سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴

۴ سال بی تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر/ بخش سوم

۴ سال نفوذ فرهنگی بیگانگان، بی توجهی به هنر انقلاب، تهدید سینماگران منتقد و بایکوت رسانه های حق گو و اصرار بر انجام کارهای غلط؛ دستاورد دولت یازدهم

چهارسال بی تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر-3

سینماپرس: در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست با نیم نگاهی به مصاحبه های انجام شده اهالی سینما به این نتیجه می رسیم که جز بی تدبیری، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه سینمایی، بیکاری مفرط اهالی سینما و خانه نشینی هنرمندان مطرح سینمای کشور عایدی سینماگران از دولت یازدهم است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در نیمه دوم سال ۹۴ و ابتدای سال ۹۶ آنقدر بی تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر بالا گرفت که دیگر نایی برای نفس کشیدن سینماگران باقی نمانده بود. مسئولان سازمان سینمایی تلاش کردند با بایکوت کردن رسانه های آزادی خواه و حق گو و عدم همراهی با آن ها صدای اعتراض سینماگران را خفه کنند اما در این راه موفق نشدند و اعتراضات روز به روز بیشتر و بیشتر اوج می گرفت.

انجام کارهای غلط و بدون کارشناسی همچون تفکیک جشنواره های فجر و کودک از یکدیگر همچنان ادامه داشت و تذکرات سینماگران دلسوز به مسئولان سینمایی راه به جایی نمی برد!

محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همزمان با سالروز تسخیر لانه جاسوسی در ارتباط با نفوذ فرهنگی آمریکا و غرب در جمهوری اسلامی ایران گفت: در این شرایط حساس انتصاب و بکارگیری برخی افراد با دیدگاههای وابسته به جریان فکری غرب در مناصب فرهنگی کشور، یک خطای استراتژیک است. ما باید قبل از هرچیز این سوال را از خودمان داشته باشیم که جایگاه سلطه جویی کشوری مانند آمریکا در میان هنرمندان کشور ما کجاست؟ آیا قاطبه هنرمندان و یا مدیران فرهنگی ایران اسلامی حاضرند واقعیت هایی که در ارتباط با روحیه استکباری آمریکا در کشور ما و سطح جهان رخ می دهد را در آثار و برنامه های خود متجلی کنند؟ با نیم نگاهی به تولیدات سالانه آثار فرهنگی و هنری، متأسفانه متوجه می شویم آمریکا از سالهای پیش در کشور ما به شدت نفوذ کرده و افکار ناروا و ناپسند خود را حداقل در میان هنرمندان ایران ترویج داده است؛ در واقع همین مساله باعث شده تا کمتر کسی از درون جامعه هنری کشور  تمایلی به تولید آثار ضد استکباری از خود نشان دهد. چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما با انتقاد از عدم توجه مسئولان سینمایی به هنرمندان فعال در حوزه سینمای انقلاب گفت: سینماگران دغدغه مند و متعهد از سازمان سینمایی قطع امید کرده اند و امیدی به بهبود وضعیت فرهنگ و هنر در کشور ندارند. بنده شخصاً مدت ها است که در انتظار صدور پروانه ساخت و تخصیص بودجه لازم برای تولید فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب ۲» که یک اثر ملی و استراتژیک محسوب می شود هستم اما سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی هیچ گونه اقدامی برای تولید این اثر انجام ندادند.   از این رو من مانند بسیاری از سینماگران دیگر به صورت کامل از سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان قطع امید کرده ام و طرح خودم را برای تولید به انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس سپردم که با صحبت های انجام شده قرار است ویرایش نهایی روی طرح صورت بگیرد و با مساعدت آقای نیرومند به عنوان مدیرعامل جدید این انجمن، «فرشتگان قصاب ۲» به تولید برسد. دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴

