دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲

به بهانه برگزاری جشنواره تئاتر کودک؛

تئاتر کودک مورد بی مهری قرار گرفته است

داود فتحعلی بیگی

فتحعلی بیگی معتقد است: مسئولان به تئاتر کودک کم توجه و بی مهر هستند و آن را در حاشیه قرار می دهند و در واقع تئاتر را نا محرم می دانند.


داوود فتحعلی بیگی کارگردان پیشکسوت تئاتر در گفت و گو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای ایران گفت: باید تئاتر کودک را به عنوان یک شاخه کاملا تخصصی و دشوار مورد توجه و اهمیت قرار داد زیرا دنیای کودکان با دنیای بزرگسالان متفاوت است و کار کودک یک بحث روانشناسی محسوب می شود و کسانی که برای آنها نمایشی را به روی صحنه می برند باید با دنیای آنها مانوس باشند و نیازها و دنیای آنها را کاملا بشناسند ولی متاسفانه تئاتر های عروسکی و نمایشی در ژانر کودک مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است.

این کارگردان افزود: وقتی مسئولان به تئاتر کودک کم توجهی می کنند و به کار هنرمندان تئاتر کودک بها داده نمی دهند، پیشکسوتان تئاتر کودک که عمر خود را در این راه سپری کردند و برای تئاتر کودک زحمات فراوانی کشیده اند به تدریج این عرصه را ترک خواهند کرد و جوان هایی که با شور و اشتیاق کارهایی خوب و خلاقانه انجام می دهند با دیدن این کم توجهی بی انگیزه و دلسرد می شوند و جذب ژانرهای دیگر تئاتر خواهند شد.


وی تصریح کرد: تئاتر کودک ایجاد فرهنگسازی و اندیشه در میان کودکان می کند و می تواند به فریاد فرهنگ این مرز و بوم برسد و سطح فرهنگ و فکر آینده سازان کشور را ارتقا دهد، ولی متاسفانه مسئولان تئاتر را نامحرم می دانند و به آن بها نمی دهند و گوش شنوایی برای از میان برداشتن مشکلات تئاتر وجود ندارد.


این پیشکسوت تئاتر در خصوص کمبود سالن های تئاتر کودک اظهار کرد: تئاتر کودک هم مانند تئاتر بزرگسال از کمبود سالن برای اجرا رنج می برد و این کمبود از مشکلات اصلی و دغدغه های تئاتر به شمار می رود که تئاتر ما سال ها گریبان گیر این مشکل است ما تنها دو سالن اختصاصی برای تئاتر کودک در اختیار داریم که این دو سالن جوابگوی تئاتر کودک ما نیست.


وی بیان کرد: متاسفانه به بعضی از گروه ها تنها برای 15 روز اجرا می دهند، در صورتیکه گروه حدود سه ماه برای به روی صحنه رفتن نمایش وقت صرف کرده است و به این نکته هم باید توجه کرد که گروهی که به آن یک شب اجازه اجرا داده می شود، همان زحمتی را می کشند که یک گروه با 2 ماه اجرا می کشد، ولی نباید به جای اضافه کردن سالن ها به گروه ها اجرای محدود داد، زیرا با ادامه این روند تئاتر نابود خواهد شد و باید فاتحه آن را خواند.


فتحعلی بیگی در پایان افزود: تئاتر کودک به تبلیغات نیازمند است که این یکی از وظایف تلویزیون به شمار می رود، اما تلویزیون هیچ گونه تبلیغی برای تئاتر انجام نمی دهد و بیش تر به جنبه های تجاری اهمیت می دهند در حالی که برای تبلیغات تئاتر تنها چند دقیقه لازم است.

به گفته فتحعلی بیگی شریطی برای تئاتر کودک به وجود آمده که چند وقت پیش یکی از پیشکسوتان تئاتر عروسکی به دلیل مشکلات فراوان و حل نشدنی تئاتر کودک ، دیگر حاضر به ادامه فعالیت خود در زمینه عروسکی نیست، ولی تئاتر کودک به متخصصین این عرصه نیازمند است.

انتهای پیام/ن.ف/ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.