چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷

۴ سال بی تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر/ بخش چهارم

۴ سال هتاکی به سینماگران، دریافت حقوق های نجومی مدیران دولت تدبیر و امید و رکود و بیکاری در بین اهالی سینما و آحاد افراد جامعه

چهارسال بی تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر-4

سینماپرس: در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست با نیم نگاهی به مصاحبه های انجام شده اهالی سینما مشخص می گردد بی تدبیری، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه سینمایی، هتاکی به سینماگران توسط مسئولان سازمان سینمایی و تهدید و ارعاب شدید آن ها برای انجام مصاحبه های انتقادی، رفتار دیکتاتوری روابط عمومی های زیرمجموعه سازمان سینمایی با رسانه های منتقد، دریافت حقوق های نجومی مدیران دولت تدبیر و امید و رکود و بیکاری در بین اهالی سینما و آحاد افراد جامعه دستاوردهای دولت یازدهم است!

به گزارش خبرنگار سینماپرس در آخرین سال حیات دولت تدبیر و امید همچنان صدای فریادهای اعتراض آمیز اهالی سینما نسبت به عملکرد بسیار ضعیف مدیران سازمان سینمایی به گوش می رسید.

در پی اظهارات حجت الله ایوبی مبنی بر اینکه سینماگران بیشتر دیدنی هستند تا شنیدنی، تعدادی از چهره های مطرح سینمای کشور از صنوف مختلف سینمایی با واکنش جدی نسبت به رئیس سازمان سینمایی خطاب به وی گفتند: آقای ایوبی! گویا شما از بی عدالتی، احتیاجات معیشتی و هزاران مشکل ریز و درشت سینماگران بی اطلاعید!

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که از بدو حضورش در این سازمان به دلیل عملکرد ضعیف خود همواره در معرض نقد شدید سینماگران از طیف ها و جناح های مختلف فکری و سیاسی قرار داشته در ایام برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر با یکی از خبرگزاری های نزدیک به دولت گفتگویی انجام داد و در آن گفتگو تلویحاً به سینماگران گفت که بهتر است ساکت باشند و به جای نقد عملکرد وی، سر خود را به ساخت فیلم هایشان گرم کنند!

در بخشی از گفتگوی ایوبی با این خبرگزاری آمده است: «من بر این باورم که این روزها چشم به هم بزنیم می‌گذرند، بنابراین تصمیم گرفته‌ام از وقت و عمر کمی که دارم و نیز وقت کوتاهی که در این سینما با این عظمت دارم استفاده و آن را صرف کارهای مهم و اساسی کنم. شاید بعضی سینماگران واقعا ندانند که من چقدر آن‌ها را دوست دارم یعنی مطمئن هستم که نمی‌دانند! آقای حاتمی کیا نمی‌داند که من چقدر دوستش دارم و چقدر دوست دارم که فیلم بسازد. حتی هر روز خبرهای فیلم او را پیگیری می‌کنم و وقتی فیلمش می‌فروشد خوشحال می‌شوم. با این حال می‌خواهم چیزی بگویم که امیدوارم به سینماگران برنخورد و آن هم این است که معتقدم آن‌ها بیشتر دیدنی هستند تا شنیدنی! پس من فیلم‌هایشان را می‌بینم و بگذارید حرف‌هایشان را نشنوم، چون فیلم‌هایشان از حرف‌هایشان جذاب‌تر است. من کمک می‌کنم فیلم‌های بعدی‌شان را بسازند. این دوستان و رفقا اگر ما را چند سال به این شکل تحمل کنند چیزی نمی‌شود. دوباره مدیرانی می‌آیند که جوابشان را بدهند و اگر یک کلمه حرف بزنند برایشان شب‌نامه‌ای ۱۵ صفحه‌ای بنویسند.»

این اظهارات ایوبی در حالی صورت می گیرد که به اذعان بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور از طیف ها و رشته های مختلف وضعیت رفاهی، معیشتی و اقتصادی سینماگران به بدترین شکل ممکن طی تمامی سال های پس از وقوع انقلاب اسلامی رسیده است و این روزها بخش گسترده ای از اهالی خانه سینما در بیکاری مطلق، خانه نشینی و بی پولی به سر می برند و رئیس سازمان سینمایی هم هیچ گونه تدبیری برای تغییر وضعیت زندگی آن ها ندارد.