محمد خزاعی دبیر چهاردمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نسبت به تشدید نفوذ فرهنگی بیگانگان در کشور هشدار داد و گفت: نفوذ فرهنگی دشمنان و در رأس آنها آمریکا سالهاست که در کشور ما آغاز شده است و ضرورت دارد تا همگان این موضوع را جدی تر از گذشته مد نظر داشته باشند. از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و با شکل گیری نظام جمهوری اسلامی مواجهه ای که از سوی نظام سلطه به مفهوم هویتی، نظری و حتی سیاسی به وجود آمد، رویارویی نرم و سخت بود که در دستور کار غربی ها و در رأس آن ها آمریکا قرار گرفت.   بعد از جنگ تحمیلی و رویارویی اقتصادی که -بعضاً- همچنان ادامه دارد، ما همواره، با تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و در حال حاضر با جنگ نرم مواجه بوده‌ایم و هستیم. متاسفانه احساس می‌شود نوعی وادادگی در بخش‌هایی از جامعه هنری حتی تا سطوح مدیران  سازمان های مسئول حس می شود. انفعال و انعطاف در برابر آنچه از غرب سرازیر می‌شود و تمکین کردن به شاخصه ها و استانداردهای آن‌ها حتی به قیمت چشم‌پوشی از ارزش‌ها و فضیلت های فرهنگی و هویتی خودمان. این نگاه  و عدم دغدغه مندی نسبت به اصول و آرمان‌ها و میراث ارجمند ملی و تاریخی با روندهای سیاستگذاری و عملیاتی وسیع‌تر شده و احساس می‌شود نوعی تساهل و تسامح حتی در اصول و مبانی اعتقادی در حوزه های فرهنگی در حال رشد و نمو است.    بایکوت کردن بخش‌های دغدغه مند، میدان دادن و اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای بخش به اصطلاح روشنفکر هنر، امتیازدهی های ناعادلانه، فقدان اولویت بندی موضوعات و مضامین بویژه در زمینه تولیدات استراتژیک، بی‌تفاوت عبور کردن از کنار هنجارشکنی های محتوایی و دینی که بعضاً ترویج اباحه گری و هجو ارزش‌ها و نظام اخلاقی جامعه است و سیطره روز افزون تفکر لیبرالیستی در زمینه مدیریت و تولید آثار هنری و سینِمایی و جشنواره ها و برخورد کلیشه ای و شعاری و از باب رفع تکلیف نسبت به موضوعات راهبردی نظام مانند: انقلاب و دفاع مقدس، مقاومت، بیداری اسلامی و … از جمله پیامدهای  این نوع نگاه است. شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴

اما اعتراضات نسبت به بی توجهی مدیران حوزه فرهنگی و هنری دولت یازدهم نسبت به مقوله هنر انقلاب اسلامی، توجه به تولید آثار ارزشی و استراتژیک و... به همین جا ختم نشد. تعدادی از هنرمندان، کارشناسان و افراد دغدغه مند در عرصه فرهنگی با بیان اینکه برخی مدیران سینمایی با نگاه غرب زده شان، عامل تضعیف هنر انقلاب در طول دهه های گذشته شده اند معتقدند دوری از دیدگاه های روشنفکرانه غربی مدیران سینمایی و به کارگیری مسئولان و هنرمندان متعهد و انقلابی تنها راهکار برای احیای این هنر ارزنده در سینمای کشور است. ابوالقاسم خسروی سهل آبادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، محمدعلی باشه آهنگر، محسن علی اکبری، محمدرضا اسلاملو، سیدسعید سیدزاده، محمدتقی فهیم و شفیع آقامحمدیان از جمله سینماگرانی بودند که با سینماپرس در همین راستا به گفتگو نشستند.

آن ها تأکید کردند: در حال حاضر برخی از مدیران فرهنگی در دام نگاه های روشنفکرانه غرب افتاده اند و همین امر باعث شده تا به هنر انقلاب آنچنان که باید، توجهی صورت نگیرد. ماهیت دین مبین اسلام، فرهنگ و معنویت است و روح انقلاب اسلامی و هدف اصلی امام راحل (ره) و شهدای گرانقدر انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس که با جان فشانی های خود ریشه انقلاب و اسلام را در کشور مستحکم تر کردند تنها احیای فرهنگ و تمدن و ارزش های انسانی و اسلامی بوده است که همین امر به عنوان ماهیت اصلی انقلاب فرهنگی شناخته می شود. سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴

از سوی دیگر مسئولان فرهنگی دولت یازدهم که همواره از نقد و نظر مخالفان خود در هراس بوده و بارها بسیاری از سینماگران برجسته را به خاطر مصاحبه های انتقادی خود با خبرگزاری هایی از جمله سینماپرس مورد شماتت و نکوهش قرار داده بودند و آن ها را تهدید به بیکاری و خانه نشینی و بایکوت شدن مطلق کرده بودند در سال ۹۴ شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» را برای بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات انتخاب کردند؛ شعاری که اگرچه در بخشی از آن بر نقد صحیح و اخلاق مدار از سوی منتقدین تأکید شده است اما از نظر برخی صاحب نظران و کارشناسان حوزه سینما، تحمل ناپذیری مدیران دستگاه سینمایی کشور و عدم پاسخگویی شفاف و مستدل آنان در برابر انتقادات و مطالبات اهالی سینما، همچنان مانع اصلی از تحقق این شعار است.

