دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون/۶

شمقدری: نباید فراموش کنیم که موتور محرکه انقلاب اسلامی همین فرهنگ عاشورایی و حسینی بود

جواد شمقدری در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی

سینماپرس: جواد شمقدری گفت: فرهنگ شهادت طلبی متأثر از حرکت امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا در دل و جان مردم ایران اسلامی شکل گرفت و ما همچنان نیازمند حفظ این فرهنگ و روحیه شهادت طلبی هستیم.

جواد شمقدری کارگردان سینما و رئیس پیشین سازمان سینمایی در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: متأسفانه مسئولان فرهنگی در خصوص تولید آثار سینمایی و تلویزیونی شاخص در خصوص راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) کوتاهی می کنند این در حالی است که وظیفه یکایک نهادهای فرهنگی و هنری که بودجه های میلیاردی در اختیار دارند تولید آثار شاخص و ارزنده در این راستا است.

کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تولید فیلم یا سریال در مورد راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) کاری نیست که بگوییم چرا هنرمندان خودش اقدام نمی کنند؛ چرا که یک هنرمند در حد نوشتن خاطره و کتاب می تواند مستقل عمل کند اما وقتی قرار است مخاطب میلیونی داشته باشیم نیازمند حمایت دستگاه های فرهنگی هستیم که بودجه های انبوهی در اختیار دارند.

وی ادامه داد: در راهپیمای اربعین آدمی در دریای مواج نیروهای انسانی غرق می شود؛ این راهیپمایی اثرات ارزشمند زیادی را با خود به همراه دارد که یکی از آن ها ایجاد حب و دوستی میان انسان ها است. راهپیمایی اربعین باعث دوستی میان ملت ها و ادیان شده است و این ها مسائل ارزشمندی است که می تواند دستمایه تولید ده ها اثر شاخص سینمایی و تلویزیونی شود.

شمقدری تأکید کرد: مفاهیم ارزشمند انسانی آنقدر در این راهپیمایی زیاد است که خود به خود باعث همذات پنداری مخاطبان می شود. بی تردید جای این قبیل تولیدات در سینما و تلویزیون به شدت خالی است. باید از مهمان نوازی مردم عراق و دیگر کشورها که موکب می زنند و در زمستان و تابستان و هوای گرم و سرد در بیابان از زوار امام حسین (ع) با تمام جان و دلشان پذیرایی می کنند و شور و شوقی که در آن مسیر وجود دارد فیلم ها و سریال های متعددی تهیه شود تا مردم بیشتری در دنیا با این حماسه آشنا شوند.

این کارشناس برجسته فرهنگی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: ما نباید فراموش کنیم که موتور محرکه انقلاب اسلامی همین فرهنگ عاشورایی و حسینی (ع) بود. انقلاب در تمام مراحل خودش از دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی تا دوران دفاع مقدس و بعدها شهادت طلبی مدافعان حرم همه و همه در راستای حرکت بزرگ امام حسین (ع) نقطه گذاری شد و شکل گرفت.

کارگردان فیلم های سینمایی «بر بال فرشتگان» خاطرنشان کرد: در واقع فرهنگ شهادت طلبی متأثر از حرکت امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا در دل و جان مردم ایران اسلامی شکل گرفت و ما همچنان نیازمند حفظ این فرهنگ و روحیه شهادت طلبی هستیم.

این سینماگر اظهار داشت: این حرکت امروزه ابعاد جهانی پیدا کرده و رسیدن به نقطه تعالی این حرکت که به ظهور حضرت منجر می شود بسیار مهم است و ما باید با تمام توان و قوای خود در راستای ترویج بیشتر این فرهنگ ارزشمند گام برداریم.

شمقدری سپس با بیان اینکه کوتاهی در مورد پرداختن به مضامین ارزشمند و موضوعات استراتژیک و مهم مربوط به یک مقطع خاص نیست تصریح کرد: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) از حدود ۲۰ سال قبل آغاز شده و سال به سال رشد و تعالی بیشتری داشته اما در هیچ یک از این سال ها ما حرکت درخور توجهی از مدیران فرهنگی چه در حوزه تلویزیون و چه در حوزه سینمای مستند و داستانی ندیدیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما امروز نیازمند آن هستیم که دستگاه های فرهنگی که متولی امور فرهنگی و هنری کشور هستند به صرافت افتاده و روی این عرصه مهم سرمایه گذاری کنند و راه را باز کنند تا دغدغه مندان بتوانند با پشتیبانی آن ها در این راستا کاری درخور تأمل صورت دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.