شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

مدیر صندوق اعتباری هنر خبر داد؛

کسب درآمد ۳۰ میلیون تومانی در قالب طرح «قاب هنر»

سیدمجید پوراحمدی

سینماپرس: مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن ارایه گزارشی کوتاه از روند فعالیت‌های خدماتی انجام گرفته و برخی حواشی مطرح شده در این مجموعه، از رونمایی چند طرح جدید حمایتی در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام گرفته مجموعه تحت مدیریت خود طی ماه‌های اخیر و خبرهای جدید حمایتی به مهر توضیح داد: ماهیت تمام فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر فقط حمایت است. در این مسیر از آغاز به کار دولت سیزدهم ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارها را آغاز کردیم. در همین مسیر چندین طرح حمایتی داشتیم و امروز بسیار خوشحالم که بیش از ۳۸ طرح حمایتی در قالب ارائه خدمات به ۱۰۳ هزار عضو صندوق در حوزه‌های فرهنگی، هنری، رسانه و قرآن و عترت انجام شده اند. این طرح‌های حمایتی هم مشمول خدماتی چون درمان، ارائه تسهیلات، مسکن، خرید خودرو و موارد دیگر انجام گرفته که امیدوارم استمرار داشته باشد. ما این مسیر را ادامه می‌دهیم و تمام تلاشمان هم این است که در حوزه گسترش خدمات کارهای متنوع دیگری را هم انجام دهیم و در سال آینده بتوانیم در گستره وسیع‌تری این خدمات را انجام دهیم.

طرح جدید وزارت ارشاد در حوزه اشتغال زایی و کسب درآمد

وی افزود: امروز بسیار مفتخر هستیم در کنار خدماتی که به اعضای صندوق اعتباری هنر ارائه می‌دهیم، بالغ بر ۶۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و بیش از ۴۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند؛ فرآیندی که در کنارش تمام تلاش خود را به کارگرفته‌ایم تا به تدریج در مسیری گام برداریم که منجر به توانمندسازی هنرمندان شود. در این زمینه طرح‌هایی به ویژه در حوزه هنرهای تجسمی وجود دارد تا بتوانیم زمینه‌های اشتغال را در این فضا فراهم کنیم. موضوعاتی که تردید ندارم در صورت محقق شدن می‌تواند تبدیل به یکی از دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه‌های حمایتی شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: برای اولین بار است که این خبر را در رسانه‌ها اعلام می‌کنم؛ ما در حال برنامه ریزی و اجرای طرحی هستیم که در سال جاری پایه‌های اصلی آن بنیان گذاشته شده و امیدوارم در سال آتی به صورت وسیع عملیاتی شود. این طرح با محوریت تمرکز بر موضوع «زنجیره توانمندسازی هنرمندان» اجرا می‌شود و طی آن هنرمندان جوان و آن دسته از هنرجویانی که در ابتدا آموزش‌های لازم هنری را طی می‌کنند، موفق به حضور در مسیری می‌شوند که این آموزش‌ها را تبدیل به درآمد کنند. شرایطی که اکنون در بسیاری از آموزش‌های هنری وجود ندارد و عزیزان هنرجو نمی‌دانند برای حوزه کسب درآمد از آنچه آموزش دیده اند، چه اقداماتی را انجام دهند.