دولت تدبیر و امید همواره با برخی واژه ها همچون «نقد منصفانه» و یا «نقد مخرب» سعی در تفکیک نظرات و دیدگاه رسانه ها داشته است و فارغ از مفهوم اصلی نقد به معنای کشف حقایق و بررسی لایه های آشکار و پنهان یک رویداد، حال چه با گفتاری نرم و مثبت و چه با لحنی درشت و منفی، تلاش کرده مسئولیت ارائه پاسخ شفاف و رفع ابهام از فعالیتها در بخش های مختلف را تا حد بسیار قابل تأملی از خود سلب نماید.

در همین خصوص نظرات ۸ تن از سینماگران،  هنرمندان و روزنامه نگاران کشور از جمله: حسین گیتی، احسان کرمی، محمد دیندار، جبار آذین، شهرام عبدلی، سیدجمال ساداتیان، محمدعلی کشاورز و ذبیح الله رحمانی را درباره شعار امسال نمایشگاه مطبوعات جویا شدیم. این سینماگران تأکید کردند: نقد جدا کردن خوبی ها از بدی ها و نابسامانی ها بوده و همیشه سازنده است.  مسئولان باید با جمع بندی نقدهایی که در هریک از حوزه نسبت به آن ها صورت می گیرد گامی در جهت بهینه سازی امور بردارند؛ البته از سوی دیگر نقد نباید از حوزه نزاکت و ادبیات سالم خارج شود. چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴

سینماگران خسته و درمانده از وضعیت بغرنج فرهنگ و هنر که دیگر راه به جایی نداشتند به هر ترتیبی با انجام مصاحبه ها و اعتراضات خود سعی داشتند تا به مسئولان ارشد فرهنگی کشور ثابت کنند که حجت الله ایوبی لایق ماندن در سازمان سینمایی نیست اما متأسفانه مسئولان دولت تدبیر و امید بی توجه به این مصاحبه ها و اعتراضات تاختند و تاختند تا اینکه در نهایت مجبور شدند ایوبی را از سازمان سینمایی اخراج کنند.

فریدون جیرانی کارگردان نام آشنای سینما در رابطه با وضعیت فعلی سینمای ایران گفت: متأسفانه شرایط بد اقتصادی مانع از حضور مردم در سالن های سینما شده است. من همیشه و در تمامی امور به مسائل اقتصادی اهمیت زیادی می دهم و معتقدم که وضعیت امروز سینما از شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه جدا نیست؛ مشکلاتی که مدت ها است در عرصه های سیاسی و اقتصادی ایران وجود دارد اثرات منفی زیادی را روی سینما گذاشته و باعث شده تا دیگر مانند گذشته استقبال چندانی از سینما نشود.

وی سپس با تأکید بر اینکه سینمای ایران به یک بازسازی اساسی نیازمند است اظهار داشت: مادامی که مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود می توان با ایجاد سیاست گذاری های صحیح سینمای ایران را بازسازی کرد؛ ما هیچ گاه نباید این مسأله مهم را فراموش کنیم که سینما یکی از ابزارهای تفریح برای مخاطبان عام سینما است که می تواند اوقات فراغت آن ها را پر کند اما در زمانه ای که شرایط اجتماعی و اقتصادی باعث شده تا مردم کمترین اوقات فراغتی نداشته باشند و مرتب برای گذران زندگی مجبور به کار باشند و درآمدشان تکاپوی زندگی شان را نداشته باشد تفریح از سبد خانوار خارج می شود که سینما هم یکی از همان تفریحات است. دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴

پرند زاهدی بازیگر و کارگردانی که اواخر مهرماه امسال موافقت سازمان سینمایی برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی اش در ژانر دفاع مقدس را اخذ کرد گفت: متأسفانه علیرغم شعارهایی که مبنی بر حمایت از تولیدات ارزشی و دفاع مقدسی داده می شود مسئولان هیچ گونه حمایتی از تولید این آثار نمی کنند و وضعیت سینمای کشور به گونه ای است که باید چراغ برداریم و دنبال افرادی چون «جواد شمقدری» ها بگردیم!   متأسفانه به رغم پیگیری های مجدانه من و تهیه کنندگان «نشان از بی نشانی»، سازمان سینمایی هنوز با وجود اعطای مجوز اولیه، پروانه ساخت این فیلم را صادر نکرده و این در حالی است که تمامی تلاش ما بر این است که بتوانیم فیلمی با محوریت جایگاه زنان در طول ۸ سال دفاع مقدس بسازیم و نسبت به این بخش از جامعه ادای دین کنیم. من از آقای ایوبی می خواهم که نسبت به وضعیت فعلی سینمای کشور پاسخگو باشند؛ متأسفانه سینمای ما این روزها دچار یک رخوت و سکون عجیبی شده و رسماً بخش اعظمی از اهالی سینما از این وضعیت راضی نیستند. محافظه کاری مدیران سینمایی عایدی مثبتی برای سینمای ما در پی نداشته و بسیاری از سینماگرانی که طی سال ها می خواستند با رفتن دولت احمدی نژاد شرایط سینما با بهبود همراه شود این روزها از کرده خود پشیمان هستند!