گویا خانه سینما، سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان تنها محلی برای برگزاری جشنواره های ریز و درشت و بی خاصیتی شده اند که جز هدر دادن بودجه سینمای کشور هیچ گونه عایدی مثبتی برای سینما در پی ندارد و توجه به وضعیت بیمه ای، رفاهی و معیشتی سینماگران هم جزو اولویت شان نیست!

سینماپرس در همین راستا گفتگویی با ۹ تن از فعالان سینمای کشور، جواد مزدآبادی، حسن زاهدی، علیرضا زرین دست، جهانگیر الماسی، کوروش تهامی، مهدی صباغ زاده، امیرحسین شریفی، هوشنگ توکلی و محمد نیک بین انجام داد؛ این سینماگران با ابراز انتقاد شدید از ایوبی و تیم ضعیفش ابراز داشتند: گویا ایشان نمی دانند که نقد و نظر در سینما مهم است و سینما برای پویایی و فعال بودن نیاز به شناخت نقاط قوت و ضعف خود دارد. آقای ایوبی به گونه ای در رابطه با تولید فیلم و بیان نظرات سینماگران در آثارشان صحبت می کنند که گویا نمی دانند شرایط تولید فیلم در سینمای کشور بسیار نابرابر و ناعادلانه است و به هیچ وجه شرایط یکسانی برای حضور و فعالیت همه سینماگران مهیا نیست. متأسفانه آنچه امروز به شدت شاهد آن هستیم این است که تمامی فیلمسازان دغدغه مند که سالیان دراز برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر این کشور کوشیده اند و ده ها فیلم کوتاه و بلند سینمایی و سریال و فیلم تلویزیونی تولید کرده اند، جایی برای کار ندارند و مدیران کمترین توجهی به آن ها نمی کنند. سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵

ازسوی دیگر اکران فیلم های بسیار نازل، سطحی و دم دستی در گروه سینمایی موسوم به «هنر و تجربه» که از ابتدای تأسیسش با انتقاد شدید اهالی سینما روبرو شده بود اعتراضات شدیدی را برانگیخت؛ حراج فیلم های نازل و سطحی در این گروه سینمایی در صورتی بود که بسیاری از آثار سینمایی پشت در اکران مانده بودند و جایی برای اکران و پخش آن ها وجود نداشت.

جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور این سوأل را مطرح کر که آیا هنوز هم خود به خواب زدگان سینما و فرهنگ نمی خواهند بیدار شده و برای بهبود و اصلاح اوضاع خود و سینما اقدام کنند؟ گروه هنر و تجربه همچنان بدون اعتنا به کلیت سینما و سینمای حرفه ای و فیلم ها و حرفه ای های سینما با سماجت و لنگ زنان و گیج و آشفته و به دور از نگاه، سیاست و برنامه های حرفه ای سینمایی فیلم های ضعیف و متوسط و غیر استاندارد را در سوپرمارکت بی شکل و قاعده خود به تماشا می گذارد و برای سرپوش گذاشتن بر ضعف ها و ندانم کاری ها و کارشناسی نبودن ساختار خود گاه برای تزئین و ترکیب اجناس کم و بدون مشتری اش فیلم هایی را هم از میان آثار به نسبت استاندارد گزینش کرده و قاطی فیلم هایش نمایش می دهد.   این گروه که در آغاز به قصد رهانیدن سازمان سینمایی از ازدحام فیلم های تولید شده و پشت در مانده و خوش کردن دل چند سینماگر جوان تجربی به اکران محدود فیلم هایشان تشکیل شده بود و اگر حتی در همین حد هم به کارش ادامه می داد قابل تحمل بود، اکنون به آشفتگ یبیشتر و تبلیغات کاذب و سردرگم تر از قبل به حیات نیم جان خود ادامه می دهد. این گروه معلوم الحال در تازه ترین اقدام خود فیلم های «گاهی»، «بدون مرز»، «خواب است پروانه»، «پات» و «دونده زمین» را به نمایش گذاشته است. سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵

همچنین همزمان با سالروز درگذشت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد تعدادی از کارشناسان و صاحب نظران فرهنگی و هنری در سینمای کشور با بیان اینکه به کارگیری مدیران ارزشی و انقلابی، توجه به اهداف پلید دشمن در جنگ نرم و تقویت نیروی عشق و اعتقاد و... جدی ترین راه دستیابی به آرمان های امام (ره) و انقلاب در حوزه تولید آثار تصویری و نمایشی در کشور است خواستار توجه ویژه به این موارد شده و اخطار دادند که باید برای شناخت نسل های سوم و چهارم انقلاب از آرمان های انقلابی هرچه سریعتر تدبیری جدی اندیشید. علیرضا سربخش، سیدسعید سیدزاده، جهانگیر الماسی و حسین مسافرآستانه در این راستا گفتند: متأسفانه امروزه بعد از گذشت سال ها پس از وقوع انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم که سینمای کشور جایی برای عرضه اندیشه های ناب انقلابی و دغدغه ها و اهداف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیست... عملکرد غلط مدیران کلان فرهنگی کشور طی تمامی این سال ها باعث حرکت انحرافی سینما در جمهوری اسلامی ایران شده و متأسفانه سینمای کشور ما پیشرو تر از سایر هنرها و رسانه ها به دنباله روی از سینمای غرب گرایش یافته است.

وضعیت سینمای کشور ما امروزه با آنچه حضرت امام (ره) در رابطه با مسأله هنر فرموده بودند بسیار متفاوت است؛ ایشان سال ها قبل و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فرموده بودند «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری و کمونیسم خون ‌آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی و اسلام مرفهین بی ‌درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد»؛ اما وا اسفا که امروز هیچ نشانی از این موارد در سینمای کشور ما یافت نمی شود.

بی توجهی به مفهوم و اندیشه های ناب انقلاب اسلامی، زندگی حضرت امام (ره) و بزرگان اسلام و انقلاب در سینمای کشور در حالی است که غربی ها با تدبیر و برنامه ریزی از سال ها قبل درصدد هستند تا اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب را به سخره گرفته و با تولید آثار متعدد سینمایی به اهداف پلید و شیطانی شان دست پیدا کنند و وا اسفا که مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز راه خود را گم کرده و به نوعی دنباله روی اهداف پلید این شیاطین و مستکبران شده اند و به جای آنکه هنر ملی و اسلامی را در کشور گسترش دهند در پی آن هستند تا آثاری را برای خوشآمد جشنواره های غربی که بیشتر آن ها بارها ثابت کرده اند که با اهداف و آرمان های اسلامی عناد دارند، تولید کنند و تحسین این جشنواره ها را برانگیزند!

متأسفانه چرخه سینمای کشور طی تمامی این سال ها و در موارد متعدد و بی شمار در جهت مقابله با آرمان های انقلابی و اندیشه های امام (ره) و رهبری حرکت کرده همچنان نیز به راه خود ادامه می دهد و این مسأله برای دلسوزان و دغدغه مندان نظام و انقلاب به یک چالش جدی و اساسی بدل شده است. وجود فیلم های مبتذل، کم محتوا و ضعف محتوایی و تکنیکی در غالب فیلم نامه ها، گسترش بی اعتمادی و نا امیدی در میان مردم، به حاشیه رانده شدن بخش قابل توجهی از نیروهای ارزشی سینما و تولید فیلم های معاندانه با نظام و انقلاب اسلامی از جمله مواردی است که به وفور در سینمای کشور شاهد آن هستیم. یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

بعد از انتخابات مجلس تعدادی سینماگران کشورمان همزمان با آغاز به کار دهمین مجلس شورای اسلامی توجه ویژه به حوزه فرهنگ و هنر را توسط نمایندگان ملت و به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان یک اصل اساسی و مهم قلمداد کردند و از آن ها خواستند با استفاده از نیروهای متخصص و متعهد، برداشتن گام محکم در حوزه فرهنگ و عملی کردن وعده ها و شعارهای انتخاباتی تلاش جدی برای رشد و اعتلای فرهنگ کشور داشته باشند.

