دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

سینماگران از لزوم «رونق تولید» می گویند:

در سال «رونق تولید» از آثار ارزشی و استراتژیک باید حمایت شود/ انتقاد شدید از حضور مدیران ناکارآمد در سینمای کشور

بهمنی-شاهمرادی زاده-آقامحمدیان-برجی-حر-الماسی-برزیده-احمدجو-عنقا-مزدآبادی-مصیری

سینماپرس: تعدادی از فعالان سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه در سال «رونق تولید» هنرمندان انقلابی، متعهد و مردمی باید امکان تولید آثار ارزشمند داشته باشد متذکر شدند: متأسفانه چند سالی است حوزه فرهنگی از رویکردهای رهبر انقلاب دور مانده است، حضور مدیرانی فاقد دغدغه در سینما موجب گردیده بخش عمده ای از سینماگران متعهد در بیکاری سر کنند.

به گزارش سینماپرس نامگذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب انجام می‌دهند و در این شعارها به نوعی مردم و مسئولان سیاسی را مخاطب تلاشی همه‌ جانبه برای حل مشکلات کشور ‌می‌دانند. دقت در نامگذاری ها نشان می‌دهد این نامگذاری به دو گونه بوده‌اند. گاه دستیابی به هدف و حل مشکلی اقتصادی یا سیاسی مدنظر بوده است گاهی هم این نامگذاری ها راهبرد محور بوده‌اند. انتخاب شعار رونق تولید نشان می‌دهد که همچنان اولویت کشور مسئله اقتصاد است. از این رو سیاست‌های کشور باید به سمت رفع موانع فعالیت‌های فعالین اقتصادی هموار شود.

سینما و تلویزیون هم که تلفیقی از هنر، صنعت و اقتصاد هستند نیاز به رونق در تولید دارند، رونقی که چند سالی است چندان از آن نشانی دیده نمی شود و اغلب اعتراض ها و گلایه های هنرمندان طی این مدت مربوط به این بوده که عدالت در سینما وجود ندارد و کارها تنها به دست عده ای خاص انجام می شود.

در همین رابطه ۱۱ تن از سینماگران کشور آقایان: حمید بهمنی، ماشاالله شاهمرادی زاده، شفیع آقامحمدیان، رضا برجی، اکبر حر، جهانگیر الماسی، حسن برزیده، امرالله احمدجو، حامد عنقا، جواد مزدآبادی و منوچهر مصیری نظرات و پیشنهادات خود را طی گفتگو با سینماپرس مطرح کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

بهمنی: متأسفانه چند سالی است حوزه فرهنگی از رویکردهای رهبر انقلاب دور مانده است/ وظیفه متولیان سینمایی است که از هنرمندان انقلابی حمایت کنند

حمید بهمنی کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» توسط رهبر معظم انقلاب گفت: متأسفانه چند سالی است حوزه فرهنگی از رویکردهای رهبر انقلاب دور مانده است؛ اصولاً شاید طی سال های اخیر تنها ۱۰ درصد از دغدغه مندی های ایشان انجام شده و بیش از ۹۰ درصد آن توسط مسئولان و مدیران انجام نشده و به فراموشی سپرده شده است. یکایک هنرمندان، بالاخص مدیران و مسئولان عالی رتبه سینما که بودجه های بیت المال را در اختیار دارند موظف هستند تنها در حوزه دغدغه های مقام معظم رهبری کار و فعالیت کنند و بر اساس خواسته ها و نیازهای کشور مبادرت به تولید آثار ماندگار و ارزشمند فرهنگی نمایند. ما در زمینه تولید آثار فرهنگی استراتژیک ضعف های بسیاری داریم، این در حالی است که پیشرفت ها و دستاوردهای ارزشمند ما در زمینه های هسته ای، نانوتکنولوژی و... می تواند دستمایه تولید ده ها اثر داستانی و مستند قرار بگیرد. ما موظف هستیم در حوزه مسائل استراتژیک کار کنیم و این اتفاق باید رخ دهد.

شاهمرادی زاده: همه فیلمسازان وفادار به آرمان های انقلاب باید امکان فعالیت داشته باشند/ سینمای کشور تولیدات استراتژیک می خواهد نه آثار سیاه و تلخ!