زاهدی خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت آقای شمقدری خطوط قرمز در سینما به خوبی مشخص بود و سینماگران می دانستند که نباید از برخی خطوط قرمز پای خود را فراتر بگذارند اما این روزها اصلاً هیچ تعریفی از تولید فیلم در سینمای کشور وجود ندارد و سازمان سینمایی هم به هیچ فردی پاسخ درست نمی دهد؛ وضعیت فعلی سینمای کشور به گونه ای است که از ترس عبور از خطوط قرمز احتمالی اصلاً نمی گذارند کسی حرف بزند. جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴

تعداد کثیری از سینماگران نیز در این ایام نسبت به شعارهای زیبا و فریبنده مسئولان سینمایی کشور که در نهایت توخالی بود واکنش نشان دادند.

علیرضا رئیسیان کارگردان سینمای ایران پیرامون توجه به جوانگرایی و در نظر گرفتن معایب و محاسن آن در حوزه سینما اظهار داشت: ورود بی رویه و بدون برنامه ریزی فیلمسازان جوان مخاطره آمیز بوده و مدیران باید نسبت به این مسأله تدبیر جدی داشته باشند. زمانی که بنده در کانون کارگردانان خانه سینما مسئولیت داشتم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توافقی رسیدیم تا تنها به اندازه ۱۰ درصد از تولیدات سالانه سینما به جوانان متقاضی ورود به سینمای حرفه ای پروانه ساخت بدهند و تعدادی را نیز برای رزرو در نظر بگیرند؛ چرا که اصولاً از میان دریافت کنندگان پروانه ساخت همگی نمی توانند فیلم هایشان را بسازند.

وی سپس با تأکید بر اینکه این امر یک پروسه کاملاً کارشناسی شده و حرفه ای بود اظهار داشت: متأسفانه مدیران سازمان سینمایی در حال حاضر به این مسأله دقیق و حساب شده توجه نمی کنند؛ این امر بر کسی پوشیده نیست که سینمای ایران بضاعت بسیار محدود و اندکی دارد، سالانه در کشور ما تنها حدود ۶۰ فیلم سینمایی حرفه ای تولید می شود که تقریباً ۴۰ تا ۴۵ فیلم به امکان اکران و نمایش دسترسی پیدا می کنند، از این رو باید با تفکر اقدام به صدور مجوز کارگردانی و پروانه ساخت کرد. سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴

زهره شکوفنده گوینده باسابقه سینما و تلویزیون در مصاحبه با ما از وضعیت دوبله در ایران گله کرد و خواستار توجه بیشتر فیلمسازان و مسئولان به فعالان این حرفه شد. در حالی که همچنان در سینمای حرفه ای دنیا به هنر و حرفه دوبلاژ توجه ویژه ای می شود به دلیل سیاست گذاری های غلط، فیلمسازان کشور ما از دوبلاژ روی برگردانده اند و ما شاهد نابودی این حرفه در ایران هستیم که معتقدم طی سال های نه چندان دور می تواند به کلیت هنرهای تصویری در کشور ما آسیب جدی وارد سازد. دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴

همسر اصغر شاهوردی صدابردار باسابقه سینمای ایران که سالهاست بر اثر سانحه در هنگام ساخت فیلم در خانه بستری است گفت: مسئولان سینمایی مدت ها است ما را از یاد برده اند اما من هنوز هم امیدوارم آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور حداقل یک بار به دیدن ما بیایند!

اشرف افشاری  در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: من بارها و بارها درخواست های مختلفی برای دیدار با آقای ایوبی داشته ام اما ایشان نه هیچ گاه راضی شدند که ما به دیدارشان برویم و نه حتی یک بار این زحمت را به خودشان دادند که از اصغر شاهوردی که «صدای سر صحنه سینمای ایران» مدیون حضور و وجود اوست عیادت کنند. اصغر شاهوردی این روزها سخت دچار افسردگی شده و این افسردگی به من و فرزندانم نیز سرایت کرده است، ما مثل شمع در حال ذوب شدن هستیم اما هیچ کس از احوال ما خبری ندارد؛ این در حالی است که چندی قبل در محفلی آقای رضاداد در حضور آقای ایوبی قول دادند که هزینه های درمان اصغر شاهوردی را به صورت کامل تأمین کنند اما این اتفاق هرگز رخ نداد!

