سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

«مریم پوریامین» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

همه مواد اولیه برای «انتقال مفاهیم فرهنگی» در «بنیاد شهید» وجود دارد/ «بنیاد شهید» باید از قوم و قبیله گرایی جلوگیری کند!

بنياد شهيد و امور ايثارگران

سینماپرس: مریم پوریامین کارشناس فرهنگی و منتقد سینما در خصوص عملکرد فرهنگی هنری بنیاد شهید گفت: برخی اوقات مشاهده می کنیم خود مدیران بخش های مختلف بنیاد شهید دست به تهیه کتاب و فیلم و... می زنند در حالی که مدیر باید راهبری کند و از کارشناسان مجرب حوزه فرهنگ و هنر برای انتقال پیام و به ثمر رساندن پیام شهدا استفاده کند.

این کارشناس علوم اجتماعی و کارشناس ارشد فیلم‌نامه‌نویسی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وظیفه اصلی بنیاد شهید نگهداری و حمایت از خانواده شهدا وایثارگران و خود ایثارگران که شهدای زنده هستند است. اینکه بنیاد شهید باید چه کار کند که ایثارگران در قید حیات پای انقلاب و ارزش ها بمانند و خودشان که مورد احترام جامعه هستند به عنوان الگوهای زنده پیام شهدا را به جوانان برسانند بسیار مهم است.

وی ادامه داد: چنانچه نتوانیم این یادگاران و ایثارگران را پای انقلاب نگه داریم خطر جدی پیش روی ما خواهد بود. اولین مسأله این است که بنیاد شهید باید بتواند ایثارگران را پای انقلاب نگه دارد. مسأله بعدی این است که چطور باید جایگاه شهدا و جانبازان را به جامعه بشناساند. چون به نوعی دینی از این بزرگواران بر گردن جامعه اسلامی است و مهم است ما بتوانیم دین این بزرگواران را ادا کنیم.

پوریامین یادآور شد: در مقاطعی حتی تبلیغاتی انجام می شد علیه این امتیازاتی که خانواده شهدا و ایثارگران می گیرند که با رفتار عاقلانه در بنیاد شهید این مسائل خنثی شد و در واقع مردم توانستند عهد خود با خانواده شهدا و ایثارگران باقی مانده ادامه دهند. حضور آحاد مختلف در مراسم حاج قاسم سلیمانی ثابت کرد که مردم همچنان خود را مرهون و مدیون شهدا و خانواده های شان می دانند و از هر طبقه و فکری برای شهدا و ایثارگران احترام قائلند. بنیاد شهید باید به این مسأله تداوم دهد.

این عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی و عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان متذکر شد: بنیاد شهید فعالیت های فرهنگی و اجتماعی اش دو رکن دارد. رکن اصلی برای خانواده شهدا و ایثارگران است که باید آن ها را پای انقلاب نگه دارد. رکن دوم فعالیت هایی است که باید با هدف ارتقای عزت و احترام شهدا و خانواده های شان صورت دهد. به دلیل ماهیت ذاتی فعالیت بنیاد شهید همه چیزهایی که مواد اولیه انتقال این مفاهیم فرهنگی است در بنیاد شهید وجود دارد. از خاطرات شهدا و حضور ایثارگران زنده و خانواده آن ها و... باید به صورت کالاهای فرهنگی و هنری تولید شده و در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

وی سپس با تأکید بر اینکه منش و روش زندگی شهدا منبع خوبی برای انتقال پیام و فرهنگ سازی است خاطرنشان کرد: این منابع می تواند برای ساخت فیلم های متعدد مورد بهره بردای قرار بگیرد. بنده معتقدم بنیاد شهید باید برای تولید آثار فاخر و ارزشمند از کارشناسان متعهد انقلابی استفاده کند تا مفاهیم را به درستی انتقال دهند.

این کارشناس سینما در پایان این گفتگو افزود: برخی اوقات مشاهده می کنیم خود مدیران بخش های مختلف بنیاد شهید دست به تهیه کتاب و فیلم و... می زنند در حالی که مدیر باید راهبری کند و از کارشناسان مجرب حوزه فرهنگ و هنر برای انتقال پیام و به ثمر رساندن پیام شهدا استفاده کند. امیدوارم در دوره جدید فعالیت ها کار مدیریت در جای خودش باشد و مابقی کارها به کارشناسان متخصص سپرده شود؛ همچنین ذکر این نکته مهم است که بنیاد شهید باید از قوم و قبیله گرایی و سپردن کار به دوست و آشنا جلوگیری کند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.