شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱

حمید جبلی:

اگر «عشق» نباشد دیگر عکس و «عکاسی تئاتر» وجود ندارد

حمید جبلی در پانزدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران

سینماپرس: کارگردان و عکاس تئاتر گفت: اکنون اگر عشق نباشد دیگر عکس و عکاسی تئاتر وجود ندارد. چون واقعا هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که شغل من عکاسی تئاتر است و با این کار زندگی می‌کنم.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه‌های نخستین جشن «شب عکس تئاتر» و «دیدار» جمعه- هشتم دی ماه- با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در گالری‌های پاییزِ و استاد میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح شدند.

پس از انتشار فراخوان نمایشگاه نخستین جشن «شب عکس تئاتر» برای اعضای انجمن صنفی عکاسان تئاترایران، ۴۵۵ اثر از ۹۲ عکاس به این رویداد ارسال شد که در نهایت ۶۰ اثر به بخش نمایشگاه راه پیدا کرده است.

این عکس‌ها در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده است.

همچنین نمایشگاه «دیدار» که منتخبی از عکس‌های حمید جبلی از تئاترهای زنده یاد آتیلا پسیانی (گروه تئاتر بازی) است نیز در گالری استاد میرمیران خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده است.

حمید جبلی بازیگر، فیلمنامه‌نویس، کارگردان، صداپیشه و عکاس در مراسم افتتاحیه این دو نمایشگاه اظهارداشت: به همگی خوش‌آمد می‌گویم. از طرف انجمن صنفی عکاسان تئاتر شما را به تماشای آثار دو گالری پاییز و استاد میرمیران دعوت می‌کنم. آثار حاضر در گالری استاد میرمیران، عکس‌های من به یاد آتیلا پسیانی است. آثار حاضر در گالری پاییز نیز عکس‌های بخش مسابقه بود که باید آنها را مفصل‌تر ببینید.

وی بیان کرد: همه بزرگان به خصوص عکاسان تئاتر در این مراسم حضور دارند و نمی‌توان نام همگی را برد. متاسفانه روز به روز شرایط ما از لحاظ امکانات و اقتصادی بدتر می‌شود. اکنون اگر عشق نباشد دیگر عکس و عکاسی تئاتر وجود ندارد. چون واقعا هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که شغل من عکاسی تئاتر است و با این کار زندگی می‌کنم. امیدوارم این موضوع هم به صورتی حل شود.

جبلی افزود: نمایشگاه آثار حاضر در گالری پاییز، عکس‌های بخش مسابقه بین دوستان عکاس جوان‌تر بوده که ۶۰ اثر آن برای این نمایشگاه انتخاب شده است. چون داور بودم، اسم هیچ کدام از عکاس‌های انتخاب شده را نمی‌دانم. در واقع ما برای داوری، با کد درج شده روی آثار آنها را می‌دیدیم و انتخاب می‌کردیم.

این هنرمند درباره نمایش آثار خود در گالری استاد میرمیران نیز گفت: من نمی‌دانستم برای دوستم آتیلا پسیانی که بیش از سال ۶۰ باهم کار کرده بودیم، چه کاری می‌توانم انجام دهم. چون آقای پسیانی گروه تئاتر بازی را تاسیس کرده بود و من به عنوان عکاس در گروه با ایشان همکاری می‌کردم، این آثار را برای نمایش انتخاب کردم.

جبلی اظهارداشت: عکس‌های حاضر در نمایشگاه از سال ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ شروع شده و به آخرین کار او می‌رسد که این اتفاق رخ داد. متاسفانه نتوانستم آخرین عکس‌ها را با کیفیت خوب به ایشان نشان دهم. امیدوارم لذت ببرید. این کوچکترین کاری بود که می‌توانستم برای یک دوست انجام دهم. این عکس‌ها را به انجمن صنفی عکاسان تئاتر تقدیم کردم تا هر طور توانستند از آنها محافظت کنند تا به صورتی یاد آتیلا برایمان باقی بماند.

ابراهیم حسینی دبیر نمایشگاه نخستین جشن «شب عکس تئاتر» نیز در ادامه این مراسم گفت: در این فرصت لازم است که از مجموعه خانه هنرمندان تشکر کنم. اینجا خانه ماست و در آن خیلی احساس راحتی می‌کنیم. فکر می‌کنم وظیفه همه ماست که در نگهداری خانه هنرمندان کوشا باشیم. تمام رویدادهای عکاسی ما در ۲۰ سال گذشته، در خانه هنرمندان بوده و هیچ جای دیگری هم نرفته و نمی‌رویم. در این مدت سه کارگاه داشتیم؛ یک کارگاه دیگر و یک برنامه اختتامیه هم داریم. جا دارد که دو مرتبه از خانه هنرمندان ایران تشکر کنم.

محمدمهدی عسگرپور، کیومرث مرادی، ابراهیم حقیقی، اصغر پیران، سیامک زمردی مطلق، هوتن شکیبا، ستاره پسیانی، مسعود پاکدل و مهدی آشنا از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

نمایشگاه‌های نخستین جشن «شب عکس تئاتر» و «دیدار» تا ۱۸ دی ماه در گالری‌های پاییزِ و استاد میرمیران خانه هنرمندان ایران برپاست. علاقه‌مندان به تماشای این آثار می‌توانند همه روزه به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به گالری‌های این مجموعه مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.