همسر صدابردار برجسته سینمای کشور تصریح کرد: من نمی دانم مسئولان سینمایی چرا تنها در پی اجرا کردن «شو» های مختلف هستند؛ در حالی که این روزها اصغر شاهوردی و بسیاری دیگر مانند او به دلایل مختلف خانه نشین شده اند چرا در جشنواره فیلم فجر برای بازیگران سینمای ایران مراسم بزرگداشت می گیرند و از کسانی حمایت و تجلیل می کنند که کمترین مشکلی در زندگی شان ندارند اما امثال شاهوردی ها در سینمای ایران به فراموشی سپرده شده اند.  دلیل این بی محلی به ما چه چیزی است!؟ یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴

مهدی صباغ زاده کارگردان و تهیه کننده و مدیر دفتر پخش «نیمروز فیلم» ضمن ابراز انتقاد از وضعیت اکران فیلم ها در حال حاضر گفت: سیاست های فعلی سینمای کشور را به سمت ورشکستگی و نابودی می برد. این روزها سینمای کشور تنها در اختیار عده ای افراد خاص قرار گرفته و آن ها خط مشی و کلیت سینما را مشخص می کنند و همین باعث شده تا «باندبازی» در سینما به اوج خود برسد؛ این گروه محدود، هر زمان که مایل باشند به دلخواه خود یک فیلم را اکران کرده و یا آن را از اکران بر می دارند و من معتقدم تا زمانی که دولت و سازمان سینمایی در این امور دخالت دارد آشفته بازار رایج در سینما بهبود نخواهد یافت.   این روزها در حالی شاهد هستیم که برخی از فیلم ها پس از ۲-۳ ماه ماندن در صف اکران نمی توانند حتی برای ۲ هفته در سینماها نمایش داده شوند لذا من معتقدم که مدیران سینمایی هرچه سریعتر باید تدبیری برای حل معضلات حاکم بر سینما در این بخش داشته باشند. چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴

اعتراضات در بخش های مهم فرهنگی دیگر از جمله حوزه تئاتر نیز به شدت در این دوران شنیده می شد.

جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح نمایش های آیینی سنتی که تاکنون ده ها اثر نمایشی را روی صحنه برده است با حضور در غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات ضمن انتقاد از وضعیت فعلی تئاتر کشور گفت: حضور در عرصه هنرهای نمایشی بسیار سخت شده است و شرایط مناسب کار برای ما فراهم نیست. متأسفانه ما نسبت به اکثریت کشورهای جهان در زمینه فرهنگ و هنر روز به روز دچار پسرفت می شویم؛ من بارها و بارها در کشورهای متعددی همچون تابلند، هندوستان، یونان، گرجستان و... حضور پیدا کرده ام و از توجه ویژه ای که مسئولان آن کشورها نسبت به فرهنگ و هنر خود می کنند شگفت زده شده ام، در تمامی این کشورها حتی سالن های ویژه ای برای توریست ها در نظر گرفته شده تا با فرهنگ و سنت های آیینی این کشورها آشنا شوند؛ اما ما حتی از حمایت از گروه های تئاتری آیینی و سنتی در کشورمان هم دریغ داریم. من معتقدم اگر شرایط به همین صورت پیش برود تا چند سال آینده هیچ اثری از گونه نمایشی آیینی و سنتی که نشان دهنده فرهنگ و اصالت غنی ما ایرانیان است در کشور وجود نخواهد داشت و طی سال های آتی حتی خبری از تئاتر که از آن به عنوان مادر هنرها یاد می شود نیز نخواهد بود. دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴

اما از آنجا که جشنواره فجر در سال ۹۳ با حاشیه های بسیار زیادی همراه شده بود تعدادی از سینماگران و منتقدان شناخته شده کشور توجه ویژه و جدی هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر به مفاهیم ارزشی و انقلابی و دوری گزیدن از دیدگاه های سلیقه ای را مهمترین رویکرد دست اندرکاران این جشنواره برشمرده و خواستار عدم حضور فیلم های مسئله دار و شبهه برانگیز در این دوره از جشنواره شدند.

