یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴

مستغاثی در گفتگو با سینماپرس:

فقر پرداختن به موضوعات مذهبی در سینما باعث تأسف است/ حوزه علمیه باید عامل اصلی تولید آثار فرهنگی و هنری در رابطه با محرم باشد

محرم و نحوه روایت تاریخی مذهبی در آثار هنری/۶

سعید مستغاثی*

سینماپرس: سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با با دهه اول ماه محرم در رابطه با چگونگی نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی گفت: حوزه علمیه باید به عنوان یک عامل اصلی اختیار سینمای دینی و ارزشی را در دست بگیرد؛ من نمی دانم چرا علمای اعلام و بزرگان دین خود را به طورکل از عرصه سینما و تلویزیون کنار کشانده اند و به صورت جدی اداره امور تولید آثار دینی و ارزشی در این رسانه ها را به عهده نمی گیرند؟

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم علمای دین و به خصوص حوزه علمیه باید به طور جدی وارد قضیه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی مرتبط با وقایع و اتفاقات دینی و تاریخی شود. حوزه علمیه بایستی با برگزاری کلاس برای هنرمندان فعال و دغدغه مند در این حوزه و همچنین برگزاری جلسات با مدیران فرهنگی موجبات رشد و توسعه سینمای دینی و ارزشی در کشور را فراهم کند اما متأسفانه ما همواره شاهد کناره گیری مسئولان حوزه علمیه از این امر مهم بوده ایم.

وی ادامه داد: هنرمندان قطعاً نمی توانند راجع به بسیاری از مسائل تاریخی و مذهبی اظهار نظر کنند و این علما هستند که باید با تفسیر تاریخ و دین هنرمندان را از اصل اساسی حرکت های بزرگ اسلامی همچون حرکت بزرگی که منجر به واقعه عاشورای حسینی (ع) شد آگاه سازند. تا بزرگان دین و حوزه علمیه به صورت جدی و مستقیم وارد تولید آثار سینمایی ارزشمند در خصوص وقایع دینی نشوند ما شاهد تولید آثاری ضعیف و حتی تحریف شده راجع به دین و وقایع دینی در سینما و تلویزیون خواهیم بود که می تواند موجبات اعتراض برخی از علما را فراهم سازد.

مستغاثی در همین راستا خاطرنشان کرد: از این رو بسیار نیکو است علمای دینی به اجماعی برسند و تکلیف سینماگران و هنرمندان دغدغه مند در این زمینه را یک بار برای همیشه روشن نمایند؛ ما باید راجع به احکام دینی و اصول دین به زبان امروزی مبادرت به تولید آثار ارزشمند فرهنگی و هنری کنیم تا بتوانیم از این رهگذر توجه نسل جوان را هم به مقولات ارزشمند و مهم دینی و تاریخی جلب نماییم. مقام معظم رهبری هم بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان به این نکته بسیار مهم اشاره فرموده اند که بایستی مقولات دینی و مذهبی در آثار فرهنگی و هنری ما ظهور و بروز پیدا کند.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه مسئولان وزارت ارشاد نمی توانند در این مقوله بسیار مهم و حساس تعیین کننده باشند تصریح کرد: حوزه علمیه باید به عنوان یک عامل اصلی اختیار سینمای دینی و ارزشی را در دست بگیرد؛ حوزه علمیه بایستی یک کمپانی تأسیس کند و با پرورش و تربیت نیروهای جوان و دغدغه مند دست به نمونه سازی در آثار سینمایی و تلویزیونی و... بزند.

مستغاثی افزود: نقش حوزه علمیه در این راستا مانند نقش یک فرمانده است؛ حوزه علمیه بایستی به وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، سازمان صدا و سیما، حوزه هنری و تمامی دستگاه ها و نهادهایی که در حوزه تولید فیلم و سریال فعالیت دارند الگو بدهد و تمامی این سازمان ها و نهادها باید موظف به استفاده از الگوهای ارائه شده از سوی مسئولان فرهنگی حوزه علمیه باشند. حوزه علمیه که همیشه نقش مهم تربیت افراد و فرهنگ سازی در جامعه را داشته نباید در حوزه مهم سینما به صورت منفعلانه عمل کند و امیدواریم که به زودی بتوانیم با ورود حوزه علمیه نسبت به این عرصه شاهد تحولات شگرف در این حوزه باشیم.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: فقر پرداختن به موضوعات مذهبی در سینمای جمهوری اسلامی ایران باعث تأسف است. من بسیار متأسفم در کشور ما که ام القرای جهان تشیع است در رابطه با زندگی امامان معصوم (ع) آثار شاخصی در سینما تولید نشده و سینمای ما بسیار بی توجه به این نوع مسائل است. ما نیازمند تحولی اساسی و بنیادین در سینمای جمهوری اسلامی ایران هستیم و آرزوی همه دغدغه مندان اسلام و انقلاب این است که این تحول هرچه سریعتر به وقوع بپیوندد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.