آنچه در زمان ثبت نام کمیسیون های مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد نشان داد به واقع اولویت و رغبت نمایندگان نسبت به کمیسیون هایی که ارتباطات مدیریتی و سازمانی را برای آنها فراهم می کند بسیار بیشتر از دغدغه مندی و پیگیری معضلات فرهنگی از طریق نمایندگی مردم در مجلس  است. نصرالله پژمان‌فر، احمد سالک کاشانی، جمشید جعفرپور، احمد مازنی، ۴ نفری بودند که متقاضی اولیه کمیسیون فرهنگی بودند و این مسأله ای است که به خودی خود نشان از زوال فرهنگی کشور می دهد.

سینماپرس در همین رابطه گفتگویی با ۸ تن از سینماگران کشور، شفیع آقا محمدیان، محمدعلی باشه آهنگر، علیرضا رئیسیان، نادره ترکمانی، حسن برزیده، ابوالفضل جلیلی، محسن علی اکبری و تینا پاکروان انجام داده و از آن ها خواسته تا دغدغه ها، مشکلات و مسائل خود را با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح کنند و آنچه را که می اندیشند باید در ابتدا مورد توجه نمایندگان قرار گیرد مطرح نمایند. این سینماگران در همین رابطه تأکید کردند: کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از مهمترین و تخصصی ترین کمیسیون ها است که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات ریز و درشت عرصه فرهنگ و هنر در کشور باشد از این رو اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس باید حتما از میان نیروهای متخصص و متعهد حوزه فرهنگ و هنر انتخاب شوند تا بتوانند با دغدغه مندی کارآیی لازم را در این زمینه داشته باشند. هریک از کمیسیون های مجلس شورای اسلامی نیاز به حضور افراد کارشناس و خبره دارند و تمامی افرادی که در کمیسیون ها حضور پیدا می کنند بایستی دارای کارنامه درخشان در حوزه خود باشند اما متأسفانه یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات کشور ما این است که نیروهای متخصص سر جای خود قرار ندارند و امید است که در این دوره شاهد باشیم که اعضای کمیسیون فرهنگی به درستی در جای خود قرار می گیرند. سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

مدیران بی تحمل سازمان سینمایی که با بایکوت رسانه های حق طلب و منتقد نتوانسته بودند اهداف شوم خود را در سینما بیشتر دامن بزنند و همچنان با سیل اعتراضات اهالی سینما روبرو بودند در همین ایام بار دیگر دست به تهدید و ارعاب قرون وسطایی زدند و به سینماگران منتقد دولت و سازمان سینمایی اعلام کردند که در صورت ادامه اعتراضات دیگر هیچ جای کاری برای آن ها فراهم نمی کنند. سینماپرس در این ایام یادداشتی در این رابطه منتشر کرد. دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵

اما سینماگران که دیگر از فشارها، تبعیض ها، تنگناها و بیکاری و خانه نشینی به ستوه آمده بودند بار دیگر با انجام مصاحبه های انتقادی خواستار توجه و رسیدگی مسئولان سینمای کشور به وضعیت نابسامان هزاران نفر از سینماگران شدند.

همزمان با آخرین سال حیات دولت تدبیر و امید تعدادی از سینماگران کشور، بیکاری بخش اعظمی از اهالی سینما، تولید فیلم های نازل، توهین به هنرمندان، عدم تأمین معیشت و رفاه سینماگران و گروکشی های سیاسی و جناحی را دستاورد سازمان سینمایی در دولت یازدهم برشمردند و خواستار رسیدگی جدی به وضعیت آشفته سینما توسط مدیران سینمایی و همچنین عملی کردن شعارهای دولتمردان برای ارتقای فرهنگ و هنر کشور شدند. حسن زاهدی، جهانگیر الماسی، عباس رافعی، دکتر محمود عزیزی، فرزاد موتمن، حسن نجفی، ساعد نیک ذات، طهماسب صلح جو، محسن محسنی نسب  و پروانه معصومی در این رابطه گفتند: 

