یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

کارگردان «جشن تولد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

توجه به کمیت گرایی و رفاقت‌ها و روابط آفت اصلی تولیدات فرهنگی و هنری در «بنیاد شهید» است

بنياد شهيد و امور ايثارگران

سینماپرس: عباس لاجوردی کارگردان سینما در خصوص عملکرد فرهنگی هنری بنیاد شهید گفت: بنیاد می توانست به جای آنکه سراغ افرادی برود که بیشتر بوی روابط در آن دیده می شد به افرادی اعتماد می کردد که حرفی برای گفتن داشتند.

کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنیاد شهید در حال حاضر نسبت به گذشته تغییرات چشمگیری داشته؛ قبلا در این بنیاد مدیرانی بودند که به روش های قدیمی عادت داشتند و خوشبختانه دوران تفکرات فسیل شده آن ها در این نهاد مهم گذشته است.

وی یادآور شد: آن ها هیچ وقت دنبال کارشناس درست و حسابی نبودند اما در یک سال و نیم اخیر بنیاد با پوست اندازی روبرو شده و افرادی که فسیل شده بودند و جایگاه شان آنجا نبوده و نباید در قسمت فرهنگی و هنری قرار می گرفتند عوض شدند و کسانی جایگزین آن ها شدند که به نسبت عملکرد بهتری داشتند.

این سینماگر تأکید کرد: اما متأسفانه این افراد نیز در بدو ورودشان به شدت دچار نوعی عجله و دستپاچگی شدند و خیلی از کارها مانند برگزای جشنواره فیلم «ایثار» را بدون تمرکز و تأمل انجام دادند. در این کارها رفاقت بیشتر دیده می شود تا رویکرد حرفه ای! مبالغ کلانی در جشنواره ایثار هزینه شد اما خروجی مطلوبی از آن جشنواره ندیدم.

لاجوردی با بیان اینکه نباید روابط مدیران با برخی افراد و نهادها مستمسکی برای تولید فیلم شود تصریح کرد: در همین جشنواره رفتارهایی دیده می شد که بی تجربگی در آن وجود داشت. من فیلمسازی هستم که هم در جشنواره های خارجی نظیر کن بوده ام و هم در جشنواره های داخلی حضور داشته ام و با توجه به سبقه ام می گویم این جشنواره مشخص بود در چه سطحی پیش می رود. ما در این جشنواره روابط را زیاد دیدیم. روابطی که دچار تصمیم گیری می شد. مسئولان طرح هایی را به دلایل سطحی رد می کردند که می توانست در گارگروه قرار بگیرد و پخته شود اما بیشتر دیدیم کار کسانی را تأیید کردند که می خواستند حتما در آنجا حضور داشته باشند هرچند که کارهای شان ضعیف بود.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: آن ها پول دارند اما برای افرادی که دور و برشان هستند و رفاقت دارند خرج می کنند. دوست دارند طرف اسم داشته باشد و با او کار کنند. البته عددهای این نهاد هم چندان مهم نیست که به هر کس تلنگر بزند و ...

وی متذکر شد: بنیاد می توانست به جای آنکه سراغ افرادی برود که بیشتر بوی روابط در آن دیده می شد به افرادی اعتماد می کردد که حرفی برای گفتن داشتند. طرح ها به دلایل واهی رد می شد و روابط را به اتفاق خوب ترجیح می دادند. توجه به کمیت گرایی یکی دیگر از معضلات است. توصیه بنده به مسئولان این نهاد آن است که اگر ۵۰ میلیارد داشتید ۱۰ فیلم ۵ میلیاردی نسازید. بروید یک فیلم خوب بسازید که خروجی خوب داشته باشد. اگر می خواهید تله فیلم بسازید که چراغ تان روشن باشد قضیه فرق می کند اما اگر می خواهید اثرگذار در سینما باشید مانند اوج رفتار کنید هرچند که من به اوج نقدهایی دارم!

لاجوردی تأکید کرد: شما باید جدی وارد میدان شوید. باید کم بسازید اما خوب بسازید. نباید توجیه پشتوانه روابط شود. نمی شود اسم آورد اما من دیدیم در جشنواره ایثار به یک تله فیلم سطح پایین جایزه دادند. با این کار چه اتفاقی رخ می دهد؟ خود هنرمندان نباید خود را خراب کنند و سراغ چنین افرادی بروند. بنیاد شهید باید روی کیس ها و سوژه های مهم که غفلت شده بودجه بگذارد. ما قهرمانانی در پرونده های بنیاد شهید داریم که داستان های عجیبی دارند و باید بودجه بگذارند تا فیلمی در مورد آن ها ساخته شود. نظام جمهوری اسلامی که انقلابش فرهنگی بود و الآن با کار فرهنگی انقلابش را صادر می کند باید در این حوزه پیشرو باشد. ما نباید فقط در حوزه نظامی فعال باشیم و باید در فرهنگی هم کار کنیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: در یک جمله می توان گفت توجه به کمیت گرایی و رفاقت‌ها و روابط آفت اصلی تولیدات فرهنگی و هنری در بنیاد شهید است و من امیدوارم این معضل از بین برود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.