چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون/۳

فلاح فر: راهپیمایی عظیم اربعین ظرفیت ها و زوایای مختلفی دارد که تاکنون در هیچ اثر هنری به آن ها پرداخته نشده است

ساسان فلاح فر در دومین روز پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»

سینماپرس: ساسان فلاح فر گفت: یکی از مهمترین معضلات ما در حوزه تولیدات دینی و ارزشی این است که یاد گرفته ایم حرف های گل درشت بزنیم و این اتفاق باعث پس زدن مخاطب می شود از این رو بنده معتقدم در تولید آثار دینی و ارزشی نباید شعارهای گل درشت بدهیم.

ساسان فلاح فر طلبه جوان فیلمساز در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: یکی از مهمترین معضلات ما در حوزه تولیدات دینی و ارزشی این است که یاد گرفته ایم حرف های گل درشت بزنیم و این اتفاق باعث پس زدن مخاطب می شود از این رو بنده معتقدم در تولید آثار دینی و ارزشی نباید شعارهای گل درشت بدهیم.

کارگردان مستندهای «پایان مأموریت» و «سردار پالمیرا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک فیلم یا سریال ارزشی در مورد محرم، عاشورا یا اربعین نباید صرفاً برای نشان دادن مداحی و روضه و قرآن و مردهای دارای محاسن و نذری و پرچم امام حسین (ع) و انگشتر عقیق باشد! تولید این آثار باید با کمی خلاقیت و نوآوری همراه باشد که متأسفانه این خلاقیت و نوآوری کمتر یافت می شود.

این سینماگر سپس با بیان اینکه ما سعی می کنیم در ساده ترین و دم دستی ترین حالت ممکن جلو برویم اظهار داشت: متأسفانه همان چیزی که در اولین لحظه به ذهن مان می رسد را اجرا می کنیم! نویسندگان خوب در این حوزه کم داریم و این در حالی است که این قبیل تولیدات نیازمند نویسندگانی است که وقت فراوان بگذارند و خلاقیت داشته باشند و تمام دغدغه شان را به کار ببندند تا یک اثر شاخص و قابل تأمل تولید شود.

فلاح فر در همین زمینه یادآور شد: البته هرزگاهی بوده متن های باقوتی که تولید و ماندگار شده اند مانند آثار آقای داود میرباقری که هرچقدر هم کارهای شان تکرار شود باز هم برای مردم دارای جذابیت است و پای تماشای آن می نشینند. اما مسأله اینجا است که ما در سینما و تلویزیون ایران تنها یک میرباقری داریم و باید از این قبیل افراد بیشتر پرورش دهیم.

وی تأکید کرد: در مورد واقعه مهمی مانند اربعین حسینی (ع) یا عاشورا ما نباید فقط به فکر این باشیم که این وقایع را نشان دهیم و فکر کنیم که کار قابل تأملی کرده ایم؛ ما باید آنچه در بطن و عمق این رویدادها وجود دارد را به تصویر بکشیم و از سطحی نگری پرهیز کنیم.

کارگردان مستند «شیخ شهید» و مجموعه مستند «روایت نصر» خاطرنشان کرد: راهپیمایی عظیم اربعین ظرفیت ها و زوایای مختلفی دارد که تاکنون در هیچ اثر هنری به آن ها پرداخته نشده است! ما اگر در برخی آثار اربعین را به تصویر کشیده ایم تنها درگیر برخی مباحث ظاهری مانند موکب ها و پذیرایی و... بوده ایم و به عمق این واقعه عظیم که در دنیا بی نظیر است ورود نکرده ایم.

وی متذکر شد: بنده به عنوان کسی از از سال ۹۰ تاکنون به راهپیمایی اربعین می روم می گویم که این راهپیمایی زوایای بی نظیر و فوق العاده ای دارد اما ما عمیق نشدیم و این ظرفیت ها را ندیدیم! تردید نکنید که می شود با یک قصه کوچک از اربعین کارهای خوب داستانی و مستند تولید کرد.

فلاح فر در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: مسأله مهم اینجا است که سینما با استانداری که باید داشته باشد فاصله دارد. ما فکر می کنیم در دنیا فیلم ها همینجوری بر اساس یک سری قصه های خیالی معمولی ساخته می شود اما فیلم های عمیق زیادی وجود دارد که ما آن ها را درک نمی کنیم! مثلاً در کار آخر اسپیلبرگ ما مسائل دینی و مذهبی را می بینیم. فیلم «وکیل مدافع شیطان» یک کار دینی و عمیق در تاریخ سینما است و شاید تا لحظات آخر خیلی متوجه مفاهیم دینی که بیان می کند نشویم اما بطن فیلم سرشار از این مفاهیم است.

این کارگردان و طلبه جوان تأکید کرد: ما باید در پی مفاهیم انسانی باشیم چرا که مفاهیم انسانی مطابق با دین است و فرقی نمی کند چه دینی در کجای دنیا باشد؛ من امیدوارم واقعاً روزی در سینمای ایران ما هم بتوانیم این مفاهیم عمیق را به تصویر بکشیم و از نگاه سطحی حذر کنیم.

وی در پایان این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما پرورش و تربیت نسل جوان فیلمساز برای ترویج این نوع نگاه در سینما چقدر حائز اهمیت است اظهار داشت: در تمامی سال ها خیلی افراد سعی داشتند فیلمساز تربیت کنند اما کسی سراغش نرفته است. این مسأله به تک تک تولیدکننده ها برمی گردد و بخش اصلی کم کاری اش متوجه مدیران است. علاوه بر این ما طرح های خوبی هم داریم اما کسی از آن ها حمایت نمی کند و باعث می شود فرد دغدغه مند سرخورده شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.