دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

مدیران و ناتوانی در جذب ۸۸درصدی‌ها به سینما/۸

سربخش: مردم انقلابی و مومن ایران اسلامی به تماشای فیلم های زننده نمی روند/ درجه بندی سنی فیلم ها باعث جدایی بیشتر مردم از سینما می شود

علیرضا سربخش

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما؛ گفت: اظهارات وزیرارشاد نشان از ناتوانی مدیران سینمایی دارد و این آماری که ایشان اعلام کرده اند درست است، ما مدت ها است می دانیم تنها جمعیتی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردم به سینما می روند و این آمار بالای فروش فیلم ها هم به دلیل افزایش بی رویه قیمت بلیت سینماها است.

مدیرمسئول نشریه سینمارسانه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم های سینمایی این روزها به صورت کپی کاری و سری دوزی تولید می شوند. اغلب آن ها هیچ محتوای غنی ندارند و همه این ها باعث می شود تا مردم از سینما رفتن بری شوند. فیلمسازان و تهیه کنندگان هم تنها به فکر درآمدزایی شان هستند و فکر می کنند با هر فیلمی می توانند مردم را به سینماها بکشانند اما این گونه نیست.

وی یادآور شد: مردم ایران مردمی سینما دوست هستند و اگر امروزه به سینما نمی روند به دلیل ضعف های آشکاری است که در فیلم ها شاهد هستیم. بنده خاطرم هست در دوران طاغوت فیلمی درباره سفر مکه تولید شد که یک هندی هم تهیه کنندگی آن را بر عهده داشت و این فیلم توانست در آن روزگار که فساد در سینمای ایران موج می زند، فروش بسیار بالایی کند. این فیلم در آن روزگار آمار فروش را جا به جا کرد و پرفروش ترین فیلم زمان طاغون شد؛ این مسأله نشان می دهد اگر فیلمی خوب و بامحتوا تولید شود مردم به سمت سینما جذب می شوند و با سینما آشتی خواهند کرد.

سربخش با بیان اینکه اغلب فیلم های امروز سینما سرشار از بدآموزی و شوخی های بی پروا و رکیک جنسی هستند تصریح کرد: معلوم است مردم انقلابی و مومن ایران اسلامی به تماشای چنین فیلم های زننده ای نمی روند؛ مرد یک خانواده چطور می تواند دست زن و بچه اش را بگیرد و به سینما برود؟ مردم وقتی چنین خزعبلاتی را در سینما می بینند از سینما رفتن پشیمان می شوند. این کاهش شدید میزان مخاطب در سینماها هشداری است به مسئولان کشور؛ آقایان این شما هستید که باید تکان بخورید و به خودتان بیایید؛ باید ببینید چه محتوای زننده ای را به مردم القا می کنید که وضعیت سینما این گونه شده؟

این کارشناس ارشد حقوق بین الملل خاطرنشان کرد: سوأل بنده از مدیران سینمایی این است که سینمای دفاع مقدس ژانر دینی کجاست؟ سینمایی که مردم را در مورد مسائل مختلف آگاه کند کجاست؟ جایگاه سینمای استراتژیک در امروز ایران اسلامی کجاست؟ چرا به سینمای ارزشمند و فاخر بها داده نمی شود؟ چرا هر فاجعه ای به اسم فیلم و سینما اجازه تولید و پخش پیدا می کند؟ مسئولان فرهنگی ما چه می کنند؟

وی تأکید کرد: ردپای دشمن در حوزه فرهنگ به شدت محسوس است، این دشمن می تواند در داخل و خارج از کشور باشد و ما باید حواس مان را بیش از پیش جمع کنیم تا ضربه های بدتری نخوریم! دشمنی همین است که حریم ها و حرمت ها شکسته شود، دشمنی همین است که اخلاق را در جامعه از بین ببرند و مردم را بی ایمان کنند. برخی فیلم هایی که ما می بینیم مصداق بارز دشمنی با مردم انقلابی ایران اسلامی است.

سربخش در همین راستا افزود: وقتی مردم می بینند شوخی های جنسی زیاد شده و هر بار شوخی ها بدتر و بیشتر می شوند و حریم را بیشتر می شکنند و خدشه دار می کنند مسلماً به سینما نمی روند. برای چه باید به سینما بروند؟ متأسفانه این وضعیت اسفناک تنها به سینما هم خلاصه نمی شود، تئاتر ها هم اینطور است به خصوص تئاترهای لاکچری! حتی کتاب های در بازار  هم همین است؛ این شرم آور است که ازدواج یک برادر و خواهر و فرزند دار شدن آن ها را ما در کتاب ها مشاهده می کنیم. این فاجعه فرهنگی است!

این کارشناس فرهنگی با انتقاد شدید از موضع انفعالی مسئولان فرهنگی و سینمایی اظهار داشت: باید این آثار در نطفه خفه شوند و مسئولان جلوی آن ها را بگیرند. وزارت ارشاد نباید زیر بار این کارها برود. ما از اساس و بنیان باید مشکلات فرهنگی مان را حل کنیم و با ارائه برخی راهکارهای پیش پا افتاده نمی توان این فجایع فرهنگی را جبران کرد؛ به عنوان مثال در خصوص سینما به تازگی مسأله درجه بندی سنی فیلم ها مطرح شده، این کارها هیچ فایده ای ندارد و این راهی که مسئولان می روند به ترکستان است و باعث جدایی بیشتر مردم از سینما می شود؛ مسئولان باید فکری به حال محتوای شرم آور فیلم ها بکنند، مسئولان مثلاً نگهبانان حوزه فرهنگ و هنر کشور هستند و نباید اجازه دهند بیش از این فرهنگ این مملکت در راستای خواسته و نیازهای دشمنان حرکت کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.