حسن روحانی رئیس‌جمهور در انتخابات ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۲ با ارائه شعارها و وعده‌های پرحرارتی توانست رأی اکثریت را به دست آورد. او با نقد عملکرد دولت های نهم و دهم به مردم وعده داد دولتی بر سر کار آورد که هم مشکلات اقتصادی چون بیکاری و گرانی را حل کند و هم مطالبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مردم را محقق سازد؛ اما متأسفانه با گذشت بیش از ۳ سال از روی کار آمدن دولتی که با شعار «تدبیر و امید» روی کار آمد حداقل در حوزه فرهنگ ما نه تنها شاهد هیچ گونه رشدی نبودیم بلکه روز به روز حوزه فرهنگی و هنری کشور دچار سقوط در ورطه ابتذال و سیاه نمایی شد به نحوی که رهبری معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس دهم و ذکر اینکه: «مسأله فرهنگ، مسأله مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد مهم‌تر است، من در مسأله فرهنگ احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ چه در تولید کالاهای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از کالاهای مضر فرهنگی» انتقاد جدی خود را نسبت به وضعیت فرهنگی کشور برای چندمین بار اما علنی تر و صریح تر از همیشه ابراز داشتند.

حسن روحانی در برخی وعده های انتخاباتی خود در رابطه با سینما گفته بود: «من معتقدم در ابتدا باید انقلابی در سینما به وجود آید. من نمی‌بینم چیزی از سینما باقی مانده باشد امروز مردم از رسانه‌ های دیگر در حال دیدن فیلم‌ های ایرانی هستند بیاییم سینما را به اهالی و آنانی که هنرمند و فیلمساز هستند واگذار کنیم.» وی در جای دیگری در این باره افزوده بود: «باید به فرهنگ ایرانی و اسلامی توجه کنیم تا سینمای ما در این چارچوب بدرخشد.»

اما با نیم نگاهی گذرا به وضعیتی که عملکرد غلط مدیرانی غیر سینمایی دولت تدبیر و امید در این ۳ سال داشتند به این مهم دست میابیم که نه تنها هیچ انقلابی در سینمای ایران به وجود نیامد و مردم نتوانستند با آثار تولید داخل کشور ارتباط برقرار کنند و از ماهواره ها دور شوند بلکه این بار بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور در رشته ها و حوزه های مختلف اعم از کارگردان، بازیگر، فیلمنامه نویس و... نیز به دلیل وضعیت بغرنجی که در سینمای کشور حاکم شده بود از ایران خارج شده و به دامان شبکه های ماهواره ای فارسی زبانی مانند «جم» پناه بردند تا شاید حداقل از این طریق بتوانند معیشت و زندگی خود را تأمین نمایند؛ طی این دوران سیاه نه تنها به فرهنگ ایرانی و اسلامی در تولید آثار سینمایی توجهی نشد بلکه روز به روز ابتذال، سیاه نمایی و غرب زدگی در آثار سینمایی کشور بیش از پیش مشهود شد تا جایی که ما شاهد تولید فیلم های ضد ایرانی در سینمای کشور بودیم که مسئولان سازمان سینمایی با شور و حرارات و با یک دهان کجی آشکار به ارزش ها جایزه های جشنواره فجر انقلاب اسلامی را به این فیلم تقدیم کردند! شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵

سینماگران مستند نیز که همواره از بدو حضور مدیران دولت تدبیر و امید نسبت به تبعیض های موجود معترض بودند با انجام مصاحبه هایی گفتند: پرهیز از نگاه های باندی و جناحی، به کارگیری سیاست های تشویقی برای جذب مخاطب، اجباری شدن آموزش برای ورود فیلمسازان جوان و توجه به سینمای استراتژیک را تنها راه نجات سینمای رو به اضمحلال مستند در کشور برشمردند و خواستار به کارگیری مدیرانی خردمند در این سینما شدند که تنها به فکر منافع شخصی خود نبوده و با خلاقیت و نوگرایی قصد تحول این گونه مهم سینمایی را داشته باشند. شاهرخ کیوان نیا، محمد کارت، مهرداد اسکویی، فرهاد ورهرام، لقمان خالدی، محمدجعفر باقری نیا، رضا برجی، رهبر قنبری، رضا دریانوش و شهرام میراب اقدم مستندسازانی بودند که اعتراض های علنی خود را در این بازه زمانی نسبت به مدیران ناکارآمد دولت یازدهم ابراز کردند. جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵

