چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

سینماگران و عالی ترین مرکز آموزشی هنر هفتم؛

از ضرورت شفاف سازی حمایت‌ها تا تقویت هویت ملی و انقلابی/ توصیه کارشناسان به متولیان «مدرسه عالی سینما» چیست؟

نیرومند-فارسیجانی-فهیم-الماسی-هاشمی-میرزاخانی-شیرازی-اکبرلو-آقامحمدیان

سینماپرس: جمعی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی و سینمایی کشور در آستانه آغاز به کار «مدرسه عالی سینما»توسط سازمان سینمایی توجه ویژه به هویت ملی و بومی، عدم کپی برداری از سینمای غرب، تقویت اندیشه ها و افکار مبتنی بر انقلاب اسلامی را جزو شاخص های اصلی برای چنین مدرسه ای دانستند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس تحصیلات آکادمیک برای ورود به حرفه ها و رشته های گوناگون سینمایی یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار برای ماندگاری افرادی است که می خواهند سال ها در سینما حضور فعال داشته باشند. بنا به نظر بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران سینمای کشور اگر تحصیلات آکادمیک وجود نداشته باشد هیچ پیشرفتی در سینمای کشور حاصل نمی شود و حتی نوآوری نیز در سینما وجود نمی آید.

خبر تأسیس مدرسه عالی سینما که اواخر سال گذشته توسط سازمان سینمایی کشور منتشر شد واکنش های بسیار زیادی را از سوی اهالی سینمای ایران در پی داشت. به نحوی که بسیاری از سینماگران تأسیس چنین مدرسه ای را زائد قلمداد کردند و آن را نوعی موازی کاری با سایر نهادهای آموزشی در سینمای کشور دانستند و از سوی دیگر برخی از سینماگران دغدغه های زیادی برای آنچه قرار است در این مدرسه به هنرجویان آموزش داده شود داشتند.

جهانگیر الماسی، هاشم میرزاخانی، سیدضیاء هاشمی، منوچهر اکبرلو، محمدحسین نیرومند، شفیع آقامحمدیان، محمدتقی فهیم، مهری شیرازی و پرویز فارسیجانی از جمله سینماگرانی بودند که با ارائه راهکار و مطرح کردن خواسته ها و دغدغه های خود به مسئولان سینمای کشور توصیه کردند تا به مبحث آموزش در سینما توجه ویژه داشته باشند و برخلاف اغلب آموزشگاه ها و مراکز فعلی توجه ویژه و بیشتری به هویت ملی، بومی، دینی و اعتقادی در این مدرسه داشته باشند. ماحصل گفتگو با این ۹ سینماگر برای اطلاع بیشتر مخاطبان در ذیل مطلب نقل شده است:

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینمای ایران گفت: متأسفانه طی سال های اخیر سینمای ایران همواره از هویت ملی و بومی غنی مان دور مانده و به دنیای غرب تمسک جسته است لذا مدرسه عالی سینما دیگر نباید پیرو کلیشه های رایج در سینما باشد و به جای آن باید از فرهنگ و هویت ملی و بومی و انقلابی برای تدریس هنرجویان بهره ببرد. هتر است سیاست گذاران و هیئت امنای مدرسه عالی سینما در ابتدای امر تمامی امکانات فرهنگی و تجربه های ادبی و هنری ایران زمین را که به موضوع سینما نزدیک است مطالعه و ارزیابی کنند تا برای تدریس در مدرسه عالی سینما روش های تازه ای داشته باشند. چرا که ساختار درونی و ماهوی سینمای کشور اگر از وجود بزرگان هنر و ادب ایران بهره ببرد می تواند تأثیرات گسترده ای را برای سینما و آیندگان داشته باشد. سه‌شنبه ۸ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

