تهیه کننده فیلم سینمایی «راه نجات» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بن مایه اولیه آثار تاریخی و مذهبی باید از لحاظ پژوهشی و تحقیقاتی عمیق و پرمایه باشد؛ قطعاً اگر فیلمسازی به صورت سردستی مبادرت به تولید آثار تاریخی و مذهبی نماید آن اثر نمی تواند تأثیرگذاری درستی داشته باشد. علمای اعلام و صاحب نظران و کارشناسان دینی باید در روند تولید این نوع آثار دخالت مستقیم و جدی داشته باشند و تمان تلاش خود را به کار ببرند تا آثاری که در این زمینه تولید می شود از لحاظ محتوایی دچار اشکال نباشد و از سوی دیگر به اینکه این آثار بتواند همذات پنداری مخاطبان را نیز برانگیخته کند توجه داشته باشند.
وی سپس با تأکید بر اینکه استفاده از نظرات جامعه شناسان و روانشناسان در کنار نظرات علمای دینی برای تولید آثار تاریخی و مذهبی می تواند موجبات اثرگذاری بیشتر این نوع فیلم ها در جامعه را فراهم نماید اظهار داشت: فیلم های تاریخی و مذهبی باید بتوانند روی جوامع داخل و خارج از کشور تأثیرگذاری داشته باشند. یک اثر مذهبی اگر نتواند روی مردم تأثیر بگذارد اصل ساخته شدنش به طورکل زیر سوأل می رود پس نکته ای که مهم است اینکه تمامی دست اندرکاران این نوع فیلم ها باید همه تلاش خود را به کار ببندند تا فیلم های شان مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
سعدی در پاسخ به این سوأل که دلیل رویگردانی مردم و بی توجهی شان نسبت به برخی از فیلم های تاریخی و مذهبی به خصوص طی سال های اخیر چه چیزی است اظهار داشت: متأسفانه ما در کشورمان برای امور فرهنگی و سینمایی یک متولی نداریم تا آن متولی بر اساس سیاست های خاص خود حوزه فرهنگی را به پیش ببرد از این رو ما همواره با نظرات مختف و بعضاً متضاد از سوی متولیان مختلف در عرصه فرهنگ و هنر روبرو می شویم که جمع بندی این نظرات مختلف باعث می شود تا فیلم هایی که در سینمای ایران ساخته می شوند اغلب برای اینکه بتوانند نظرات همه متولیان را به سوی خود جلب کنند تبدیل به ملغمه ای بشوند که سر و ته ندارد و همین مهم باعث شده نه تنها مخاطبان این نوع آثار که مخاطبان کل سینما دچار ریزش شوند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «گیلانه» در ادامه با بیان اینکه از سوی دیگر تولید آثار سطحی و دم دستی تاریخی و مذهبی ضربات جبران ناپذیری به این فیلم ها وارد ساخته است تأکید کرد: عدم بهره گیری از نظرات کارشناسان دینی مجرب در تولید آثار تاریخی و مذهبی باعث شده تا ما حتی با تحریف وقایع دینی و مذهبی در سینما مواجه شویم که این اتفاقات ناخوشایند یکی دیگر از دلیل دوری گزیدن مردم از این قبیل آثار است.
سعدی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: از سوی دیگر ما باید به این دیدگاه برسیم که ساخت فیلم مذهبی تنها نشان دادن واقعه بزرگ عاشورای حسینی نیست؛ بلکه اگر مفاهیم و ارزش هایی که حضرت امام حسین (ع) برای آن ها علیه ظالمان ایستاد و جنگید در قالب آثار اجتماعی امروزی به تصویر کشیده شوند نیز می توان به آن اثر واژه مذهبی اطلاق نمود که اتفاقاً این قبیل فیلم ها بیشتر می توانند با نسل امروزی ارتباط برقرار کنند؛ قطعاً اگر تمامی این اتفاقات در کنار هم رخ بدهد ما می توانیم شاهد رشد و بالندگی و پویایی سینمای دینی و ارزشی در کشورمان باشیم.
ارسال نظر