یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

مسافرآستانه در گفتگو با سینماپرس:

فیلم های ضعیف مخاطبان را از تماشای آثار فرهنگی و هنری در حوزه تاریخی و مذهبی دور کرده اند/ پرداختن به وقایع تاریخی، مذهبی و اسلامی یک ضرورت انکارناپذیر است

محرم و نحوه روایت تاریخی مذهبی در آثار هنری/۳

حسین مسافر آستانه در نشست خبری سومین جشنواره فیلم ویدئویی«یاس»

سینماپرس: حسین مسافرآستانه مدیرعامل پردیس تئاتر تهران همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با چگونگی نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی گفت: متأسفانه فیلم های ضعیف و غیرجذاب مخاطبان و به ویژه نسل جوان را از تماشای آثار فرهنگی و هنری در حوزه تاریخی و مذهبی دور کرده اند و مسئولان باید با تدبیر و درایت جدی و فوری اقدامی جهت احیای سینمای تاریخی و مذهبی انجام دهند.

مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری در گفتگو با سینماپرس افزود: پرداختن به وقایع تاریخی، مذهبی و اسلامی یک ضرورت انکارناپذیر است؛ ما برای همه زمان ها و مکان ها نیازمند آن هستیم که به روایت های تاریخی و مذهبی در آثار فرهنگی و هنری توجه نشان دهیم چرا که وقایع تاریخی و مذهبی تاریخ مصرف ندارند و همیشه برای همگان در هر جامعه ای مفید واقع می شوند.

وی ادامه داد: در کشور ما هم همواره توجهات ویژه ای نسبت به این مقوله وجود داشته است اما متأسفانه ما اغلب شاهد تولید آثاری هستیم که به دلیل ضعف های فراوان از جذابیت های لازم برای جذب مخاطب بی بهره بوده اند؛ متأسفانه بسیاری از هنرمندان و مسئولان ما هنوز به این درایت نرسیده اند که باید در کنار حفظ محتوا ما شاهد خلاقیت و نوآوری در ساختار فیلم ها و به طور کل آثار هنری تاریخی و مذهبی باشیم و همین امر مهم است که حتی به مضامین این آثار نیز ضربه زده است.

مسافرآستانه خاطرنشان کرد: نسل جوان امروزه از آنجا که اغلب آثار سطحی و ضعیف در این حوزه را تماشا کرده از پیگیری کردن سینمای تاریخی و مذهبی گریزان است چرا که باور دارد این سینما سرشار از شعارزدگی و پرداختی ضعیف و سردستی است؛ قطعاً یکایک مدیران و مسئولان و هنرمندانی که دغدغه پرداختن به این سوژه ها و موضوعات را داشته اند باید امروزه پاسخگوی گریزان کردن مخاطبان از تماشای این نوع آثار باشند.

این مدیر فرهنگی سپس با تأکید بر اینکه واقعه ای مانند واقعه عاشورا درس آموز برای همه تاریخ است اظهار داشت: ما شیعیان اعتقاد داریم که «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا»؛ از این رو باید در آثار فرهنگی و هنری مان به این موضوع بسیار مهم توجه داشته باشیم و بر اساس ذائقه روز مخاطبان و نیازهای روز بشری مبادرت به تولید آثار فرهنگی و هنری مناسبی در این حوزه نماییم که بتواند مردم از هر طیف و قشر و طبقه ای را به سوی خود جذب کند.

وی تأکید کرد: ما باید یاد بگیریم که ضمن حفظ ارزش های بزرگ عاشورایی با بروزرسانی کردن خود در عرصه ساختار هنری بتوانیم مخاطبان را با این قبیل آثار آشتی دهیم. ما باید بدانیم هنر هیچ گاه به شکلی ثابت نمی ماند و همواره در حال تغییر شکل است و این تغییر شکل و تغییر ذائقه جزو ذات بشریت است. بنده معتقدم تنها کسانی باید در حوزه تولید این نوع آثار کار کنند که نیاز امروز جامعه بشری نسبت به این پدیده ها و موضوعات را به درستی بشناسند.

مسافرآستانه در همین راستا تصریح کرد: صرف انجام وظیفه و یا انجام یک کار به صورت سفارشی کافی نیست؛ کار کردن در رابطه با دین و مذهب دغدغه می خواهد، اعتقاد می خواهد؛ ما باید معتقد باشیم. ما باید بدانیم که هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند؛ ما باید بدانیم که وظیفه ما هنرمندان شیعه است که اسلام ناب محمدی را همواره در آثار فرهنگی و هنری مان زنده نگه داریم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه تحقیق و پژوهش و بهره مندی از نظرات بزرگان دین تنها راه نجات سینمای دینی و مذهبی است اظهار داشت: فیلمسازانی که پا در این عرصه خطیر می گذارند بایستی دقت کافی به این مسأله مهم داشته باشند. آثاری که در تمامی زمینه های هنری اعم از سینما، تلویزیون و یا تئاتر برگرفته از عقاید مذهبی تولید می شوند بایستی بر اساس تحقیق و پژوهش حساب شده میدانی، کتابخانه ای و... ساخته شوند تا پس از تولید این مهم در نزد همگان آشکار شود که این آثار با رسیدن به یک سلسله مطالب متقن و منطبق بر حقایق تاریخی و مذهبی تولید شده اند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم به زودی بتوانیم شاهد رشد و ارتقای سینمای ارزشی و دینی و تاریخی در کشورمان باشیم؛ البته ما پیش از این شاهد تولید آثار خوب زیادی بوده ایم که در کنار بیان روایت حقیقی از واقعه تاریخی دیدگاه های هنری هم داشتند اما با استقبال خوب علما، مراجع و عموم مردم مواجه شده اند، آثاری مانند سریال «مختارنامه» و یا «امام علی (ع)» از این دست آثار هستند که هیچ گاه به دلیل نگاه هنرمندانه سازندگان شان لطمه نخوردند اما در کنار این ها به وفور شاهد فیلم ها و سریال هایی بوده ایم که به دلایل متعدد با مخالفت شدیدی از سوی مراجع و علما و مردم روبرو بوده اند که تنها دلیل آن همان عدم اطلاع و دانش کافی در زمینه مطالعات آثار تاریخی است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.