آن ها تأکید کردند: جشنواره فیلم فجر یکی از پر اهمیت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز ازطرفداران خاص خود برخوردار است. متاسفانه طی دو دوره اخیر مانند سالهای استقرار دولت اصلاحات و با تکیه بر تساهل و تسامح حاکم در بین برخی مدیران سینمایی و فضای فرهنگی دولت تدبیر و امید، تعدادی فیلم با محوریت حمایت از جریان فتنه، سیاه نمایی و حتی ضد شئونات دینی به نمایش در آمد که مبانی و اصول اساسی این جشنواره مهم که هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود را زیر سوأل می برد.

 انسیه شاه حسینی، حسین سلطان محمدی، سعید سعدی، عباس رافعی، حمید بهمنی، سید ضیاء الدین دری و محمدتقی فهیم سینماگرانی بودند که خطاب به ایوبی گفتند: این جشنواره از دل انقلاب بیرون آمده و باید همچنان نمادی از انقلاب اسلامی باقی بماند؛ از این رو اعضای هیأت انتخاب باید همگی در پی انتخاب آثاری باشند که به نوعی در جهت اهداف و مفاهیم متنوع انقلابی و ارزشی تولید شده باشند. تاکنون ما بارها شاهد بوده ایم که تمامی وزرای ارشاد دولت های مختلف در ابتدای امر برای گرفتن رأی اعتماد در مورد هنر متعالی انقلاب اسلامی سخن می گویند و اهداف و آرمان های انقلابی و دفاع مقدس را منشاء عملکرد خود می دانند اما متأسفانه در عمل تولیدات هنری ما اغلب فاقد این ارزش ها هستند. یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴

از سوی دیگر اعتراضات نسبت به مدیریت غلط و ناکارآمد خانه سینما همچنان ادامه داشت.

حسین زندباف تدوین گر پیشکسوت سینما در آستانه سال نو گفت: مهمترین درخواست ما از مسئولان خانه سینما ثبت قانونی صنوف سینمایی است چرا که قانون حافظ منافع ما است و اگر ما زیر پرچم قانون مشغول به کار باشیم می توانیم با امید بیشتری به آینده نگاه کنیم. تمامی صنوف خانه سینما به عنوان یک نهاد فرهنگی بایستی به طور قانونی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شوند تا از این طریق مسئولان خانه سینما بتوانند برای تأمین معیشت اعضای خود اقدام های قانونی انجام داده و تعداد زیادی از اهالی سینما را از سردرگمی و نگرانی برهانند.

وی با تأکید بر اینکه دولت و دستگاه های ناظر بر عملکرد فرهنگی و هنری بایستی برای تأمین امنیت شغلی اهالی سینما ورود مستقیم پیدا کنند اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت سینمای کشور به گونه ای است که گویا همگان در تقابل با یکدیگر قرار گرفته اند و دیدگاه های جناحی و فکری دست اندرکاران سینما را رویاروی یکدیگر قرار داده که این امر کاری غلط است و می تواند شیرازه سینما را از هم بپاشاند. شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴

عبدالله عبدی نسب عضو انجمن عکاسان خانه سینما گفت: متأسفانه کیفیت حمایت از اهالی سینما رو به روز پایین تر می آید و همین امر باعث شده تا گذران زندگی بسیاری از سینماگران با سختی های فراوانی توأم شود. ما همواره با وعده های زیادی از جمله تأمین امنیت شغلی اهالی سینما، تأسیس صندوق بیمه بیکاری و امثالهم روبرو بوده ایم اما متأسفانه تمامی این وعده ها تنها در حد حرف باقی مانده و در عمل هیچ گونه بهایی به آن ها داده نشده است.   مدیران خانه سینما گویا اصلاً توجهی به لزوم و ضرورت تأمین امنیت شغلی اهالی سینما ندارند و به همین دلیل است که برخی از صنوف به صورت یک جانبه با کارگردانان و تهیه کنندگان سینما وارد تعامل شده اند تا مبحث مهم تأمین امنیت شغلی را در سینمای کشور جا بیندازند و انجمن عکاسان سینمای ایران نیز مدتی است که در پی این امر بسیار مهم و ضروری است. چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر در آستانه سال نو خطاب به مدیران سینمایی به ویژه مسئولان خانه سینما گفت: آقایان مدیر! لطفا به بحران اقتصادی زندگی سینماگران رسیدگی کنید، طی ۲-۳ سال اخیر وضعیت بد اقتصادی باعث فشارهای سنگینی روی زندگی سینماگران و هنرمندان شده است.   خانه سینما مجموعه ای متشکل از حدود ۵ هزار نفر از نیروهای متخصص و تلاشگر و کارآمد در حوزه سینماست که طی سال های اخیر به ویژه به دلیل بحران های اقتصادی که در دولت آقای روحانی به وجود آمده باعث شده تا زندگی بسیار سختی داشته باشند. متأسفانه همانطور که نظریه پردازانی که اطراف آقای روحانی هستند باعث تضعیف اقتصاد در کشور شده اند افرادی که در رئوس آثار کار فرهنگی و هنری هستند نیز به دلیل حرکت های لیبرال گونه شان به خانواده سینما آسیب رسانده اند. دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

