شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

«رضا برجی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«بنیاد شهید» نباید باری به هر جهت مبادرت به تولید فیلم کند/ نهادها و ارگان‌ها باید با استراتژی مشخص در حوزه اهداف و سیاست‌ها گام بردارند

رضا برجی در دومین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

سینماپرس: رضا برجی مستندساز پیشکسوت در خصوص عملکرد فرهنگی هنری بنیاد شهید گفت: متأسفانه سازمان های دولتی چون پول های شان را از دولت می گیرند برایشان مخاطب مهم و بازگشت سرمایه مهم نیست. این سازمان ها دنبال آمار دادن هستند و بنده امیدوارم که بنیاد شهید هرگز وارد این حوزه نشود و با این نگاه مبادرت به تولید فیلم نکند.

داور جشنواره های فیلم مقاومت و عمار در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده جزو کمیته هنری نخبگان شاهد هستم. همین چند وقت قبل در یکی از جلسات ما بحث شد که باید در حوزه فرهنگی و هنری برای شهدا چه بکنیم! این روزها مسرورم که بنیاد شهید پس از سال ها به سینما ورودی منطقی کرده و قصد دارد در حوزه تولید فیلم کارهای جدی انجام دهد.

وی ادامه داد: اما نکته مهم اینجا است که بنیاد شهید نباید باری به هر جهت مبادرت به تولید فیلم کند؛ چه فایده دارد اگر فیلمی ساخته شود و نتواند مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار بگیرد؟ بدیهی است که اگر بنیاد شهید ورودی به عرصه سینما دارد باید فکر شده باشد و باید با دقت و با در نظر گرفتن جزئیات آثاری را خلق کند که در سینما ماندگار شود.

کارگردان مستندهای «عراق سرزمین جنگ ها» و «سواحل اشک و زیتون» خاطرنشان کرد: تولید یک فیلم سینمایی نیاز به فیلمنامه خوب دارد و نگارش فیلمنامه خوب منوط به تحقیق و پژوهش کافی است! در واقع نویسندگان فیلمنامه ها باید تحقیق و تفحص جدی داشته باشند و باید از کمیته نخبگان کمک بگیرند تا فیلمنامه های شان کوچکترین نقص محتوایی نداشته باشد. بدیهی است اگر تولیدات بنیاد شهید به این شکل رخ بدهد ما شاهد اتفاقی مبارک در سینمای کشورمان خواهیم بود.

برجی سپس در پاسخ به این سوأل که نظر شما در خصوص ورود نهادها و ارگان های مختلف برای تولید فیلم چیست اظهار داشت: سینمای خواب آلود و کرخت فعلی با ورود نهادها و ارگان ها به حوزه تولید فیلم پویا می شود اما ورود این نهادها و ارگان ها یک شرط اساسی دارد و آن شرط این است که آن ها فیلم هایی را تولید کنند که سازندگان بخش خصوصی سراغ آن نمی روند. مثلاً یک نهاد و ارگان نباید در حوزه تولید فیلم های کمدی و بفروش ورود کند! یک نهاد و ارگان نباید تنها دنبال منبع درآمد از طریق تولید آثار سینمایی باشد. نهادها و ارگان ها باید با استراتژی مشخص در حوزه اهداف و سیاست های استراتژیک کشور گام بردارند و آثاری را تولید کنند که ضمن مخاطب پسند بودن، محتوای سالم و مناسب داشته باشد و بتواند پول حداقل پول ساخت خود را بازگرداند.

وی متذکر شد: متأسفانه سازمان های دولتی چون پول های شان را از دولت می گیرند برایشان مخاطب مهم و بازگشت سرمایه مهم نیست. این سازمان ها دنبال آمار دادن هستند و بنده امیدوارم که بنیاد شهید هرگز وارد این حوزه نشود و با این نگاه مبادرت به تولید فیلم نکند.

برجی در خاتمه این گفتگو افزود: سینمای ما باید از فیلم های دم دستی و کمدی های سخیف بیرون بیاید. ما حتی اگر بخواهیم فیلم کمدی بسازیم باید کمدی فاخر باشد. در همین سینمای دفاع مقدس ما مگر کمدی های خوبی مانند «اخراجی ها» و یا «لیلی با من است» را نداشتیم؟ مسئولان می توانند با این نگاه مبادرت به تولید فیلم های جذابی بکنند که ضمن پاسداشت ارزش های دوران دفاع مقدس بتواند مخاطب را برای تماشای آثار به سالن های سینما بکشاند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.