سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

آورده هزینه‌کرد یک میلیاردی «ناسوخ» چه خواهد بود؟

سرمایه گذاری مبهم بر روی یک «فیلم کوتاه» با اقتباس از کتابی که نویسنده آن مدعی است هر کسی متوجه اصل داستانش نمی‌شود!

فیلم کوتاه «ناسوخ»

سینماپرس: سرمایه‌گذاری بر روی اثری اقتباس از کتابی ظاهرا فلسفی و تاریخی که نویسنده مدعی است هر کسی متوجه اصل داستان آن نمی‌شود!

به گزارش سینماپرس، تهیه‌کننده و کارگردان ناسوخ در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این فیلم یکی از مهمترین فیلم‌های تاریخی و مربوط به پیشینه کهن ایرانیان است که در یکی دو سال اخیر ساخته شده و بی‌شک آن را شانس نخست جایزه بهترین کارگردانی، صحنه، فیلمبرداری، گریم، لباس، موسیقی و صداگذاری در جشنواره آتی فیلم کوتاه تهران می‌دانم.

اصغر عباسی هزینه ساخت ناسوخ را بالغ بر یک میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: به دنبال ساخت «رویای نیمه شب» که این فیلم هم اقتباسی از کتابی با همین عنوان اثر مظفر سالاری است، ناسوخ به تمدن چهار هزار ساله ایران باستان و ۳۰۰ سال تاریخ ایران معاصر در آن دوران و اواخر دوره ساسانیان تا پیش از پهلوی اشاره دارد که به سبک و سیاق کاملا حرفه‌ای و مطابق با استانداردهای سینمای جهان ساخته شده و اکنون آماده اکران در جشنواره فیلم کوتاه تهران و سپس جشنواره های جهانی اکران می‌شود.

عباسی گفت: اقتباس و ژانر تاریخی از لحاظ تولیدی به گونه‌ای است که کارگردان‌ها کمتر به سمت آن می‌روند. به همین دلیل من تلاش کردم با علاقه‌ای که به سیر در گذر زمان دارم ناسوخ را به تصویر بکشم در عین حالی که سبک خودم را هم مشخص و آن را پیاده‌سازی کنم.

وی خاطرنشان کرد: ناسوخ به زندگی‌ای اشاره می‌کند که می‌تواند در توالی باشد و این فیلم توالی زندگی ایرانیان را به تصویر می‌کشد؛ ناسوخ قصه عاشقانه شخصی است که با کاراکترهایی مواجه می‌شود که گویی خود آن شخص است و...

برگزیده داوران بخش فیلم کوتاه و مستند چهاردهمین جشنواره ملی سرزمین نور که کارگردانی فیلم‌های رویای صادقه و هفت‌سین‌ مقدس را نیز در کارنامه کاری خود دارد، گفت: تمامی استانداردهای روز جهان در فیلمبرداری ناسوخ به کار گرفته و رعایت و تنها برای چند سکانس از پرده سبز استفاده شده است.

عباسی تاکنون موفق شده برنده جایزه اول کارگردانی در چهارمین جشنواره فیلم سکانس بیداری برای رویای صادقه و فانوس طلایی از جشنواره عمار برای رویای نیمه شب و در عین حال جایزه بهترین فیلم جشنواره سرزمین نور برای مستند هفت‌سین مقدس شود. وی در عرصه بین المللی نیز با فیلم کوتاه ستین جایزه ۲۰۲۰ بهترین فیلم جشنواره فیلم کانادا را از آن خود کرده است.

فیلمبرداری فیلم کوتاه ناسوخ به‌نویسندگی مصطفی بیرانوند و اصغر عباسی و به‌ تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر عباسی به پایان رسیده و در انتظار حضور و رقابت در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است.

ناسوخ نگاهی به زندگی پس از مرگ هم دارد

نویسنده کتاب ناسوخ که از زمستان سال گذشته تاکنون به سومین دوره چاپ خود رسیده هم گفت: در همان زمان نگارش کتاب انتظار این را داشتم که یک اثر سینمایی حتی در قالب سریال از این کتاب اقتباس شود. اگرچه این کتاب حجم کمی و فقط به اندازه ۸۰ صفحه دارد اما محتوایی پر دارد که به خوبی هم در فیلم اقتباس شده است.

محمد رسولی افزود: این کتاب از آنجایی که فلسفی و تاریخی است قابل انتظار است که هر کسی متوجه اصل داستان نشود اما ناسوخ در قالب تصویر محتوای کتاب را به درستی به تصویر کشیده است.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است آنچه در ذهن من بوده در فیلمنامه نباشد اما کارگردانی خوب و بازیگران خوبی که در ناسوخ ایفای نقش کرده‌اند مخاطب را متوجه داستان می‌کند.

رسولی درباره تشابه اسمی ناسوخ با قانون تناسخ هم گفت: این شباهت ظاهری است و ناسوخ اصلا ارتباطی به این مقوله ندارد. این کتاب از آغاز تا پایان رمزآلود است و این به هیجانی بودن آن کمک می‌کند.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: ناسوخ ترکیبی از نا و سوخ (نام رودی در دوران پیش از تاریخ) است. ایرانیانی که از جنوب سیبری به سمت فلات ایران بعد از دوران یخبندان چهارم یعنی حدود ۱۳ هزار پیش مهاجرت کردند از مناطق بسیاری عبور داشتند که سوخ یکی از این مکان‌هاست.

رسولی گفت: ناسوخ در واقع به معنای این است که دیگر رودی به این نام وجود ندارد. سوخ نام رودی است که شاهنامه تاریخ را از همان زمان پیدایش رودخانه روایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ناسوخ، سرنوشت ایرانیان را از همان زمان روایت می‌کند. ایرانیانی که خداباور بودند و همیشه به آخرت هم نگاهی داشتند. این کتاب نگاهی به زندگی پس از مرگ هم دارد و نشان می دهد که ایرانیت و حفظ ملیت ایرانی، منافاتی با اسلام و دین باوری ندارد و دو روی سکه هستند.

قربان نجفی، سیامک ادیب و شیوا طاهری بازیگران فیلم کوتاه «ناسوخ»، محصولی از موسسه فرهنگی، حقوقی بزرگمهر حکیم هستند.

عوامل فیلم کوتاه «ناسوخ» عبارتند از:

نویسندگان: مصطفی بیرانوند، اصغر عباسی، تهیه کننده و کارگردان: اصغر عباسی، جانشین تهیه و مشاور کارگردان: محسن محمدحسنی، مدیر فیلمبرداری: مهرداد افراسیابی، طراح صحنه: حمیدرضا عامری، طراح لباس: مریم ناصری، طراح چهره پردازی: علی بهرامی فر، مدیر صدابرداری: حامد صمدزاده، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: محمدرضا نوری، منشی صحنه: آرزو قربانی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: نیما و سینا موسوی، مدیر تولید: نیما مجتهدی، مدیر تدارکات و جانشین تولید: مجید طالبی، مشاور رسانه‌ای: محمد کفیلی، مجری طرح: مآفیلم. محصولی از موسسه فرهنگی، حقوقی بزرگمهر حکیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.