جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

وزیر ارشاد:

برای فرهنگ‌پایه شدن چاره‌ای جز توجه به فرهنگ نداریم

روز هفتم از چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما اگر داعیه‌دار تمدن جهان اسلام در قرن سوم هستیم و امروز می‌خواهیم فضای کشور را به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت دهیم، چاره‌ای جز توجه به حوزه فرهنگ نداریم تا بتوانیم فرهنگ‌پایه شویم.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز پنجشنبه در آیین گشایش ساختمان ستاد مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همزمان با ۲۰ سالگی راه‌اندازی این نهاد، اظهار داشت: با نگاه به سابقه برخی از مهم‌ترین نهادهای تاسیس شده، تاکید بر این بود که همزمان با ایجاد یک مجموعه، یک نماد هویتی هم برای نهاد کتابخانه‌ها ساخته شود. به عنوان نمونه وقتی می‌گوییم دانشگاه تهران، همان نماد سردر دانشگاه تهران در ذهنمان نقش بسته شود. به همین دلیل، معماری و سبک فرهنگی هنری‌ که می‌خواهد از یک مجموعه یک تصویر ذهنی بسازد مهم می‌شود و این یک نقطه قابل توجهی است.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: مجموعه‌های فرهنگی، نمادی که پیدا می‌کنند، خود باید گویای خود باشند. امسال چیزی که نسبت به معماری نظام کشور وجود دارد همین است. شما آن را مطابق با ریشه‌های اصیل فرهنگی هنری خودتان پیدا می‌کنید. به همین دلیل چنین مجموعه‌ای ساخته شده است.

از پردیس جشنواره‌های فرهنگی هنری کشور چه خبر؟

رئیس شورای هنر تاکید کرد: برای پردیس بزرگ جشنواره‌های فرهنگی هنری کشور که کارهای آن انجام گرفت، زمین مناسب در جای مناسب در مرکز تهران و در بلوار حجاب کنار موزه و دانشگاه تهران انتخاب کردیم که باید در محل و گذر خود اتفاق بیفتد؛ این مجموعه و ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه‌ها هم که آماده شده، برای یک منظوری در اختیارمان قرار گرفت. در ذهن‌ها از این مجموعه یک معماری اصیل ایرانی اسلامی نقش بسته که در چهار گوشه این مکان مشخص است. این مجموعه می‌تواند گویای آن عنصر فرهنگی عمیقی که در موضوع کتاب و کتابخوانی به دنبالش هستیم، و نماد موضوع کتابخوانی باشد.

قدمت حوزه کتاب و کتابخوانی به عظمت تاریخ ایران است. مدتی پیش یکی از دانشگاه‌های ایران را با ۱۲۰۰ سال قدمت ثبت کردند اما بعد به ۷۰۰ سال تغییر داده شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قدمت حوزه کتاب و کتابخوانی به عظمت تاریخ ایران است. مدتی پیش یکی از دانشگاه‌های ایران را با یک‌هزار و ۲۰۰ سال قدمت ثبت کردند اما بعد به ۷۰۰ سال تغییر داده شد. در دوره آل بویه مکان‌هایی تشکیل شد و حوزه تمدنی با حضور علم، دانش، عقلانیت و معنویت شکل می‌گیرد که این موارد را با کتاب معرفی می‌کند. فرهنگ پایه نه به این معنی که یک وزیر فرهنگ حرف فرهنگی بزند بلکه به این معنا است که همه فرهنگی فکر کنند؛ اما با دست خالی از این نقطه به آن نقطه حرکت کردن برای اینکه حداقل‌ها را فراهم کنیم، تصور نادرستی است.

رهبر عزیز انقلاب بالاترین عنصر فرهنگی کشور است

اسماعیلی تاکید کرد: رهبر عزیز انقلاب بالاترین عنصر فرهنگی کشور ما است. شما به بازدیدشان از نمایشگاه کتاب نگاه کنید. ما امسال شاهد بازدید ایشان بودیم و ایشان با طراوت به همه مجموعه‌هایی که قرار بود، سر زدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خوش به حال ما که در جمهوری اسلامی ایران در چنین فضایی زیست می‌کنیم. این نگاه فرهنگی نباید در عمل معارض داشته باشد. انقلاب اسلامی در یک فضای محال از نظر دانشمندان و اندیشمندان سیاسی شکل گرفته است، زیرا متصل به منبعی است که با عقل مادی و ریاضی قابل مقایسه نیست.

: خوش به حال ما که در جمهوری اسلامی ایران در چنین فضایی زیست می‌کنیم. این نگاه فرهنگی نباید در عمل معارض داشته باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: شما به آیات ابتدایی سوره بقره توجه کنید. نخستین ویژگی جامعه اسلامی اتصال به این منبع الهی است و به دست شبکه عزیز فرهنگی و سربازان گمنام حوزه فرهنگ که تلاش و مجاهدت می‌کنند، این اتفاق رقم خواهد خورد.

وزیر فرهنگ در پایان گفت: با این دقت، صراحت و با حفظ همه ویژگی‌های این بنا، چنین اتفاق خوبی را رقم زدند. از جناب آقای رمضانی، آقای هراتی کارگردان اصلی این برنامه که این نشاط و جوانی را در این شبکه بزرگ ایجاد می‌کنند، از بزرگان نشر و کتاب، اصحاب علم و فرهنگ و دانش و ادب و تک تک شما بزرگان و عزیزانی که از طریق امواج صدا و تصویر ما را تماشا می‌کنید، تشکر می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.