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان نیز در این باره اظهار داشت: همه فیلمسازان متعهد، ارزشی و وفادار به آرمان های نظام و انقلاب در سال «رونق تولید» باید امکان فعالیت داشته باشند و ما نباید طبق روال گذشته شاهد آن باشیم که تنها عده ای از سینماگران که از لحاظ تفکرات سیاسی و جناحی با برخی مدیران مراوده دارند مرتب سرکار هستند و سایرین بیکار و خانه نشین! سینمای ارزشی و استراتژیک به طورکلی فراموش شده و کسانی که اداره امور را در دست دارند با عملکرد خود ثابت کرده اند که اهتمامی برای رونق و رشد این نوع سینما ندارند و به همین دلیل هم شاهد رشد فزاینده تولید فیلم های نازل و سطحی هستیم؛ حالا امیدواریم با توجه به تدبیر و درایت مقام معظم رهبری برای انتخاب شعار درست و به جای «رونق تولید»، شاهد آن باشیم که نیروهای متعهد و وفادار به اسلام و انقلاب هم جایی برای کار در سینما پیدا خواهند کرد و آثاری مناسب با فرهنگ و آرمان های انقلاب و اسلام برای ملت تولید کنند.

آقامحمدیان: حمایت از آحاد اهالی سینما در سال «رونق تولید» وظیفه مدیران است/ آثار فرهنگی ما باید در سطح جهان دیده شوند

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» گفت: حمایت از آحاد اهالی سینما در سال «رونق تولید» وظیفه مدیران است و همه سینماگران با هر دیدگاه و تفکری باید بتوانند در سال جدید مبادرت به تولید آثار با ارزش و ماندگار کنند. متأسفانه مدیران سینمایی اصلاً به فکر گسترش اقتصاد سینما نیستند و ما از لحاظ اقتصادی در سینما کوتاهی های جدی داشته و داریم. متأسفانه ما فقط از ظاهر جشنواره ها و سینمای جهان و غرب تقلید می کنیم و هیچ وقت به فکر آن نبوده ایم تا کمی هم در خصوص مسائلی که باعث رونق فراوان اقتصاد سینما در کشورهای دیگر شده از آن ها بیاموزیم.

برجی: عملکرد بد متولیان فرهنگی مشمئزکننده است/ در سال «رونق تولید» هنرمندان انقلابی، متعهد و مردمی باید امکان تولید آثار ارزشمند داشته باشد

رضا برجی عکاس و مستندساز کشور در این باره گفت: عملکرد بد مدیران و متولیان فرهنگی مشمئزکننده شده است؛ متأسفانه ما با مدیرانی مواجه هستیم که به هنر واقعی و هنرمندان واقعی و انقلابی آنچنان که شایسته است بها نمی دهند و عرصه فرهنگ و هنر را به کسانی واگذار کرده اند که فیلم های نازل و بی ارزش تولید کنند و سینما و جامعه را به سمت قهقرا ببرند. مقام معظم رهبری همیشه مدبرانه و هوشمندانه با رهنمودها و نقطه نظرهای ارزشمندشان می خواهند جامعه را به سمت بهترین اتفاقات سوق دهند اما متأسفانه کسانی که باید دستورات و فرامین ایشان را اجرا کنند اصولاً دنبال انجام کارهای زیربنایی نیستند و به صورت روبنایی و ظاهری کارها را انجام می دهند و بیشتر به دنبال بیلان دادن هستند تا کارکردی واقعی! امیدوارم امسال در سال «رونق تولید» که همه ما باید دست در دست هم دهیم و خرابی ها را درست کنیم این اتفاق نیفتد. مسئولان باید بدانند هنرمند به خاطر پیشرو بودنش، به خاطر خوب فکر کردنش و به دلیل اینکه همواره باید یک گام جلوتر از سایر مردم حرکت کند و مشوق مردم برای حل مسائل و مشکلات کشور باشد، باید بتواند کار و فعالیت کند.

حر: باید تولید در هر زمینه ای از انحصار خارج شود/ آثاری که امروز در سینماهای کشور نمایش داده می شود عواقب مخرب فرهنگی و اجتماعی دارند

اکبر حر کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» گفت: «رونق تولید» از نظر مقام معظم رهبری به این معنا است که باید تولید در هر زمینه ای از انحصار خارج شود اما متأسفانه ما امروزه شاهد هستیم که در سینما و تلویزیون همه چیز به صورت انحصاری شده و بسیاری از افراد امکان حضور، تولید و فعالیت ندارند. در تلویزیون لیست خاصی مربوط به تهیه کنندگان وجود دارد که در میان آن لیست اسامی برخی مدیران سابق و یا شاغل سازمان صدا و سیما دیده می شود و فقط این افراد هستند که امکان و اجازه کار و فعالیت دارند؛ در سینما هم مشکل بسیار پیچیده تر و بیشتر از تلویزیون است و متأسفانه بسیاری از هنرمندان به ویژه هنرمندان دغدغه مند در حوزه مسائل ارزشی و استراتژیک امکان کار و فعالیت ندارند. همین اتفاق باعث شده تا ما تنوع موضوع و سوژه و ژانر در سینما نداشته باشیم؛ سینمای ما انحصاراً یا در اختیار کمدی های مبتذل است که محتوای خوبی ندارند و یا در اختیار فیلم های به اصطلاح اجتماعی سرشار از تلخی و سیاهی!؛ این در حالی است که ما در سینما نیازمند تولیدات فراوانی در حوزه های دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مقاومت اسلامی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، خانواده و آسیب های اجتماعی، تاریخی و سیاسی و... هستیم.