هاشم میرزاخانی مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران گفت: تاکنون سیاست گذاری مدرسه عالی سینما اعلام نشده و ابهامات زیادی در مورد آن وجود دارد؛ اما آنچه که از شواهد برمی آید این است که این مرکز آموزشی یک نوع موازی کاری در سینمای کشور است. بنا به تجربه ای که در مدت همکاری ام در انجمن سینمای جوانان ایران داشتم معتقدم که این تشکیلات (سینمای جوان) می توانست و می تواند، یک الگوی خوب برای سایر کشورهای جهان باشد. چرا که شخصاً در چندین نشستی که با مدیران سینمایی کشورهای مختلف داشتم بعد از تشریح نحوه فعالیتهای انجمن با این قدمت و گستردگی از نحوه آموزش در سینمای ایران متعجب می شدند و به دنبال الگو برداری از این مجموعه ارزشمند بودند. انجمن سینمای جوانان ایران بیش از ۳۰ سال با این نحوه آموزش قدم های مثبت زیادی را در جهت رشد و تعالی سینمای ایران برداشته است و افراد به نام سینما در حوزه های مختلف در آن تحصیل کرده اند. یکشنبه ۱۳ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

سید ضیاء هاشمی تهیه کننده سینمای ایران گفت: «مدرسه عالی سینما» در کنار آنکه باید شرایط آکادمیک را مطابق با استاندارهای روز جهانی داشته باشد، می بایست برای اساتید خود دوره های توجیهی را توسط برخی کارشناسان مسلط به حوزه های استراتژیک کشور برگزار کند تا بر اساس توجه به هویت ملی و بومی به هنرجویان این مدرسه آموزش دهند. مدرسه عالی سینما در بخش نظری بایستی به سمت بومی سازی و ایجاد فرهنگ و هویت ملی روی بیاورد. به خصوص در بخش فیلمنامه نویسی که متأسفانه طی سال های اخیر همواره با ایرادات و اشکالات زیادی روبرو بوده و آسیب های جدی به کلیت سینمای ایران وارد ساخته است؛ ما باید ابتدا علم جهانی آن را به درستی وارد کشورمان کنیم و سپس برای آنکه بتوانیم مخاطبان ایرانی را به سالن های سینما بکشانیم آن را مطابق با فرهنگ و هویت ملی و تاریخی خود بومی سازی کنیم. سه‌شنبه ۱۵ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

منوچهر اکبرلو منتقد سینمای ایران گفت: «مدرسه عالی سینما» الگویی برگرفته از کشور فرانسه است که به دلیل وجود مراکز متعدد آموزشی در بخش دولتی و خصوصی در ایران نمی تواند چندان تأثیرگذار باشد؛ از این رو سیاست گذاران این مدرسه باید با ایجاد راهکارهای جدید و مناسب خلاء های آموزشی در سینمای کشور را پر کنند. من معتقدم هیچ آموزشگاه و یا دانشگاهی نمی تواند نگاه و یا جهان بینی خاصی را به فیلمساز القاء کند کما اینکه در تمامی سال های پس از انقلاب اسلامی بسیاری از ارگان های فرهنگی از حوزه هنری تا نهادهای مذهبی همواره کوشیده اند با برگزاری دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت فیلمسازی و با صرف هزینه های کلان این مهم را میان علاقمندان سینما ایجاد کنند اما هیچ گاه موفق عمل نکرده اند. چهارشنبه ۱۶ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

محمدحسین نیرومند گفت: ما هم اکنون در سینمای کشور نیاز به همگرایی اندیشمندانی داریم که برای «مدرسه عالی سینما» سیاست گذاری کلان داشته باشند تا طرح درس های این مدرسه بر اساس اندیشه ها و افکار مبتنی بر انقلاب اسلامی شکل بگیرد. یکی از مواردی که می تواند کمک شایانی به دست اندکاران مدرسه عالی سینما کند توجه به تفکرات و اندیشه های شهید آوینی است. ما اگر می خواهیم به یک سینمای رحمانی که مورد نظر این شهید بزرگوار بود دست پیدا کنیم می بایست بازنگری جدی و اساسی در تکنیک و محتوای مواد درسی این مدرسه داشته باشیم. یکشنبه ۲۰ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل پیشین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: به نظر می رسد تأسیس مدرسه عالی سینما تنها برای تکمیل ویترین سینمایی مدیران فرهنگی دولت جدید طراحی و صورت گرفته و با توجه به شنیده ها از حضور شخصیت حقیقی برخی مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیأت موسس این مدرسه، اصل موضوع در هاله ای از ابهام است که نیاز به ارائه اطلاعات بیشتر از وضعیت این مدرسه دارد.