در حالی که اعتراضات سینماگران به اوج خود رسیده بود برخی از آن ها با انتقاد از عملکرد ضعیف مدیران بنیاد سینمایی فارابی خواستار تجدید نظر در راهبردها و سیاست های این نهاد سینمایی شدند. تعدادی از سینماگران کشور با تأکید بر اینکه حمایت ویژه از تولیدات سینمای استراتژیک و دینی، بازیابی نقشه راه سینمای کشور، عدم پشتیبانی از برخی گرایش های سیاسی و جناحی و انتصاب مدیری لایق و شایسته؛ راه های نجات بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مهمترین نهاد سینمایی کشور است خواهان توجه ویژه مدیران سینمایی به این نهاد سینمایی شدند و برخی از آنان با تاکید بر این مطلب که بخش اعظمی از بودجه سینمای کشور برای حقوق کارمندان این بنیاد صرف می شود خواهان رسیدگی فوری به وضعیت آن شدند. سیدضیاء الدین دری، حسینعلی فلاح لیالستانی، عبدالله علیخانی، داریوش بابائیان، نادره ترکمانی، علی رویین تن، محسن علی اکبری، حبیب اسماعیلی، هارون یشایایی  و سعید سعدی از جمله سینماگرانی بودند که در این رابطه گفتند:  بنیاد سینمایی فارابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با نیت خیر ساماندهی به تولیدات سینمای کشور بنیان نهاده شده و تمامی سینماگران در آن دوران امیدهای زیادی به این نهاد داشتند اما متأسفانه در حال حاضر بنیاد سینمایی فارابی مسیر خود را گم کرده است! سال های سال است که بنیاد سینمایی فارابی در کشور ما فعالیت می کند اما ما همواره شاهد آن هستیم که برخی دست های پیدا و پنهان در سینما سر راه این بنیاد سنگ اندازی می کنند و همین امر انحرافات زیادی را در عملکرد این نهاد سینمایی به وجود آورده است. سینمای ایران امروزه دست عده ای افراد خاص افتاده و این افراد از نزدیکان خود در سینما حمایت می کنند و ما هیچ حرفی هم نمی توانیم بزنیم چرا که متأسفانه در سینمای کشور ما هیچ چیز سر جای خود قرار ندارد و به عنوان مثال حضور شخص حجت الله ایوبی بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور خود به تنهایی گواه متناقض بودن سیاست های سینمایی کشور است. یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

تمامی این اعتراض ها به عملکرد مدیران سینمایی و فرهنگی دولت تدبیر و امید ادامه داشت تا اینکه مسأله حقوق های نجومی مدیران دولت حسن روحانی عیان گردید. تعدادی از اهالی سینما در رابطه با مسأله انتشار حقوق های نامتعارف و فیش های نجومی مدیران دولت تدبیر و امید خواهان برخورد قاطعانه دستگاه قضایی کشور با مفسدان اقتصادی دولت یازدهم شدند و گفتند: دولت تدبیر و امید در عین بی تدبیری یأس و ناامیدی را به جامعه هدیه داد و سینمای اجتماعی می تواند بدون سیاه نمایی با پرداختن به این موضوع، مسیر حرکت جامعه را اصلاح نماید. پرویز فارسیجانی، محمد کاسبی، جمال شورجه، امیرحسین شریفی، سیدضیاء هاشمی، پروانه مرزبان، حبیب کاوش، محمدتقی فهیم، علی مهام و حسین قاسمی جامی در این راستا گفتند:  انتشار فیش های نجومی حاکی از یک نابهنجاری بزرگ در حوزه مدیریتی دستگاه های دولتی است و فاصله طبقاتی میان مسئولان دولتی با آحاد افراد جامعه و به خصوص مستضعفان که حضرت امام (ره) و رهبری همواره از آن ها دفاع کرده اند را نشان می دهد. حمایت از مستضعفان یکی از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی بود و حضرت امام (ره) همواره در طول عمر گهربارشان به دفاع از این قشر از جامعه و حفظ و حراثت از این آرمان ها تأکید ویژه داشتند و ما بارها شاهد آن بوده ایم که رهبری معظم انقلاب نیز توجه به این قشر از جامعه را جزو ضروریات برشمرده اند. آنچه امروز در دستگاه های دولتی به وقوع پیوسته نشان از آن دارد که مسئولان فرمایشات امام (ره) و رهبری را در رابطه با تذهیب نفس، سلامت رفتار و همچنین انضباط اخلاقی رعایت نکرده اند و همین باعث شده تا ما شاهد این اتفاقات تلخ و ناگوار در کشورمان باشیم. جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵

