سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

مدیران و ناتوانی در جذب ۸۸درصدی‌ها به سینما/۱۰

هدایت: فقدان سالن سینما در بسیاری از شهرها، محدود و تکراری بودن سوژه ها و آثار، مشکلات معیشتی مردم و کاسبکاری برخی سینماگران، دلایل اصلی ریزش مخاطب هستند

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون گفت: فقدان سالن سینما در بسیاری از شهرها، محدود بودن سوژه ها و تکراری بودن آثار، مشکلات معیشتی مردم و کاسبکاری برخی سینماگران، دلایل اصلی ریزش شدید مخاطب در سینما هستند؛ ما اگر با این شرایط پیش برویم در آینده میزان افرادی که به سینما می روند به ۳-۴ درصد کاهش پیدا خواهند کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این مسأله ای که آقای وزیر به آن اشاره کرده اند، انتقاد از خودشان و مدیران زیرمجموعه شان است و این وظیفه آن ها است که چاره ای برای عبور از این بحران اندیشه کنند، بنده معتقدم همین که در این شرایط ۱۲ درصد از مردم هم به سینما می روند جای امیدواری است. طبق آمار وزارت ارشاد حدود ۲۵۰ شهر مهم کشور فاقد سالن سینما هستند و همین عدم دسترسی مردم به سینما باعث می شود تا برخی افراد حتی اگر سینما و فیلم را دوست داشته باشند نتوانند از مواهب آن بهره مند شوند. وقتی بازاری برای عرضه کالا وجود ندارد و مشتری نمی تواند به بازار مراجعه کند، باید برای عرضه کالا در قدم اول بازار ایجاد کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سیاست های عجیب و دخالت های بی جا که عملاً برخی اشخاص حقیق و حقوقی در حق فرهنگ و هنر به خصوص هنری مثل سینما و تئاتر و کتاب می کنند، باعث شده تا فیلم ها نتوانند در ژانرها و سوژه های مختلف تولید شوند و همه مردم با هر نیاز و سلیقه ای را راضی کنند. محدود بودن سوژه ها و بسته بودن فضا در سینما بسیار بد است و حس تکرار به مخاطب می دهد و قطعاً هیچ فردی حاضر نمی شود برای دیدن تکرار مکررات پول صرف کند و وقتش را هدر بدهد.

این سینماگر سپس با انتقاد شدید از فیلم های اخیر سینمای ایران اظهار داشت: کمدی های امروز سینما تنها اسم کمدی را به یدک می کشند و بیشتر برای فرهنگ و هنر، تراژدی محسوب می شوند تا کمدی؛ یک سری آثار سطحی و بی مایه که هدف شان خنده تماشاگر به صورت بی جهت است و تنها با این کار برای تهیه کنندگان شان ایجاد سود می کنند! متأسفانه برخی مردم هم که در زندگی شان دچار فشار هستند می روند و این فجایع را می بینند تا بی جهت خنده ای کنند شاید کمی بار فکری شان سبک تر شود!

هدایت خاطرنشان کرد: اصولاً سطح فیلم های طنز ما در سینما و در تلویزیون به شدت اسفبار است؛ وضعیت فیلم ها به گونه ای شده که تماشای برخی فیلم های کمدی دهه ۳۰ و ۴۰ برای مخاطب راحت تر و ارزشمند تر است چرا که در حال حاضر همه چیز در فیلم ها سطحی شده و ماندگاری ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» تأکید کرد: ما در حال حاضر شبیه به کشور نیجریه شده ایم، کشوری که بزرگترین تولیدکننده فیلم است و در آن سالی بیش از ۱۰۰۰ فیلم تولید می شود اما همه آثارش پرت و پلا و مزخرف هستند و برای مصرف روزمره توده های مردم تولید می شوند درست همانند سریال های کیلویی که در کشور کلمبیا تولید می شود، سریال هایی همه سطحی و دم دستی که هیچ بار معنایی و فرهنگی ندارند، در بهترین حالت به سینمای امروز می توان لقب سینمای پاپ کورنی داد! سینمایی که تنها خاصیتش خوردن پاپ کورن توسط مخاطبان در حین تماشای فیلم ها است!

این فیلمساز متذکر شد: سینما در شرایط اقتصادی امروز برای خانواده ها بسیار گران شده، مردم همینطور حاضر نیستند بی مهابا پول شان را خرج کنند و به سینما بروند و فیلمی ببینند که فاقد ارزش باشد.

وی در پاسخ به این سوأل که چرا فیلمسازان امروز سینما مانند فیلمسازان نسل قدیم دیگر به فکر ماندگاری آثارشان نیستند و سینما به گونه ای برای شان سطحی شده اظهار داشت: همه ما از جامعه تأثیر می گیریم؛ امام علی (ع) جمله ای دارند که نقل به مضمون معنایش این می شود که مردم در شخصیت خودشان شبیه به جامعه می شوند تا اینکه شبیه به پدر و مادرشان شوند! ما نباید فراموش کنیم که اجتماع افراد را می سازد؛ وقتی ارزش ها در جامعه ما رنگ باخته وضعیت همین می شود که شاهد هستیم، اگر مدیران فرهنگی تدبیری نکنند وضعیت از این هم به مراتب بدتر خواهد شد.

هدایت تأکید کرد: جریان های منفی در سطح جامعه ما وجود دارد و همین باعث شده تا همه چیز به نازل ترین حد خود تنزل پیدا کند؛ وضعیت سینما خوب نیست همانطور که وضعیت موسیقی و تئاتر و نشر خوب نیست! همانطور که ما سال ها است نتوانسته ایم در کشورمان شاهد حضور یک خواننده خوب باشیم و حال مان از شنیدن صدا و ترانه های خواننده های امروزی بد می شود، در سینما هم نتوانسته ایم جریان ساز و تأثیرگذار باشیم. ابتذال در عرصه فرهنگی و هنری کشور حاکم شده و تا وضعیت همین است هیچ امیدی به بهبود اوضاع نمی توان داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «پیک جنگل» یادآور شد: وقتی برای تشییع جنازه خواننده ای مثل مرتضی پاشایی افراد کثیری جمع می شوند اما برای برخی هنرمندان متعهد و مردمی جمعیت اندکی می روند، یعنی ما مبتذل شده ایم. ما در واقع حامی کسانی هستیم که هیچ خدمتی به هنر نمی کنند اما کلی پول و طرفدار جمع می کنند اما هیچ بهایی به هنرمندان واقعی که عمرشان را برای رشد و ارتقای فرهنگ این کشور گذاشته اند نمی دهیم.

هدایت در خاتمه این گفتگو افزود: مدیران هم کارشان خوب حرف زدن و بدعمل کردن شده! این رویه مدیران ماست. در واقع وضعیت به گونه ای است که اگر حرف و عمل آدم ها یکسان باشد فید می شوند؛ در حال حاضر حوزه فرهنگ و هنر مختص کاسبانی شده که در این وادی حضور پیدا می کنند و به سودهای سرشاری می رسند و زندگی شان را رونق می بخشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.