وی ادامه داد: آنچه که بنده از محتوای اساسنامه این مدرسه توسط برخی شنیده ها مطلع شده ام با وجود استفاده از امکانات کامل دولتی اعم از ساختمان مجهز و احتمالا بودجه های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیأت موسس این مدرسه اعم از آقایان علی جنتی و حجت الله ایوبی به عنوان دو مقام شناخته شده فرهنگی در کنار هنرمند کشورمان جناب مجید مجیدی، با شخصیت «حقیقی»  خود نسبت به راه اندازی این مدرسه اقدام کرده اند نه شخصیت «حقوقی» خود در جایگاه یک فیلمساز و یا وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی. دوشنبه ۲۱ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

مهری شیرازی رئیس هیأت مدیره صنف آموزشگاه های سینمایی و چهره پرداز باسابقه سینمای ایران گفت: مدرسه عالی سینما باید در کنار ارتقای سطح کیفی سینمای کشور از طریق آموزش تکنیکی و تربیت نیروهای زبده و حرفه ای بر پرداختن به تقویت هویت ملی و بومی سینماگران فعال در آن مدرسه نیز تأکید نماید؛ این دو در کنار هم معنا پیدا می کند. این روزها سینمای کشور نیاز به برداشتن گامی جدی در راستای تقویت هویت ملی و بومی دارد که امیدوارم مدرسه عالی سینما بتواند با طرح درس های خود در حرف و رشته های گوناگون سینمایی اقدام مناسبی در راستای این هدف مهم بردارد. یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

دکتر پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی طی تحلیلی درباره تأسیس «مدرسه عالی سینما» گفت: این مدرسه باید با تفاوت های ماهوی و کمی و کیفی نسبت به دانشگاه ها و سایر آموزشگاه های آزاد سینمایی در خدمت سینمای انقلاب اسلامی باشد. ضرورت ورود علمی سینما و بازسازی علمی سینما در کشور جدی است که باید جزو کارهای اصلی مدیران سینمایی باشد. متأسفانه اغلب سینماگران ما سینما را به صورت تجربی آموخته اند و با آزمون و خطا به آن ورود پیدا کرده اند و هیچ گاه مانند غرب که سینما از آنجا شکل گرفته ما به صورت آکادمیک در هیچ یک از حوزه های هنری، صنعتی و یا علمی به سینما ورود پیدا نکرده ایم و به همین دلیل همیشه دچار تکرار و عقب ماندگی در سینما شده ایم و از پیشرفت های نوین و جهانی سینما دور مانده ایم. دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

محمدتقی فهیم منتقد باسابقه سینمای ایران ضمن انتقاد شدید از ضربات جبران ناپذیر فرهنگ وارداتی به کشور گفت: فرهنگ وارداتی تاکنون ضربات زیادی را به سینمای کشور وارد کرده است و اگر مدرسه عالی سینما بخواهد نعل به نعل از سینمای فرانسه کپی برداری کند تأسیس آن جزو اهداف ضد فرهنگی مدیران فعلی سینما محسوب می شود. این مدرسه باید از منابع غنی ایران قدیم و ارزش های نوین اتقلاب اسلامی بهره ببرد. مدرسه عالی سینما اولین تجربه در دنیا نیست که مسئولان سازمان سینمایی بخواهند آن را ابتکار خود بدانند چرا که تأسیس این مدرسه از کشور فرانسه گرته برداری شده و این مسئله حتی در عنوان آن نیز به چشم می خورد. سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.