یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۳

انتقاد سینماگران از نگاه ابزاری دولتمردان؛

هنرمندان دستاویزی برای تبلیغ سیاسیون نیستند/ لزوم حذف نگاه سخیف و ابزاری به هنر و پاسخگویی به مطالبات

همراه-اسکندری-گودرزی-موتمن-بوبانی

سینماپرس: در پی اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که نگاهی ابزاری به هنرمندان داشت، بسیاری از ایشان با بیان اینکه هنرمندان فرمایشی، ابزار و دستاویزی برای تبلیغ سیاسیون نیستند خواستار برچیده شدن این گونه دیدگاه های فناتیک و عقب مانده در دولت دوازدهم، و پاسخگویی جدی به مطالبات عمومی شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد در پای صندوق رای حسینیه جماران در گفت‌وگویی با اشاره به گفتمان نامزد رقیب، رای به آن را رای به توهین، جزمیت و خشونت دانست و در پایان مصاحبه در لحنی کنایه آمیز به جناح رقیب گفت : «من به کاندیدای عزیز رقیب پیام میدم اگر نیاز به هنرمندان داشتی به من پیغام میدادی من برایت می‌فرستادم!»؛ بسیاری از هنرمندان حامی حسن روحانی از این اظهارات شوکه شده و واکنش های تندی را به سخنان وی نشان دادند.

مسعود جعفری جوزانی کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون در پیامی تصویری گفت: آقای صالحی امیری من آدم ترسو و آدم خود فروش و آدم فروش دیدم، اما در هیچ جای دنیا هنرمندی ندیدم که به دستور وزیر که هیچ به درخواست رئیس جمهور هم به کاری که عقیده ندارد تن در ندهد. آقای وزیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سربازخونه نیست پوست خربزه هم زیاد است. یا علی

 سعید سهیلی، دیگر کارگردان سینما نیز در پستی در اینستاگرام، به انتقاد از اظهارات وزیر ارشاد پرداخت. وی در این پست نوشت: رقبای آقای روحانی سلام. چنانچه هر کدام از شما رئیس جمهور شد، لطفا بفرمایید ما هنرمندان یک وزیر از نوع ارشاد براتون جور کرده بفرستیم. نام ایشان هنوز محفوظ است. نکته جالب در مورد این پست این است که پس از چند دقیقه این پیام از صفحه این کارگردان حذف شد!

رضا کیانیان نیز واکنش تندی نسبت به این اظهارات نشان داد و در اینستاگرام خود نوشت: هنرمندان، مطربان آماده به خدمت وزارت نیستند! که به اشاره ای خوش رقصی کنند!

بسیاری دیگر از هنرمندان هم در این رابطه موضع گرفتند و همه این ها باعث شد تا صالحی امیری با انتشار یک ویدیوی کوتاه از تمامی هنرمندان عذرخواهی کرده و اظهارات خود را تنها یک شوخی قلمداد کند. خانه سینما هم که بعد از این اظهارات توهین آمیز در سکوت مطلق فرو رفته بود بعد از انتشار ویدیوی صالحی امیری از او قدردانی کرد و همه هنرمندان را به سکوت دعوت کرد و این در حالی است که بسیاری از هنرمندان انتظار واکنش جدی تری از سوی مدیران خانه سینما را نسبت به این اظهارات داشتند.

در همین رابطه با ۵ تن از سینماگران نام آشنای کشور خانم ها و آقایان: ابوالفضل همراه، ستاره اسکندری، فاطمه گودرزی، فرزاد موتمن و مریم بوبانی گفتگو کردیم و نظرات آن ها را در رابطه با چرایی نگاه ابزاری به هنر و هنرمند توسط دولتمردان جویا شدیم که ماحصل آن در ذیل برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس نقل شده است.

همراه: برای تمامی اهالی فرهنگ و هنر کشور متأسفم/ نگاه ابزاری و سخیف به هنر و هنرمند باید از بین برود

 ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به هنرمندان و سینماگران در روز انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خطاب به یکی از کاندیداها مبنی بر اینکه  اگر هنرمند احتیاج داشتید به من پیغام می‌دادید و من برای شما می‌فرستادم تا دچار مشکل نشوید گفت: برای تمامی اهالی فرهنگ و هنر کشور متأسفم که چنین شخصی وزیر فرهنگ شان است این نوع ادبیات و این نگاه بسیار دم دستی و زننده به اهالی خاص این سرزمین نکته ای نیست که بتوان از کنار آن به آسانی عبور کرد. معتقدم این ادبیات سخیف و زشت به دلیل ناآگاهی وزیر ارشاد است؛ گویا ایشان هیچ شناختی نه از هنرمندان این مرز و بوم دارند و نه از حوزه فرهنگ و هنر شناختی دارند که اینطور زننده در رابطه با آن ها سخن می گویند.