مریم امیرجلالی بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون که بیشتر در آثار طنز ایفای نقش کرده و بین مخاطبان دارای محبوبیت شده است گفت: به دلیل باندبازی های رایج در عرصه بازیگری بسیاری از هنرمندان کاربلد خانه نشین شده اند؛ خود من مدت زیادی است به رغم میل باطنی ام نتوانسته ام در هیچ یک از تولیدات تصویری حضور داشته باشم و این مسأله برایم به شدت دردآور است. امروزه اغلب بازیگران در مهمانی های آنچنانی انتخاب می شوند و متأسفانه فیلمسازان نیز مانند گذشته چندان به توانایی بازیگران اهمیت نمی دهند. مهمترین ملاک برای بسیاری از آن ها چهره زیبا و یا داشتن روابط دوستانه با آن هاست و همین امر باعث شده تا تلویزیون و سینما با یک فاجعه روبرو شوند. چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

در آغاز سال ۹۵ در پی سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد مقدس و تأکید ایشان به مسئولان مبنی بر استفاده از مجموعه‌های خودجوش مردمی که در سراسر کشور مشغول کار فرهنگی هستند و دوری کردن از معاندان، برخی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی در این حوزه از مسئولان فرهنگی و هنری کشور و به ویژه رئیس سازمان سینمایی خواستند با استفاده از نیروهای حزب الهی و مومن در سینما به تولیدات ارزشی و انقلابی بها دهند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز اول فروردین امسال در سخنرانی نوروزی خود در حرم مطهر رضوی فرمودند: «دستاوردهای دانشمندان شهید هسته‌ای، موفقیت‌ های شهید طهرانی مقدم در بحث موشکی، کاظمی در سلول‌های بنیادی، شهید آوینی و مرحوم سلحشور در مسائل فرهنگی، نشان‌دهنده‌ی این است که روحیه و تفکر انقلابی چگونه گره‌ها را می‌گشاید و موفقیت‌ساز می‌شود. بار دیگر به مسئولان تأکید می‌کنم از مجموعه‌های خودجوش مردمی که در سراسر کشور مشغول کار فرهنگی هستند، حمایت کنند.   این مجموعه‌ها باید روزبه‌روز توسعه یابد و دستگاه‌های فرهنگی به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی باز کنند که اسلام و انقلاب و ارزش‌ها را قبول ندارند، به حمایت از بچه‌مسلمان‌ها و نیروهای مؤمن، انقلابی و حزب‌اللهی بپردازند.»

سینماپرس در همین راستا گفتگویی با تنی چند از فعالان حوزه سینمای ایران از جمله: حمید بهمنی، محسن علی اکبری، شفیع آقامحمدیان، مهدی عظیمی میرآبادی و جهانگیر الماسی داشته و  نظرات آن ها را در مورد جایگاه سینماگران متعهد و ارزشی و پایبند به نظام ولایت در امروز سینمای کشور جویا شدیم. این سینماگران تأکید کردند: فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ فصل الخطاب است و همه مدیران فرهنگی باید فرمایشات ایشان را دستور کار خود قرار دهند. فرمایشات مقام معظم رهبری در این رابطه برای چندمین بار است که تکرار می شود و ایشان در سال های قبل نیز در سخنرانی ها و جلسات متعدد دیدار با سینماگران و مسئولان فرهنگی کشور بر مسأله مهم حمایت از نیروهای ارزشی و انقلابی تأکید فراوان داشته اند اما متأسفانه همیشه این امر مهم از دید مسئولان فرهنگی دور مانده است. دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵

از سوی دیگر همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر تعدادی از چهره های سرشناس سینمای کشور ضمن انتقاد از عملکرد مدیران سازمان سینمایی خواستار برگزاری همزمان بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر شدند و این اقدام را به دلیل سیاست گذاری های غلط مدیران، بی تدبیری در انجام امور سینمایی و... برشمردند.

برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ مسئولان سازمان سینمایی مبادرت به برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر کردند که این اقدام با اعتراض تعداد کثیری از کارشناسان و اهالی رسانه و سینماگران روبرو گشت؛ عدم استقبال مخاطبان، سالن های خالی نمایش دهنده آثار سینمایی از جمله نکاتی بود که در اولین سال برگزاری این جشنواره جهانی فیلم فجر به شدت به چشم می خورد و این در حالی بود که مسئولان اصرار داشتند با انجام برنامه هایی که به تعبیر بخش اعظمی از اهالی سینما تنها شبیه به یک «شو» شده بود این جشنواره را پر رونق و پر بار نشان دهند.

علیرغم اعتراض بخش عمده ای از اهالی سینما که با ارائه دلایل کارشناسی برگزاری تفکیک شده جشنواره فیلم فجر را به ضرر سینمای ایران می دانستند مسئولان سازمان سینمایی در اردیبهشت ماه ۹۵ برای دومین سال پیاپی مبادرت به برگزاری این جشنواره با سر و صدای بیشتر کردند که این بار هم نتیجه مثبتی از آن حاصل نشد و سینماگران همچنان برگزاری این گونه جشنواره را به ضرر سینمای کشور بر می شمردند.

نادره ترکمانی، پروانه مرزبان، فرزاد موتمن، خسرو سینایی، عباس رافعی، ابوالفضل جلیلی و زنده یاد علی معلم از جمله سینماگرانی بودند که در این باره نظرات خود را بیان کرده و  خواسته های خود را با ما در میان گذاشتند. آن ها تأکید کردند: متأسفانه هیچ گاه در حوزه سیاست گذاری سینما با برنامه های کلان، تدبیر و نظرات کارشناسی روبرو نشدیم چرا که تجربه سال گذشته جداسازی جشنواره های کودک و نوجوان نیز نشان داد که مدیران هیچ آینده نگری برای جداسازی جشنواره ها از یکدیگر ندارند و این نوع کارها نمی تواند مشکلات سینمای کشور را حل کند. این روزها مهمترین سوألی که ذهن بخش عمده ای اهالی سینمای کشور را با خود درگیر کرده این است که نتیجه و عایدی جداسازی بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر از یکدیگر که از سال گذشته آغاز شد و همچنین عایدی مثبت تفکیک جشنواره های کودک و نوجوان برای سینمای کشور چه چیزی بود؟ تا آنجایی که اهالی سینما مشاهده می کنند برگزاری جداگانه این جشنواره ها از یکدیگر جز مصرف یک بودجه کلان که می تواند بخشی از مشکلات سینماگران را حل کند و یا برای مشکلات زیرساختی و حتی تولید آثار سینمایی صرف شود، هیچ عایدی نداشته است و من نمی دانم اصرار مدیران نسبت به انجام این گونه کارها به چه دلیلی است؟ چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

ادامه دارد...

نظرات

  • زهرا ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۱۷:۴۶
    1 0
    یکی دیگه از بی تدبیری های دولت که خوبه در موردشون بحث کنید اجازه پخش این همه سریال کره ای بود که باعث دلباختگی شدید نوجوون ها به کره جنوبی شد.اون هم وقتی که سینما گران ایرانی خانه نشین شده بودند. بهتر نبود اون پولی رو که میدادند به کره جنوبی سریال بخرند میدادند به سینماگران خودمون سریال درست کنند?
  • علی ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ - ۱۷:۴۳
    1 0
    دولت باید جلوی پخش سریال های کره ای رو بگیره و برای تولید سریال های ایرانی جدید بودجه اختصاص بده. من سه تا بچه ی دلباخته ی کره جنوبی دارم. دولت چه جوابی داره به من بده?
  • حامد ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۱۸:۴۰
    1 0
    چرا هیچ نظارتی روی شبکه امید(نوجوان) وجود نداره? دختر 16ساله من از وقتی این شبکه داره مدام سریال کره ای پخش میکنه خیلی دلباخته کره جنوبی شده. این شبکه باید سریال ایرانی پخش کنه نه کره ای. نوجوون ها خیلی تحت تاثیر تلویزیون هستند.
  • سعید ۱۳۹۶/۰۴/۲۹ - ۲۰:۲۵
    1 0
    لطفا در مورد تاثیرات سوء پخش بیش از حد سریال های کره ای از صدا و سیما و دلباختگی نوجوون ها به کره جنوبی که یکی از پیامد هاش هست تو سایتتون مطلب بذارید
  • کریمی ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۱۷:۴۵
    1 0
    پخش سریال های کره ای باید محدود بشه. چرا صدا و سیما باید تبدیل به جایی برای ترویج فرهنگ بیگانه بشه? الآن فرقش با ماهواره چیه? بچه های من از سایه سر همین صدا و سیما دلباخته کره جنوبی شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.