شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

شورجه در گفتگو با سینماپرس مطرح کرد:

انتقاد از انفعال دولت در تولید آثار تاریخی و مذهبی/ تعمیم نگاه شخصی و حضور جریان روشنفکری با تفکرات سکولار در ساخت آثار مذهبی صحیح نیست

محرم و نحوه روایت تاریخی مذهبی در آثار هنری/۵

جمال شورجه

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینما همزمان با دهه اول ماه محرم در رابطه با چگونگی نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی گفت: تعمیم نگاه شخصی و حضور جریان روشنفکری با تفکرات سکولار در ساخت آثار مذهبی صحیح نیست و اگر هر فیلمساز دغدغه مندی مشاوره گرفتن از علما و کارشناسان دینی را در رأس کار خود قرار دهد ما هرگز شاهد آن نخواهیم بود که دیدگاه های شخصی و سلیقه ای در ساخت آثار دینی و مذهبی رواج پیدا کند و خدای نکرده موجبات تحریف و وهن دین را فراهم آورد.

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در حوزه تولید فیلم های تاریخی و مذهبی با آن مواجه هستیم این است که این نوع آثار قاعدتاً باید توسط بخش دولتی سرمایه گذاری و ساخته شوند چرا که بخش خصوصی تنها برای تجارت وارد سینما شده و رغبتی برای پرداختن به این نوع فیلم ها و آثار ندارد، اما متأسفانه بخش دولتی هم هیچ حرکت جدی و مثمرثمری در این راستا انجام نداده و همین باعث می شود تا ما در این سینما دچار انفعال شدید بشویم.

وی ادامه داد: دولت باید در زمینه تولید آثار تاریخی و مذهبی بسیار فعال تر باشد؛ ما باید شاهد آن باشیم که همه ساله بودجه قابل توجهی برای تولید این نوع فیلم ها که می توانند تأثیرات موثر و مثبت فرهنگی در جامعه و به خصوص برای نسل جوان داشته باشند باشیم. مسئولان تمامی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی وابسته به دولت موظف هستند تا از فیلمسازان و هنرمندان دغدغه مند برای پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی دعوت به عمل آورند و از آن ها بخواهند فیلم های ارزشمندی در این حوزه تولید کنند اما متأسفانه تا به امروز هیچ گونه حرکت جدی و مثبتی از سوی مسئولان دولتی در این راستا صورت نگرفته است.

شورجه سپس با تأکید بر اینکه فیلمسازان متعهد بسیاری در کشور وجود دارند که علاقه شدیدی برای ساخت آثار ارزشمند دینی و مذهبی در آن ها موج می زند اظهار داشت: متأسفانه ما شاهد آن هستیم که به این دسته از فیلمسازان توسط مسئولان دولتی بهای چندانی داده نمی شود و اغلب آن ها بیکار و خانه نشین شده اند و این اتفاق بسیار تأسف برانگیز است. بنده معتقدم نهادهای مرتبط با تولید فیلم و صاحبان بودجه در تمامی ارگان ها و سازمان ها موظف هستند برای ترویج و توسعه تفکرات دینی و مذهبی گام های اساسی و جدی برداند و نگذارند سبد سینمای کشور خالی از فیلم های ارزشمند دینی بماند.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که برای جلوگیری از اتفاقاتی نظیر آنچه برای «رستاخیز» به وجود آمد چه باید کرد تصریح کرد: فیلمسازان و هنرمندان اگر ارتباط تنگاتنگی با علمای بزرگ دین برقرار کنند و همواره با اهل قرآن، تفسیر، روایات و دین ارتباط داشته باشند ما دیگر شاهد اتفاقاتی نظیر آنچه برای آقای درویش به وجود آمد نخواهیم بود؛ استفاده از نظرات کارشناسان دینی باعث می شود که علمای اعلام هم از این نوع فیلم ها حمایت کنند و نقش موثری برای تشویق بیشتر مردم معتقد و مذهبی کشور برای تماشای این نوع فیلم ها در سینما داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» تأکید کرد: مسائل دینی و مذهبی همواره بسیار حساسیت برانگیز هستند و ما نباید با عبور از برخی خطوط قرمز و ارزش ها جامعه را دچار تشویش کنیم؛ حضور کارشناسان و صاحب نظران بزرگ دینی در زمان تولید فیلم های تاریخی و مذهبی باعث می شود تا هرگز دیگر شاهد اتفاقاتی مشابه نباشیم. ما باید آگاه باشیم اگر در روند تولید فیلم های دینی و مذهبی غفلت کنیم و یا به نظرات کارشناسان دینی تن ندهیم قطعاً علمای دینی و سایر افراد جامعه در مقابل فیلم ما موضع منفی خواهند گرفت.

شورجه خاطرنشان کرد: اگر ما در تولید فیلم های دینی و مذهبی ۲ نکته را رعایت کنیم می توانیم شاهد دستاوردهای مهمی در این حوزه باشیم؛ اول آنکه نظام تولید فیلم های ارزشی و دینی در تمامی دستگاه ها و نهادهای دولتی کشور جا بیندازیم و همه دستگاه ها را موظف کنیم تا برای تولید آثاری با مباحث دینی و ارزشی اهتمام ویژه و جدی نشان دهند و دوم آنکه ممارست و مجالست میان هنرمندان و روحانیت و اهل کتاب و دین را فراموش نکنیم.

این کارگردان در خاتمه این گفتگو متذکر شد: به اعتقاد بنده علمای دینی حتی در نگارش دیالوگ های فیلمنامه ها هم باید دخالت داشته باشند؛ همچنین بنده امیدوارم روند تولید فیلم های ارزشمند دینی و مذهبی روز به روز افزایش پیدا کند تا مردم کشور ما بتوانند به خوبی توسط آثار فرهنگی و هنری هرچه بیشتر نسبت به زندگی معصومین (ع) آشنایی پیدا کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.