الماسی: مدیران فرهنگی باید از تولید آثار چالشی بر اساس فرهنگ انقلاب اسلامی حمایت کنند

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: امروزه ما با شیوع آثار نازل در سینما و تلویزیون روبرو هستیم بنده معتقدم مدیران فرهنگی در گام اول برای جلوگیری از پیشروی این بحران باید از تولید آثار چالشی بر اساس فرهنگ ملی پس از انقلاب اسلامی حمایت کنند تا در گام های بعدی بتوان ضمن تغییر ذائقه مخاطبان، تولید آثار نازل و بی ارزش را به صفر رساند. در شعار امسال که مقام معظم رهبری با هوشمندی و ظرافت تمام آن را انتخاب کرده اند نکات بسیار مهمی وجود دارد؛ بنده معتقدم فقدان نگاه استراتژیک به موضوع تولید داخلی و گرایش ۱۰۰درصدی به فرهنگ غربی فاجعه بار است. ما باید بدانیم و آگاه باشیم که یکی از مهمترین مشکلات کشور ما این بوده که طی سال ها نگاه مان به سمت غربی ها معطوف شده و این ما را دچار بحران کرده است.

برزیده: انتخاب مدیرانی بدون سوابق روشن باعث آشفتگی و ابتذال شده است/ حرف های انقلاب در سینما و تلویزیون باید بازگو شود

حسن برزیده کارگردان سینما گفت: انتخاب مدیرانی بدون سوابق روشن در سینما و تلویزیون باعث آشفتگی، عرضه کالاهای تکراری و بی مخاطب و ابتذال شده است؛ مدیران عموما با نگاه های سیاسی و جناحی انتخاب می شوند، چه در جریان اصلاحات و یا در جریان های اعتدال و میانه رو و حتی جریان راست وضعیت همین است و این اتفاق باعث هرج و مرج بسیار در حوزه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی شده است. نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» به این معنا است که تولید باید در همه زمینه ها رونق بگیرد؛ امسال برخلاف سال های پیش باید به مبحث تولید به صورت ویژه توجه شود. این نامگذاری دلایل بسیار روشنی دارد که بخشی از آن به تحریم ها برمی گردد. ما باید از خودمان سوأل کنیم حالا که بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته چه کرده ایم؟ چرا طی همه این سال ها روی پای خودمان نایستاده ایم و کالاهای دم دستی و ابتدایی مان را تولید نکرده ایم که حالا وقتی با تحریم مواجه می شویم اینطور در جامعه کمبود احساس نکنیم؟ به عقیده بنده اینک وقت آن رسیده که با همت و اتحاد این تحریم ها را به مثابه یک نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی در نظر بگیریم و در رویکردهای مان بازنگری اساسی کنیم و متوجه شویم که باید خودمان همه کالاهای مان را تولید کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم با کوچترین تحریمی دچار مشکل خواهیم شد.

احمدجو: مسئولان با بهانه هایی نظیر تحریم اقتصادی نباید مانع رونق تولید آثار سینمایی و فرهنگی شوند/ رونق تولید در سینما سیاست گذاری مناسب لازم دارد

امرالله احمدجو کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون در پی نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» گفت: مسئولان با بهانه هایی نظیر تحریم اقتصادی نباید مانع رونق تولید آثار سینمایی و فرهنگی شوند؛ امروزه دولت سرمایه گذار اصلی سینما است و ما چندان سرمایه گذار خصوصی برای تولید آثار سینمایی نداریم و به همین علت این وظیفه متولیان سینمایی دولت است که دغدغه مندانه دست به کار شوند و تدبیری برای رونق تولید آثار سینمایی داشته باشند؛ چطور ما این همه جشنواره ریز و درشت برگزار می کنیم و پول های فراوان برای آن ها خرج می کنیم و تحریم ها مانع برگزاری این رویدادها نمی شوند اما نوبت به تولید که می رسد داد کمبود بودجه و تحریم ها را سر می دهیم؟ بنده امیدوارم در این سال که با درایت رهبر معظم انقلاب به درستی نامگذاری شده شاهد رشد کمی تولیدات سینمایی و به طور کل کالاهای فرهنگی باشیم و البته به کیفیت این کالاها توجه کنیم و با تولیدات مان سعی در رشد و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه داشته باشیم.