از سوی دیگر در آستانه برگزاری چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت با ۶ تن از سینماگران و صاحب نظران سینمای دفاع مقدس و مقاومت در باب آسیب شناسی این نوع سینما وارد گفتگو شده ایم. به همین منظور از حسن برزیده، علی غفاری، سیدجواد هاشمی، محمدرضا اسلاملو، جبار آذین و جهانگیر الماسی  به عنوان چهره های فعال سینمای دفاع مقدس دعوت کردیم تا با حضور در خبرگزاری سینماپرس در باب معضلات این گونه مهم سینمایی و همچنین انتظارات و توقعات شان از مدیران سینمایی و فرهنگی، جشنواره فیلم مقاومت و... با سیدرضا منتظری منتقد سینما سخن بگویند. این سینماگران انتقادهای شدید اللحن خود را نسبت به وضعیت نابسامان سینمای مقاومت و دفاع مقدس ابراز داشتند و خواستار رسیدگی جدی و فوری نسبت به وضعیت این گونه سینمایی مهم شدند. این میزگرد در ۳ بخش در تاریخ های  دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ و  چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ و  شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ منتشر شده است.

همچنین ابراهیم فروزش، فریال بهزاد، رهبر قنبری، نادره ترکمانی، غلامرضا آزادی و حسین قناعت ۶ چهره فعال سینمای کودک به دعوت خبرگزاری سینماپرس و با حضور در «میزگرد سینمای کودک و نوجوان؛ مشکلات و راهکارها» با مدیریت سیدرضا منتظری منتقد سینما به طرح دیدگاه ها، نظرات و تحلیل خود نسبت به فضای فعلی حاکم بر سینمای کودک و نوجوانان پرداختند و در این مسیر ضمن نقد عملکرد شورای راهبردی سینمای کودک طی یک سال و نیم گذشته خواستار توجه جدی سایر نهادها و دستگاه های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان به این گونه مهم سینمایی شدند. این سینماگران عملکرد ضعیف حجت الله ایوبی، سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی، شورای راهبردی سینمای کودک و... را به شدت به باد انتقاد گرفتند و از اینکه برخی تهیه کنندگان خاص! که در شورای راهبردی حضور دارند می توانند بابت تولید فیلم های شان بودجه های میلیاردی دریافت نمایند به شدت گله مند بودند این میزگرد در ۳ بخش در تاریخ های  شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ و  سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ و  یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ منتشر شده است.

از سوی دیگر در پی به وجود آمدن معضل گسترده بیکاری میان اهالی سینمای کشور و عدم توجه مدیران سازمان سینمایی و خانه سینما به این معضلات که با اظهار نظر رئیس سازمان سینمایی مبنی بر ربط نداشتن بیکاری سینماگران به سازمان سینمایی، بیش از پیش روشن شد؛ تعداد قابل توجهی از سینماگران کشور با بیان اینکه بی کفایتی مدیران سینمای کشور، جایگزینی روابط به جای ضوابط، ترویج فساد و رانت خواری و باندبازی و عدم داشتن هویت قانونی و صنفی سینماگران باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی شده خواستار توجه جدی به مسائل معیشتی همه اقشار سینماگران شدند. مهین نویدی، علی شاه حاتمی، عباس شوقی، ماشاالله شاهمرادی زاده، نوید فرح مرزی، حبیب دهقان نسب، داود توحیدپرست، حسین زندباف، سیروس ابراهیم زاده، اسماعیل فلاح پور، حسن زاهدی، مهدی امینی خواه، حسن نجفی، محمدتقی پاک سیما، پیمان عباسی، نعیمه نظام دوست، علی زمانی عصمتی، مسعود آب پرور، نادره ترکمانی و هوشنگ توکلی در آستانه روز ملی سینما از دردها و مشکلات خود سخن گفتند. شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

ادامه دارد...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.