز سینمای کشور یک تراژدی بنیان کن فرهنگی است و بس!

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما هم در این باره گفت: متأسفانه امروز دیگری چیزی از سینمای کشور باقی نمانده است، وضعیت امروز سینمای کشور یک تراژدی بنیان کن فرهنگی است و بس! ابتذال در سینما نهادینه شده و ما با انبوهی از فیلم های سخیف و نازل در سینما روبرو هستیم که معلوم نیست به چه دلیل و با کدامین پشتیبانی تولید و اکران می شوند؟ متأسفانه اندازه ابتذال در سینمای کشور آنقدر بزرگ و گسترده است که به حوزه های دیگر از جمله حوزه ادبیان هم سرایت کرده، ما حتی در ادبیات کودکانه هم شاهد نهادینه شدن ابتذال هستیم و این اتفاق بسیار تلخ، آزاردهنده و خطرناک است.

کیمیایی: آقای انتظامی شوخی های جنسی و ارزان خنداندن مردم بد است، هویت را به سینمای ایران باز گردانید

پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: متأسفانه محتوای فرهنگی این روزهای سینما بسیار بد، شرم آور و سخیف شده و بنده شخصا به این وضعیت موجود به شدت انتقاد دارم؛ مهمترین خواسته من از شخص رئیس سازمان سینمایی داشتن تدبیری جدی و فوری در مواجهه با این ماجرا است، آقای انتظامی شوخی های جنسی و ارزان خنداندن مردم بد است، هویت را به سینمای ایران باز گردانید. ما کشوری دارای لحن سینما هستیم و نباید این امتیاز مهم را از دست بدهیم. گویش سینمای ما در جهان به واسطه فعالیت های سینماگران برجسته ایرانی اعتبار کسب کرده و این اعتبار بین المللی با تدبیر ویژه مدیران سینمایی باید تقویت شود نه اینکه از بین برود و ما دیگر اعتبار و جایگاهی در سطح بین المللی نداشته باشیم. مسئولان سینمایی باید بدانند نگاه صرف به گیشه باعث می شود تا اعتبار سینمای کشور در عرصه جهانی دچار آسیب و خدشه شود.

کیوان نیا: سرمایه سالاری و مدیران بی خاصیت سینما را به ورطه انحطاط کشانده اند/ چرا به افراد مسأله دار اجازه کار در سینما داده می شود؟

شاهرخ کیوان نیا مستندساز سرشناس سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: سرمایه سالاری و مدیران بی خاصیت مدت ها است سینما را به ورطه انحطاط و نابودی کشانده اند و متأسفانه گویا هیچ دغدغه، تدبیر و درایتی برای برون رفت از این شرایط بحرانی و حساس وجود ندارد. سرمایه های مشکوک، سرگردان و پول های کثیف مدت ها است توسط افراد فاقد صلاحیت وارد سینما می شوند، در واقع وضعیت به گونه ای است که هر کس پول داشته باشد به راحتی می تواند وارد سینما شود و در آن به اسم سرمایه گذار کار کند. البته این افراد اسماً سرمایه گذار هستند و رسماً به واسطه داشتن پول های انبوه خط مشی سینما را آنطور که خودشان می خواهند به پیش می برند.

آب پرور: سازمان سینمایی باید جلوی مداخله نهادهای غیر فرهنگی راجع به سینما را بگیرد

مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: بنده معتقدم بزرگترین معضل امروز سینمای کشور مداخله دستگاه ها و نهادهایی غیرفرهنگی در حوزه سینما است و از این تأکید دارم که سازمان سینمایی باید جلوی مداخله نهادهای غیر فرهنگی راجع به سینما را بگیرد. گویا برخی تصمیمات خارج از حوزه سازمان سینمایی اتفاق می افتد و کار به جایی رسیده که این سازمان که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است نمی تواند تصمیمات خود را ضمانت کند!

