یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

به یاد «بیتا فرهی» در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ هجری‌شمسی؛

بازیگری که کاریزما در چهره‌اش عیان بود

خسرو شکیبایی در کنار بیتا فرهی در نمایی از فیلم هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی

سینماپرس: نوروز ۱۴۰۳ در حالی از راه می رسد که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ زنده یاد بیتا فرهی یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در آذر ماه سال ۱۴۰۲ به علت بیماری قلبی و ریوی به دیار باقی شتافت. در آستانه فرارسیدن سال نو چند تن از چهره های شناخته شده سینمای کشور آقایان: بهمن گودرزی و بهروز بقایی که سابقه همکاری با این هنرمند را داشتند از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس بیتا فرهی، بازیگر سینما و تلویزیون، در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۳۷ در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۹ از مدرسه هنر جان پاورس آمریکا با رشته هنر فارغ التحصیل شد. در سن ۳۱ سالگی، با حضور در فیلم «هامون» به عنوان بازیگر، به دنیای سینما وارد شد و از آن زمان به همراه خسرو شکیبایی، در طول سال‌ها در پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی به چشم‌انداز بازیگری خود روشنی بخشید. بعد از «هامون»، مهرجویی بلافاصله دست به کار ساخت «بانو» شد. او در جایی گفته بود که فیلمنامه این کار را بر اساس شخصیت بیتا فرهی نوشته است. شاید شخصیت بانو را به فرهی نزدیک دیده و با شناختی که از او داشت، این نقش را به فرهی پیشنهاد کرد و این چنین بود که فرهی، شکیبایی و انتظامی بار دیگر همبازی شدند. در سال‌های بعدی از دهه ۷۰، بیتا فرهی فعالیت هنری خود را با همکاری با کارگردانان بزرگی همچون احمدرضا درویش، بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی و رخشان بنی اعتماد ادامه داد. او به همراه خسرو شکیبایی، هنرمند برجسته دهه ۷۰، یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین زوج‌های هنری این دهه را تشکیل دادند. بیتا به دو زبان فرانسه و انگلیسی مسلط بود. یک فرزند دختر داشت که در فرانسه زندگی می‌کند. بیتا فرهی به دلیل عارضه ریوی و قلبی در چهارم آذرماه ۱۴۰۲ در بیمارستان دی درگذشت.

دو تن از اهالی هنر سینمای ایران آقایان: بهمن گودرزی و بهروز بقایی همزمان با نوروز ۱۴۰۳ در فراق این هنرمند پیشکسوت سینمای کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

بهمن گودرزی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: متأسفانه ما ایرانی ها خوش برخورد اما بد بدرقه هستیم. تا موقعی که این عزیزان هستند یا رقابت ناسالم وجود دارد یا حرف و حدیث! اما زمانی که دست شان از دنیا کوتاه می شود جملات شبیه هم در موردشان می گوییم. این بدعت بدی است و باید این اخلاق را کنار بگذاریم و از وجود این عزیزان در زمانی که زنده هستند نهایت استفاده را ببریم. بیتا فرهی نمونه ای بود که کاریزما در چهره اش عیان بود. او به راستی انسانی کاریزماتیک و اصیل بود. فرهی هنری والا داشت؛ به عنوان مثال کاراکترهایی که از او دور بود مثل کاراکترش در فیلم «اعتراض» و... را راحت در می آورد. من بسیار خوشحال که فرصتی فراهم شد تا با این بانوی بازیگر در «شیش و بش» همکاری کنم. یادم می آید در آن زمان گزینه اصلی مان برای این نقش فرد دیگری بود اما به هر دلیلی از حضور آن عزیز محروم شدیم و محمدرضا گلزار خانم فرهی را پیشنهاد داد که من وقتی شنیدم در وهله اول نسبت به این انتخاب مردد بودم چرا که اصلاً حتی در ذهنم خطور نکرده بود که ایشان می توانند برای این کاراکتر مناسب باشند اما پس از آنکه ایشان آمدند و فیلم را بازی کردند به این نتیجه رسیدم که چقدر خوب شد گزینه اول مان نیامد و ما به ایشان رسیدیم! حتی برای خودم این پرسش به وجود آمد که اگر بیتا فرهی نبود واقعاً کدام بازیگر می توانست به خوبی او این نقش را بازی کند؟ خوشبختانه در تعداد جلساتی که کنار هم بودیم اتفاقات خوبی افتاد و اگر ایشان اکنون در قید حیات بود و کسی سوأل می پرسید که جزو فیلم هایی بود که خاطره شیرین داشتند کدام است مطمئن هستم حداقل از حضور در «شیش و بش» دل آزرده نبودند! به هر صورت یاد این بازیگر فقید گرامی باد. من مغمومم که هر سال وقتی به انتها می رسیم تعداد عزیزانی که از دست می دهیم و دیگر هیچ جایگزینی ندارند بیشتر و بیشتر می شود.

بهروز بقایی نیز با بیان ایننکه بیتا فرهی یکی از هنرمندان ماندگار سینما و تلویزیون ایران است اظهار داشت: این هنرمند در آثار درخشان هنری حضور داشته که هرگز از یاد و خاطر سینماگران و سینمادوستان بیرون نمی رود. او بازیگری تمام عیار بود و توانایی این را داشت که در نقش ها و کاراکترهای مختلف خوش بدرخشد و در خاطره و اذهان ملت ایران ماندگار شود. روحش شاد.

روحش شاد و یادش گرامی باد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.