راه اندازی مرکز نوآوری و شتاب دهی کسب و کارهای فرهنگ و هنر

پوراحمدی ادامه داد: براساس آنچه توضیح دادم، اخیراً مجموعه‌ای به نام «مرکز مسیر اقتصاد هنر» ذیل فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر طراحی شده که به نوعی یک مرکز مشاوره برای توسعه کسب و کارهای مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی و هنری محسوب می‌شود. کار اصلی این مرکز زمینه سازی برای رشد و توسعه مشاغل فرهنگی و هنری بعد از طی فرآیندهای آموزشی هنرمندان است که بتوانند در حوزه درآمدزایی نیز به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند. در این قالب مرکزی هم به نام «مرکز نوآوری و شتاب دهی کسب و کارهای فرهنگ و هنر» راه اندازی شده که از ابتدای سال جاری در قالب فضاهای اشتراکی و مشارکتی فعالیت خود را آغاز کرده است و به زودی جزئیات دیگر آن اعلام می‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است تمام کسانی که در عرصه‌های مختلف هنر آموزش‌های لازم را دیده اند، بتوانند در قالب این طرح‌هایی که اشاره داشتم، در مسیر رشد قرار گرفته و با مشاوره‌های اقتصادی و همچنین ایجاد فضاهای آشنایی با محیط کسب و کار، ایرادات خود را شناسایی کرده و در گام بعدی برای رونق کسب و کارهای فرهنگی هنری خود به سمت تجاری‌سازی گام‌های موثری را بردارند. در همین قالب طرحی به نام «قاب هنر» نیز برنامه ریزی شده که می‌تواند نقشه راه مناسبی برای عرضه و فروش محصولات فرهنگی هنری باشد. فرآیندی که هنرمندان بتوانند از پس آن نسبت به فروش و درآمدزایی محصولات خود با انطباق بر نیاز عمومی جامعه کارهایی را انجام دهند.

کسب درآمد ۳۰ میلیون تومانی در قالب طرح «قاب هنر»

وی در ادامه صحبت‌های خود به استمرار اجرای طرح «قاب هنر» در صندوق اعتباری هنر اشاره کرد و گفت: طرح «قاب هنر» از سال ۱۴۰۲ آغاز شده و در حال حاضر بیش از ۴۵ نفر از هنرمندان گرامی عرصه هنرهای تجسمی به ویژه حوزه خط و نقاشی که طی ماه‌های گذشته دچار مشکلاتی بودند در این طرح حضور پیدا کردند و امروز بسیار خوشحالیم که هریک از این عزیزان به واسطه حضور در این طرح توانسته اند ماهانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان درآمد داشته باشند. موضوعی که گامی برای توسعه اشتغال‌زایی در عرصه فرهنگ و هنر بوده است.

پوراحمدی افزود: بسیار امیدوارم به واسطه تلاش‌ها و برنامه ریزی هایی که توسط همکارانم در صندوق اعتباری هنر و سایر مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، در سال آینده نسبت به حضور ۵۰۰ هنرمند در طرح قاب هنر اقدامات موثری را انجام دهیم. فرآیندی که اگر به نتیجه برسد، می‌تواند برای هریک از این هنرمندان ماهانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان درآمد به همراه داشته باشد.

حمایت از رویدادهای هنری سال ۱۴۰۳ و ماجرای فرهنگسرای نیاوران

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع حمایت گسترده‌تر صندوق اعتباری هنر از رویدادهای فرهنگی و هنری سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: حمایت از رویدادهای هنری و فرهنگی سال ۱۴۰۳ یکی از رویکردهای مهم صندوق هنر در سال آینده است که در این زمینه با توجه به مجوزهایی که در این زمینه گرفته شده، قرار است از رویدادهای مختلف هنری و فرهنگی به ویژه در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور حمایت‌هایی انجام گرفته تا زمینه بیشتری برای معرفی هنرمندان ارزنده کشورمان فراهم شود.

وی درباره مجموعه فرهنگسرای نیاوران تهران هم بیان کرد: مجموعه فرهنگسرای نیاوران اخیراً به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار صندوق اعتباری هنر قرار گرفته است. در همین چارچوب ابتدا تلاش داریم آنجا را به‌سازی کنیم. در این زمینه عملیات تعمیرات اساسی ساختمان آغاز شده تا بتوانیم به زودی شاهد فعالیت‌های جدی و موثری در این زمینه باشیم. شرایطی که به زودی این مجموعه ارزشمند را تبدیل به مکانی مهم و اساسی برای گپ و گعده های هنرمندان عزیزمان خواهد کرد.

