شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰

علیرضا پناهیان:

خون شهید «شیخ فضل‌الله نوری» را از انگیسی‌ها طلب داریم/ایشان لحظه‌های آخر گفتند که ما با کوفه صغیر مواجه هستیم

شیخ فضل الله نوری

سینماپرس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: شیخ فضل‌الله نوری جزء علمای نادری بود، که متوجه استعماری بودن شعار مشروطه شد و انگلیسی‌ها هم به همین دلیل او را به شهادت رساندند.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در شب سالگرد شهادت شیخ فضل‌الله نوری در هیئت هنر درباره این شخصیت و نقش آن در مقابله با جریان استعمار انگلیس گفت: شیخ فضل‌الله نوری مقام معنوی بلندی دارند. حضرت آیت‌الله بهجت درباره این شخصیت فرمودند: شب دفن شیخ فضل‌الله در قم از حجره ایشان صدای قرآن می‌آمد. هرچه بررسی کردند دیدند کسی نمی‌تواند باشد، جز کسی که در اینجا به خاک سپرده شده است. چون کسی جز او آنجا نبود.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: شیخ فضل‌الله نوری را در میان مردم به شهادت رساندند. ایشان لحظه‌های آخر گفتند که ما با کوفه صغیر مواجه هستیم؛ چراکه مردمانی را دیدند، که پای اعدام او کف و سوت می‌زدند. نه اینکه همه مردم تهران موافق اعدام او باشند، ابداً اینطور نبود. حتی از میدان حسن آباد گروهی برای نجات ایشان حرکت کردند. اما مسئولان آن‌ها را مطمئن کردند، که خطری جان شیخ فضل‌الله را تهدید نمی‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از آنجایی که ایشان مخالفت‌هایی داشتند، سه روز دستگیرش کردند و با حضور ملای قلابی ملعون محاکمه صوری ترتیب دادند. درحالی ایشان را محاکمه می‌کردند، که بساط اعدام را می‌چیدند. این اعدام خونی است، که انگلیسی‌ها به زمین ریختند، تا راه خودشان را باز کنند. چون شیخ فضل‌الله نوری به این توجه رسیده بود، که استبداد جای خود را به استعمار می‌دهد. جریان مشروطه به دست غرب‌زدگان افتاده بود. غرب‌زدگانی که در روزنامه‌ها و مجلات آن زمان خیلی راحت به دین توهین می‌کردند. اما ایشان جزو علمای نادری بود، که متوجه استعماری بودن شعار مشروطه شد.

به گفته وی، ظلم و ستم پادشاهان قاجار به مردم زیاد شده بود و سستی آنان در اداره کشور فراوان بود؛ انگلیسی‌ها می‌خواستند کشور را از وضعیت سنتی قاجار خارج کنند و در وضعیت جدید استعماری شدیدتر قرار دهند. اینجا بود که شیخ شهید مقابلشان ایستاد. آن‌ها هم دیدند، تا شیخ فضل‌الله نوری را ازبین نبرند، راحت نمی‌توانند بر این کشور سیطره یابند. وقتی ایشان را به شهادت رساندند، انگلیسی‌های خبیث تا پایان کشور را به استثمار کشاندند. البته در کنار جنایت‌هایی که کردند، خون شهید شیخ فضل‌الله نوری را از انگیسی‌ها طلب داریم و کشتن ایشان را از چشم آنان می‌دانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.