سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

هادی مرزبان:

خانواده تئاتر در حال احتضار است/امیدوارم مسئولان این وضع نابسمان را چاره کنند

هادی مرزبان در مراسم دیدار «علی جنتی » وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان

سینماپرس: هادی مرزبان بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تئاتر ضمن اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین، از آزردگی خاطر و ناراحتی خود از مظلومیت پدر و پسر فلسطینی در یک عکس گفت که سال‌هاست خاطر او را مکدر کرده است.

به گزارش سینماپرس، هادی مرزبان کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: در مقام یکی از وفادارترین هنرمندان تئاتری کشور به فرهنگ این آب و خاک از مدیران و سیاست‌گذاران فرهنگی کشور انتظار دارم که ما را باور داشته باشند و هنر نمایش را جدی تلقی کنند. چنانچه تاکنون با تئاتر بیگانه بودند، تاریخ تئاتر ایران را مطالعه کنند و ببینند در تاریخ هنر تئاتر ایران چه بزرگانی حضور داشتند و چه کرده‌اند. تمامی مشکلات و معضلات را با تئاتر می‌توان هشدار داد و از پس آن فرهنگ ساخت.

مرزبان گفت: ما ۴۰ سال است که در این کشور کار می‌کنیم. ما هرگز سودای غرب نداشته و نداریم، تمام سطرسطر زندگی حرفه‌ای من مشق خدمت به فرهنگ و هنر ایران بوده و در هر شرایطی در کشور مانده‌ام و برای ملت خدمت کرده‌ام. من سرباز فرهنگ کشورم هستم.

وی ادامه داد: امروز بچه‌های تئاتر در یک شرایط اسفناک معیشتی بسر می‌برند و شوربختانه هیچ‌گونه حمایتی هم از آنها صورت نمی‌گیرد. این خانواده تئاتر در حال احتضار است و امیدوارم مسئولان این وضع نابسمان را چاره کنند.

کارگردان نمایش «هملت با سالاد فصل» تصریح کرد: امروز مهمترین مسئله جامعه تئاتر کشور مسئله فضای کار است. اگر فضای کار فراهم باشد، موقعیت اشتغال ایجاد شود و زمینه‌های فرصت‌سازی در جهت بهود فضای کسب و کار در تئاتر فراهم آید، در پی آن مشکلات اقتصادی و پیچیدگی‌های اقتصادی آنها نیز به تدریج رفع خواهد شد. هر چند که این مصائب اقتصادی نه تنها جامعه تئاتری را مبتلا کرده، بلکه همه جامعه ما با آن دست به گریبان است.

این کارگردان کهنه‌کار تئاتر تاکید کرد: به طور متوسط هزینه‌های تولید تئاتر به نسبت پنج سال گذشته ۲۵۰درصد افزایش داشته است. این رقم یک عدد وحشتناک است. به نظر من چنانچه ما هنر تئاتر را الزامی می‌دانیم، باید فکری به حال اوضاع معیشت هنرمندان و همچنین این موضوع که دخالت‌های بی مورد صورت نگیرد و به اهالی تئاتر اجازه فعالیت داده شود، کنیم. ما سال‌هاست در این عرصه فعالیت داشته‌ایم و خودمان می‌دانیم چه کارهایی باید انجام دهیم و شرایط کار در کشور را می‌شناسیم.

مرزبان در اعتراض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: سال‌هاست تحت تأثیر آن عکسی هستم که یک پدر فلسطینی فرزندش را از بیم گلوله رژیم صهیونیستی در بغل خود گرفته است. با دیدن این تصویر دل هر انسانی آزاده‌ای به درد می‌آید. من هرگز آدم سیاسی نبوده و نیستم، اعتقاد دارم هنر والاتر از هر جناح‌بندی و گرایش سیاسی است. من در تمام سال‌های فعالیتم سعی کردم با دو مقوله فقر و بی عدالتی در آثارم مبارزه کنم.


این هنرمند یادآور شد: تصویر آن پدر و فرزندش آن چنان مرا تحت تاثیر خود قرار داد که از پس آن نمایش «حماسه انقلاب سنگ» را روی صحنه بردم و شاهد بودید که در زمان خود چه میزان اثرگذار بود.


وی در ادامه افزود: هرگز در آثارم شعار نداده‌ام، تنها احساس خود را نسبت به موضوع یا سوژه با تکنیک آمیخته و در صحنه به نمایش درآورده‌ام. امیدوارم همه هنرمندان از قطب‌بندی‌ها فاصله گرفته و تنها هنر خود را عرضه کنند. هنرمند باید زاویه دید و نگاهی داورانه داشته باشد و حق را در هر شرایط و ظرفی که هست، ببیند و عنوان کند.


مرزبان با تأکید بر اینکه هنر ابزاری ارزشمند برای انتقال پیام به جامعه است، گفت: خیلی از دوستان و مسئولان هنوز این را باور ندارند که تئاتر چقدر اثرگذار است، اگر تئاتر را باور کنیم و پی به عظمت و اثرگذاری‌اش ببریم، می‌فهمیم که با آن خیلی کارها می‌توان انجام داد، چرا که بر جامعه اثر می‌گذارد و کمک‌کننده است. تئاتر می‌تواند آتش جنگ را خاموش کند و در واقع باید بدان باور داشته باشیم، این نگاه هنوز درست نشده و نمی‌دانیم که چقدر تئاتر مصلح است.


این کارگردان تئاتر در پایان اظهاراتش تأکید کرد: مسئولان نگاهشان به تئاتر را باید تغییر دهند، متولیان فرهنگی کشور به دیدن نمایش‌های روی صحنه بیایند و بدانند که با تئاتر می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه را حل و اشکالات بسیاری را مرتفع کرد. اگر مسئولان به اهالی تئاتر اعتماد کنند و اجازه فعالیت بدهند و ما را باور داشته باشند، قطعاً با این هنر ارزشمند مشکلات بسیاری در کشور ما از بین می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.