پاسخ به حواشی فروش شرایطی اتومبیل و یک خبر امیدوار کننده برای سال آینده

پوراحمدی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اجرای طرح‌های حمایتی آسان‌تر و ارزان‌تر برای خرید اتومبیل به واسطه همکاری صندوق با شرکت‌های خودروسازی پس از ماجرای واگذاری خودروهای یک شرکت که با وجود استقبال حداکثری اعضای صندوق با حاشیه هم مواجه شد، اظهار کرد: قطعاً در این زمینه برنامه داریم؛ اما تا زمانی که به نتیجه لازم نرسیم، نمی‌توانیم اطلاع رسانی دقیقی داشته باشیم. اساساً ما هر طرح حمایتی را طراحی می‌کنیم دربرگیرنده شرایطی است که بتواند تسهیلات ویژه ای برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و قرآن و عترت داشته باشد وگرنه اجرای همان طرح‌های حمایتی که در بطن کلی جامعه وجود دارد طبیعتاً برای این عزیزان ارزشی ندارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته من از همه عزیزانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، خواهش می‌کنم حتماً رجوعی به سامانه اینترنتی «هنر کارت» داشته باشند. ما در این سامانه بیش از ۱۶۰۰ خدمات را روی «هنر کارت» به عنوان یک کارت هویتی طراحی کردیم که شامل تسهیلات بسیار متنوعی از حوزه‌های درمانی گرفته تا گردشگری و موارد دیگر است. ضمن اینکه بنده و همکارانم برای گسترش این نوع خدمات نهایت تلاشمان را انجام می‌دهیم. البته اخیراً هم زیرساخت‌هایی فراهم شده تا ما بتوانیم با دارا بودن یک سامانه قوی در حوزه پشتیبانی فرآیند خریدهای آنلاین را هم راه اندازی کنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره ماجرای تسهیلات خودرو و انتقاداتی مبنی بر این که این طرح حمایتی فرق چندانی با فرآیند فروش شرایطی خارج از مجموعه صندوق نداشت، تصریح کرد: در بحث خودرو باید قبول داشته باشیم که در حوزه قیمت و افزایش با نوسانات زیادی همراه هستیم؛ اگر هم در این زمینه بخواهیم با کارخانه‌ها مذاکره کنیم، نمی‌توانیم در زمینه بسیاری از خودروها مجوزهای لازم را بگیریم. البته که همچنان مشغول مذاکره هستیم و امیدوارم پس از قطعی شدن مذاکرات، نتیجه لازم را اطلاع رسانی کنیم. اما در زمینه همین خودروهایی که ما در صندوق نسبت به ارائه تسهیلات اقساطی خرید آن، اقدام کردیم باید بگویم اگر همین الان به سامانه این شرکت مراجعه کنید، خواهید دید که این اتومبیل فروش اقساطی ندارد. در همان زمان ارایه اقساطی برای عموم مردم مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان به عنوان پیش فروش تعیین شده بود که ما در طرح خودمان آن را به ۳۲۰ میلیون تومان کاهش دادیم. در زمینه نرخ سود هم تفاوت‌های وجود داشت که می‌توانست در صورت اجرایی شدن در طرح صندوق نزدیکگ به ۷۰ میلیون سودآوری برایشان داشته باشد، اما به واسطه این طرح، صندوق از جریان «نرخ سود» حذف شد.

پوراحمدی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: تمام تلاش ما ارایه طرح‌های حمایتی گسترده از جامعه شریف فرهنگ، هنر، رسانه و قرآن و عترت است که هر روز تلاش می‌کنیم به این تسهیلات حمایتی بیفزاییم شرایطی که امیدوارم موجب رضایت این قشر محترم و فرهیخته جامعه ایرانی را به سهم خودمان فراهم آورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.