چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

بی توجهی جشنواره فجر به فیلم اولی ها/۱

عباس میرزایی: مسئولان از «نگاه نو» و «نسل نو» می ترسند/ آقایان با نگاه های سلیقه ای شان جشنواره فیلم فجر را تبدیل به پدیده ای خنده دار کرده اند!

مرتضی علی عباس میرزایی در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی انزوا

سینماپرس: مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: متأسفانه مسئولان از «نگاه نو» و «نسل نو» می ترسند و به همین دلیل گلوگاه های ورود به سینما را برای نسل جوان مرتباً تنگ تر می کنند و مانع از دیده شدن آثار آن ها می شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «انزوا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به دلیل آنکه انرژی نسل جوان سینماگر بسیار بیشتر از افراد خموده ای است که اداره سینما را در دست دارند و از سوی دیگر مسئولان سینمایی نسل جوان سینماگر را افرادی خارج از کنترل خود می دانند همواره جلوی آن ها سنگ اندازی می کنند تا نسل جوان دیده نشوند اما خودشان ماندگار باشند. این در حالی است که نسل جوان سینماگر تکنیک بلد است، خلاقیت دارد و با سینمای روز جهان آشنا است و تجربه ثابت کرده که مخاطبان و منتقدان سینما طی سال های اخیر بسیار بیشتر از آنکه به سینماگران پیشکسوت بها بدهند به آثار نسل جوان فیلمساز توجه داشته اند و حداقل طی دوره های اخیر این نسل جوان سینما بوده که توانسته به عنوان پدیده جشنواره فیلم فجر و سینما شناخته شود.

وی ادامه داد: آقایان با این روشی که در پیش گرفته اند اصولاً باعث شده اند تا جایزه استعداد درخشان جشنواره هم به خودی خود حذف شود چرا که در میان ۳ فیلمسازی که در جشنواره سی و ششم فیلم اول خود را ساخته اند به دلیل شرایط سنی تنها نیما اقلیما امکان دریافت جایزه استعداد درخشان جشنواره را دارد و قطعاً نمی توان به افرادی مانند رضا مقصودی و یا مهران احمدی جایزه استعداد درخشان را اهدا کرد! از سوی دیگر اینکه جایزه استعداد درخشان بخواهد بین ۳ سینماگر مورد ارزیابی قرار بگیرد باز هم اتفاقی تمسخرآور را موجب می شود.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه آقایان با نگاه های سلیقه ای شان جشنواره فیلم فجر را تبدیل به پدیده ای خنده دار کرده اند تصریح کرد: متأسفانه اوضاع سینما و جشنواره فیلم فجر سال به سال بدتر از سال قبل می شود و به همین علت است که ما با پدیده ای خنده دار که تنها عنوان «جشنواره فیلم فجر» را به یدک می کشد روبرو هستیم که هیچ چیزش شبیه به جشنواره استاندارد سینمایی نیست!

عباس میرزایی خاطرنشان کرد: این باعث شرمساری و تأسف است که جلوی انرژی های نسل نوی سینمای کشور گرفته می شود و ما در آینده بایستی استعدادهای درخشان و جوانان فیلمساز را درون «پستو» ها جستجو کنیم. متأسفانه آقایان هنوز به این باور نرسیده اند که با این کارهای شان سال ها است که باعث خروج نسل جوان متفکر از کشور شده اند و اگر روال به همین شکل ادامه پیدا کند در آینده نیز با چنین حالتی روبرو خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: مدتی قبل بنده در جلسه ای به آقای حیدریان که سمت ریاست سازمان سینمایی کشور را بر عهده دارند تذکر دادم که مدت ها است هنرمندان ما از آنجا که شرایط را برای حضور خود در سینمای کشور فراهم نمی بینند فراری شده اند. به آقای حیدریان تذکر دادم که آثاری ضد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در کشور تولید می شود و از ایشان سوأل کردم که آیا هدف ما از ابتدا این بوده تا به این نقطه برسیم؟

عباس میرزایی در همین راستا ادامه داد: ما انقلاب کردیم که ابتذال در سینمای کشور نداشته باشیم. امروز سینمای ما خود ابتذال است؛ جشنواره فیلم فجر قرار بوده در راستای جشن های انقلاب باشد اما از فیلم های حمایت می کند که حامی این جریان نیست، این اتفاقات چه معنایی دارد؟ در این جشنواره حجم گسترده ای از فیلم ها رد می شوند و خیلی از فیلم های خاص وارد می شوند و این اتفاق برای سینمای ما بسیار دردناک است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.