شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵

سربخش در گفتگو با سینماپرس عنوان کرد:

لزوم تحقیق و پژوهش، استفاده از نظرات کارشناسان دینی و پرهیز از ساختار فرمالیستی/ سینماگران ولایتمدار باید در رابطه با وقایع مذهبی فیلم بسازند

محرم و نحوه روایت تاریخی مذهبی در آثار هنری/۸

علیرضا سربخش

سینماپرس: علیرضا سربخش، جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با ماه محرم در رابطه با چگونگی نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی گفت: تحقیق و پژوهش و استفاده از نظرات کارشناسان دینی و علمای اعلام در تولید آثار مذهبی بسیار مهم است و هیچ فیلمسازی نمی تواند بر اساس سلیقه و دیدگاه شخصی خود مبادرت به ساخت این نوع فیلم ها کند.

مدیر مسئول نشریه سینما رسانه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هنرمندان و فیلمسازان نباید با ساختارهای عجیب و غریب و فرم گرایی کاری کنند که اصل و محوریت یک فیلم و سریال مذهبی و تاریخی که محتوا و نوع روایت آن است نادیده گرفته شود و مخاطب مجذوب تماشای تصاویری شود که در آثار غربی و هالیوودی هم می تواند ما به ازای آن را بیابد. فیلم های دینی و مذهبی باید با تمامی آنچه مردم در ذهن شان از دین و بزرگان دین و ائمه معصومین (ع) مطابقت داشته باشد و هیچ فیلمسازی حق ندارد با اعمال سلیقه های شخصی اش تصویری شخصی از بزرگان دین نشان دهد.

وی ادامه داد: اینکه برخی از فیلمسازان نظرات و دیدگاه های شخصی خود را در آثار تاریخی و مذهبی می گنجانند کاری بسیار نادرست است که باید مسئولان فرهنگی و هنری به درستی جلوی این رویه ایستادگی کنند؛ طی سال های اخیر ما شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که تصویری مخدوش از چهره ائمه معصومین (ع) نشان داده اند که در رأس آن ها فیلمی مانند «رستاخیر» وجود دارد که خوشبختانه با واکنش جدی و به موقع مسئولان و علمای دین مواجه شد.

سربخش خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در کشوری زندگی می کنیم که مردمش عشق و ارادتی خاص به بزرگان دین شان دارند و حاضرند برای آن ها جان خود را فدا نمایند از این رو مردم از هر اثر هنری ارزشمند در رابطه با زندگی بزرگان دین حمایت می کنند و به همین دلیل نباید از حمایت های مردم سوء استفاده کرد و فیلم هایی ساخت که آن ها را به واکنش های منفی وا بدارد.

جامعه ما این روزها تشنه آثاری ارزشمند در رابطه با زندگی بزرگان دینی و وقایع تاریخی و مذهبی است و من امیدوارم با درایت و تدبیر جدی مدیران فرهنگی ما بتوانیم شاهد تولید آثار ارزشمند و مهمی در این زمینه باشیم

این کارشناس فرهنگی سپس با تأکید بر اینکه سینماگران ولایتمدار باید در رابطه با وقایع مذهبی فیلم بسازند تصریح کرد: مادامی که سینماگران متعهد، دغدغه مند و ولایتمدار مبادرت به تولید این نوع آثار نمایند ما شاهد تولید آثاری خواهیم بود که بر اساس اعتقادات و باورهای قلبی ما که سال های سال است با آن زندگی می کنیم خواهیم بود و این اعتقادات هرگز نفی نخواهند شد.

این جانباز روشندل سپس با تأکید بر اینکه آثار تاریخی و مذهبی نیازمند تحقیقات جامع و کامل هستند اظهار داشت: فیلمسازان و فیلمنامه نویسان نباید به صورت باری به هر جهت از زیر بار تحقیق و پژوهش شانه خالی کنند؛ هر اثر تاریخی و مذهبی که در روند تولیدش تحقیق و پژوهش نداشته باشد محکوم به شکست است. خوشبختانه منابع بسیار خوبی توسط علمای دینی طی سال های دراز نگاشته شده که می توان از آن ها به خوبی بهره مند شد و از سوی دیگر بزرگانی نیز حضور دارند که می توان به عنوان کارشناس از نظرات شان در روند تولید آثار تاریخی و مذهبی استفاده کرد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: جامعه ما این روزها تشنه آثاری ارزشمند در رابطه با زندگی بزرگان دینی و وقایع تاریخی و مذهبی است و من امیدوارم با درایت و تدبیر جدی مدیران فرهنگی ما بتوانیم شاهد تولید آثار ارزشمند و مهمی در این زمینه باشیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • alborzfco ۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۹:۰۶
    0 0
    مقاله جالب بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.