عنقا: مسئولان سینما باید چرخه پخش و اکران را گسترش دهند/ در تلویزیون با حجم گسترده ای از آثار بی کیفیت روبرو هستیم

حامد عنقا فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینما و تلویزیون هم گفت: آنچه حضرت آقا در خصوص مبحث مهم رونق تولید فرمودند در حوزه سینما و تلویزیون نسبت به سایر حوزه ها تا حدودی تفاوت دارد چرا که ما در این ۲ رسانه مهم و تأثیرگذار بعضا با تولیدات کمی زیادی روبرو هستیم اما کیفیتی وجود ندارد از این رو بنده معتقدم مثلا در سینما مسئولان باید چرخه پخش و اکران را گسترش دهند و یا در تلویزیون کیفیت آثار را ارتقا دهند.   این وظیفه متولیان سینمایی است که بستری برای رونق عرضه محصولات سینمایی فراهم نمایند. ما نباید فراموش کنیم که میزان تولیدی که در سینما داریم بعضا بالاتر از ظرفیت اکران مان است از این رو متولیان باید تلاش کنند تا با بسترسازی مناسب در راستای منافع جمعی و عدالت طلبانه چرخه پخش و عرضه را گسترش دهند. تولید را می توان به پخش خصوصی واگذار کرد اما آنچه که مسئولان دولتی باید نسبت به آن اهتمام ویژه تری داشته باشند مبحث چگونگی عرضه آثار سینمایی است که طی سال های اخیر به خصوص با اعتراضات زیادی از سوی صاحبان آثار روبرو بوده است.

مزدآبادی: تولیدات امروز سینما جوابگوی اهالی سینما نیست/ مدیران سینمایی انگیزه را در وجود هنرمندان می کشند

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در پی نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» گفت: مسئولان برای رونق بیشتر تولید، به جای حمایت از پروژه های میلیاردی و بی خاصیت از آثار ساده و کم خرج حمایت کنند، این اتفاق باعث کارآفرینی بیشتر در سینما می شود و چرخه اقتصاد در سینما را به حرکت در می آورد و به نوعی عدالت را در سینما ایجاد می کند. در حال حاضر بخش عمده ای از اهالی سینما در بیکاری مطلق به سر می برند و از سوی دیگر عده ای مرتبا سر کار هستند و فعالیت دارند؛ قطعا اگر مسئولان به جای حمایت از چند پروژه میلیاردی از تعدادی فیلم با هزینه پایین حمایت کنند افراد بیشتری می توانند در سینما فعالیت داشته باشند.

مصیری: پول های کثیف و سرمایه های مشکوک اوضاع سینما را نابسامان تر از گذشته کرده است/ مسئولان باید به فیلم های دارای اندیشه و استاندارد بها دهند

منوچهر مصیری کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» گفت: متأسفانه مدت ها است در سینمای ما خبری از رونق تولید نیست! ‌ همه چیز در اختیار عده ای معدود قرار گرفته که خودشان می سازند و پخش و اکران می کنند؛ فاجعه بارتر از همه این سریال های شبکه نمایش خانگی هستند که با پول های آنچنانی تولید می شوند و دستمزد بازیگران را به شدت بالا برده اند و باعث شده اند تا بخش عمده ای از اهالی سینما توان پرداخت دستمزد بالا را نداشته باشند و ناخودآگاه بیکار و خانه نشین شوند، در واقع پول های کثیف و سرمایه های مشکوک اوضاع سینما را نابسامان تر از گذشته کرده است. کی از بزرگترین مشکلات سینمایی ایران این است که مدیران آن همیشه در پی آمار دادن و پر و پیمان نشان دادن بیلان های کاری شان بوده اند، این در حالی است که سینما نیاز به مدیری دغدغه مند دارد که بیاید و از نزدیک ببیند کدامیک از اهالی سینما کار می کنند و چه کسانی سال ها است که بیکار هستند؟ این وظیفه مدیران سینمایی است که شرایط یکسانی برای حضور و فعالیت همه اهالی سینما فراهم کنند، اتفاقی که متأسفانه مدت ها است شاهد آن نیستیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.