شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

«آتیلا پسیانی» شاخه‌ای پربار از درخت تنومند هنرهای نمایشی ایران بود

آتیلا پسیانی در نشست خبری مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما

سینماپرس: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پی درگذشت آتیلا پسیانی هنرمند بزرگ عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان فقدان او را ضایعه‌ای بزرگ برای هنرهای نمایشی ایران عنوان کرد.

به گزارش سینماپرس، متن پیام تسلیت مجید زین‌العابدین به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی خطاب به خانواده این مرحوم و خانواده بزرگ سینمای ایران بدین شرح است: «بازگشت همه به سوی اوست

درگذشت آتیلا پسیانی بازیگر فقید و توانمند عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون که موجب تألم خاطر گردید را به خانواده محترم و هنرمند ایشان و همچنین جامعه بزرگ سینما و هنرهای نمایشی ایران تسلیت می‌گویم.

مرحوم آتیلا پسیانی از کارگردانان و بازیگران با دانش و خوش‌فکر عرصه صحنه و از جمله بازیگران توانمند عرصه‌های سینما و تلویزیون بود که از او نقش‌آفرینی‌های متعدد و متفاوتی در گونه‌های مختلف به یادگار مانده است و میراث تصویری، اخلاق نیکو و مرام حرفه‌ای او تا ابد در یاد و خاطر مخاطبان باقی خواهد ماند.

او شاخه‌ای پربار از درخت تنومند هنرهای نمایشی ایران بود و خلاء هنرمند بزرگی چون مرحوم پسیانی در عمق جان اهالی فرهنگ و هنر باقی خواهد ماند.

از پروردگار مهربان، برای زندگی ابدی او مغفرت و رحمت واسعه و برای بازماندگان عزیزش صبر جمیل و عافیت مسئلت می‌نمایم.»

پیام تسلیت مدیر تماشاخانه‌ ایران‌شهر

حمید نیلی مدیر تماشاخانه‌ ایران‌شهر نیز در پی درگذشت آتیلا پسیانی پیام تسلیتی صادر کرده است، وی در این پیام نوشته است؛ «تئاتر ایران عزادار درگذشت آتیلا پسیانی هنرمند تاثیرگذار و نوآور عرصه‌ هنرهای نمایشی شده است.

خاطرات حضور ایشان در تماشاخانه‌ ایران‌شهر فراموش نشدنی‌ است؛ و همه‌ پوسترهای نقش بسته بر دیوارهای این تماشاخانه‌- از اجراهای گروه تئاتر بازی به سرپرستی آتیلا پسیانی- یادآور تمام لحظات زیبایی است که او برای مخاطبان تئاتر و علاقه‌مندان به تئاتر تجربی خلق کرده است.

درگذشت آتیلا پسیانی هنرمند بزرگ و صاحب‌ نام را تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای او، رحمت واسعه‌ الهی و برای بازماندگان و خانواده‌ شریف تئاتر ایران، صبر و اجر مسئلت دارم.»

آتیلا پسیانی کارگردان، بازیگر و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون پس از تحمل دوره بیماری سرطان ۱۴ مهرماه در ۶۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

وی متولد دهم اردیبهشت سال ۱۳۳۶ و فرزند جمیله شیخی بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون بود، پسیانی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که بازی در تئاتر را از سال ۱۳۵۶ آغاز کرده و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم «عفریت»، کاری از فرشید فلک‌نازی تجربه کرد.

پسیانی از دهه ۶۰ به بعد حضور فعالی در عرصه تئاتر ایران داشته که شامل اجراهای جشنواره‌ای و آزاد می‌شود. وی با آثارش در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته که از این میان می‌توان به جشنواره فجر سال ۱۳۷۰ اشاره کرد. پسیانی در این دوره «واقعه‌خوانی جهاز جادو» نوشته محمد چرمشیر را کارگردانی کرد و در کنار آثاری نظیر «سایه ماه» به کارگردانی انوشیروان ارجمند، «مرگ یزدگرد» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و «مال‌کنون» به نویسندگی و کارگردانی مریم معترف و عزت‌الله مهرآوران به روی صحنه برد.

فیلم‌های «کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز»، «هیوا»، «شام آخر»، «فرزند صبح»، «پاداش سکوت»، «آتش بس»، «مجردها»، «کما»، «پل چوبی»، «زندگی خصوصی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «نگار»، «کارگر ساده نیازمندیم» و سریال‌های «محله برو بیا»، «محله بهداشت»، «اولین شب آرامش»، «زیر تیغ»، «پرده نشین»، «برف بی‌صدا می‌بارد» و تئاترهای «جنایت و مکافات» «باغ آلبالو» «مخمل آبی»، «پروفسور بوبوس»، «کالیگولا شاعر خشونت»، «قهوهٔ قجری»، «درد دل با سگ»، «رستخیز» از آثار زنده‌یاد پسیانی است.

مراسم هجدهمین دوره شب کارگردانان تئاتر ایران در قالب آیین نکوداشت آتیلا پسیانی اردیبهشت ماه امسال به همت انجمن صنفی کارگردانان تئاتر با حضور جمعی از هنرمندان و بازیگران در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.