شاهمرادی زاده: سینمایی که در آن همجنسگرایی و بی دینی ترویج شود زیبنده‌ی ما نیست/ هنرمندان انقلابی و متعهد خانه‌نشین شده‌اند

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید نسبت به انتصاب حسین انتظامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: سوأل اصلی بنده این است که آقای انتظامی با کدام تخصص در حوزه سینما، مدیریت سازمان سینمایی را به عهده گرفته است؟ چه کسی این افراد را برای مدیریت سینما انتخاب می کند؟ چه دست هایی در کار است و می خواهند سینمای ایران را به کدام سمت و سو هدایت کنند؟ متأسفانه طی سال های اخیر ما در سینما شاهد وضعیت اسفناکی بوده ایم که دلیل آن مشخص نیست. گویا دست هایی پنهان در کار است و می خواهد سینمای ایران را با آفت های بسیار که یکی از آن ها غرب زدگی و ترویج تفکرات روشنفکرمآبانه است از بین ببرد. ما در این سال ها یا حضور مدیرانی را تجربه کرده ایم که هیچ تخصصی در سینما نداشتند یا از سوی دیگر برخی افراد را در برخی مسندها و پست ها شاهد بوده ایم که دشمنان خونی خدا و دین و اسلام و پیغمبر بوده و هستند! کسانی که سینما را ملک شخصی پدرشان فرض کرده اند و تنها به کسانی که جزو گعده و رفقای شان هستند کار می دهند و سایر هنرمندان را نمی بینند و به آن ها توجهی نمی کنند.

هاشمی: شأن ایرانی در سینمای امروز وجود ندارد/ معمای حل نشدنی امروز سینمای کشور؛ مسأله اکران!

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: سینمای ایران مدتی است به سمت عقب افتادن از شأنیت ایرانی پیش می رود، شأن ایرانی در سینمای امروز کشور وجود ندارد و ذائقه مردم به شدت دچار تنزل شده است و امید می رود رئیس جدید سازمان سینمایی رویکردش مبتنی بر تغییر وضعیت آشفته فعلی به سینمایی فرهنگی و اندیشمند باشد. سینما وظایف بی شماری دارد اما متأسفانه مدت ها است از وظایف خود به شدت دور مانده و ما دچار نوعی خودباختگی و انفعال در سینمای کشور شده ایم و امیدوارم با تدبیر و درایت مدیرانی دغدغه مند شاهد برون رفت از این اوضاع بحرانی در سینمای کشور باشیم.

قنبری: غاصبان فرهنگی به واسطه داشتن سرمایه، فرهنگ و هنر را از سینما و جامعه زدوده اند/ این حجم عظیم از مسائل شنیع جنسی برازنده سینمای ایران نیست

رهبر قنبری کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از اوضاع اسفبار سینمای کشور اظهار داشت: غاصبان فرهنگی به واسطه داشتن سرمایه، فرهنگ و هنر را از سینما و جامعه زدوده اند؛ سینماگران واقعی مدت ها است زیر چرخ سرمایه های کثیف در حال له شدن و نابودی هستند و سینما تنها تحت اختیار افرادی است که جزو باندهای مافیایی هستند و پول کثیف دارند و هرهفتم را غصب کرده و آن را ملک شخصی خود می دانند! سینما امروزه بدل به ویرانه ای شده که صاحبان اصلی اش مجال کمتری برای کار و فعالیت در آن را دارند و این سارقان و غاصبان فرهنگی اند که در آن حرف اول و آخر را می زنند. این سارقان فرهنگی کار را به جایی رسانده اند که حتی سالن هایی که طی سالیان برای نمایش فیلم های کودک و نوجوان در نظر گرفته شده بود را نیز غصب کردند، و این اتفاق نشان از آن دارد که این صاحبان سینما و پخش کنندگان و تهیه کنندگان بی معرفت حتی به نوه ها و نتیجه ها و فرزندان خودشان هم رحم نمی کنند و برایشان مهم نیست که آن ها بدون فرهنگ بومی و ملی رشد کنند.

علیخانی: اهتمام آقای انتظامی باید تولید فیلم های عالی باشد تا مردم به سمت ماهواره و فیلم های خارجی گرایش پیدا نکنند

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: اهتمام آقای انتظامی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی باید تولید فیلم های عالی و درخشان با کیفیت و محتوای مناسب باشد تا مردم به سمت ماهواره و فیلم های خارجی گرایش پیدا نکنند، بنده معتقدم در این شرایط حساس کنونی نباید چندان بر سر برخی مسائل سانسور و ممیزی های شدید اعمال کرد و بهتر است کاری کنیم که مردم به سمت کالای فرهنگی بیگانگان کشیده نشوند. یکی دیگر از معضلات امروز سینمای ایران مسأله ارزش افزوده ای است که بابت فروش هر بلیت در سینما از تهیه کنندگان دریافت می شود، به عنوان مثال اگر یک بلیت ۱۰ هزار تومان قیمت داشته باشد تهیه کننده باید ۹۰۰ تومان آن را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بدهد که رقم بسیار بالا و قابل توجهی است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.