اسکندری: ما نه فرمایشی عمل می کنیم و نه بردنی هستیم/ امیدوارم که دیگر هرگز شاهد چنین اظهاراتی نباشیم

ستاره اسکندری هم با انتقاد شدید از این اظهارات گفت: ما نه فرمایشی عمل می کنیم و نه بردنی هستیم و اگر به جایی می رویم به دلیل اعتقادات قلبی خودمان است و من به شدت با این نوع نگاه ابزاری به هنر و هنرمند مشکل دارم. یک هنرمند واقعی هرگز اجازه نمی دهد که از او استفاده ابزاری شود و بنده یقین دارم که اغلب هنرمندانی که طی این سال ها از سیاسیون دفاع می کنند تنها از اعتقادات خودشان دفاع می کنند و هیچ شخصی نباید از حمایت آن ها سوء استفاده داشته باشد.

گودرزی: متأسفانه به هنر و هنرمند در کشور ما به صورت شوخی و ابزاری برای تفریح نگاه می شود!

فاطمه گودرزی دیگر بازیگر مطرح و نام آشنای سینما و تلویزیون نیز در این رابطه اظهار داشت:  متأسفانه به هنر و هنرمند در کشور ما به صورت شوخی و ابزاری برای تفریح نگاه می شود و من بسیار متأسفم که این گونه نگاه ها سال های سال است در کشور ما وجود دارد. نمی دانم چه زمانی این گونه نگاه های سخیف می خواهد تمام شود؟ اگر با هنرمندان مشکل دارند و آن ها را نوعی ابزار می دانند چرا به آن ها اجازه کار و فعالیت می دهند و اگر اینطور نیست چرا این گونه صحبت ها و حرف ها را به طرق مختلف طی تمامی سال ها ما می شنویم؟ متأسفانه هنرمند در کشور ما هنوز رسمیت پیدا نکرده و هیچ کس هنر و هنرمند را جدی نمی گیرد و این در حالی است که همیشه افراد سیاسی را بسیار جدی می انگارند اما به هنرمند مانند ملعبه ای برای بازی نگاه می شود. این در صورتی است که هنرمندان الگوی بسیاری از افراد جامعه هستند و به عنوان مثال اگر یک هنرمند برای انتخاباتی کاندیدا شود همین افراد جامعه به واسطه شناخت و اعتماد بسیار زیادی که به هنرمندان دارند به او رأی می دهند.

موتمن: سیاسیون متوجه شوند که سینما تریبونی برای تبلیغ آن ها نیست/ گاهی کاندیداها هنرمندان را در فشار قرار می دهند تا از آن ها حمایت کنند!

 فرزاد موتمن کارگردان سینما در رابطه با اظهارات هتاکانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به هنرمندان و سینماگران در روز انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خطاب به یکی از کاندیداها مبنی بر اینکه  اگر هنرمند احتیاج داشتید به من پیغام می‌دادید و من برای شما می‌فرستادم تا دچار مشکل نشوید گفت:  ای کاش سیاسیون متوجه شوند که سینما تریبونی برای تبلیغ آن ها نیست و آن ها نباید از سینما و هنرمندان و دست اندرکاران آن به عنوان ابزاری برای بهره تبلیغ خود بهره مند شوند. بنده معتقدم هیچ ایرادی ندارد که یک هنرمند اعم از بازیگر، فیلمساز، موزیسین، خواننده و... در هر انتخاباتی از کاندیدای مورد نظر خود حمایت کند و برای او مانند سایر مردم تبلیغ نماید. این سیاسیون هستند که نباید از هنرمندان و حمایت های آن ها سوء برداشت داشته باشند و به هنرمندان مانند ابزاری برای دستیابی به اهداف شان بهره ببرند.

بوبانی: از سیاسیون داشتن چنین دیدگاهی عجیب نیست!/ اگر پاسخ مطالبات مردم داده نشود اولین معترض خواهم بود

مریم بوبانی هم در این رابطه اظهار داشت:  از سیاسیون داشتن چنین دیدگاه هایی عجیب نیست متأسفانه ما همیشه شاهد بوده ایم که این افراد به همه چیز و همه کس به مثابه یک ابزار برای دستیابی به اهداف شان استفاده می کنند. این نگاه متأسفانه همیشه در کشور ما رایج بوده اما به هیچ عنوان نگاه درستی نیست و باید در قبال آن موضعی جدی گرفته شود. البته آنچه مهم است باطن یک عمل است و اینکه اگر بنده به عنوان یک هنرمند کاری را انجام می دهم با چه اندیشه ای این کار را می کنم و چه تفکری دارم. من شخصاً هرگز به هیچ ستادی نرفته و نمی روم و در هیچ جمع و مهمانی هم شرکت نمی کنم که کسی بخواهد در رابطه با من دچار چنین سوء برداشت ها و سوء تفاهم هایی شود و اگر در انتخابات هم شرکت کردم و رأی دادم تنها دلیلش مردم و نزدیکانم بودند که از من می خواستند در انتخابات حضور پیدا کنم و به فردی که آن ها گرایش بیشتری به وی دارند رأی بدهم و حتی تا روز آخر هم مردد بودم که این کار را انجام بدهم یا خیر!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.