دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹

بی توجهی جشنواره فجر به فیلم اولی ها/۴

مددی: اغلب جشنواره های معتبر دنیا برای فیلم های اول بخش مستقل دارند/ «تعارف» در سینما باعث نادیده گرفتن جوانان شده است!

مسعود مددی

سینماپرس: مسعود مددی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: بنده معتقدم این لازمه هر جشنواره ای است که بخش ویژه و مستقلی را برای فیلم های اول جوانان در نظر بگیرد و اغلب جشنواره های معتبر دنیا برای فیلم های اول بخش مستقل دارند و وجود بخش «نگاه نو» و یا «فیلم های اول» می تواند به ارزش و کیفیت هر جشنواره ای اضافه کند.

کارگردان فیلم سینمایی «گیتا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر از همان سال های ابتدایی برگزاری اش به فیلم های اول و جوانان توجه و نگاه ویژه ای داشت و بسیاری از فیلمسازان مطرح امروز سینمای کشور همان جوانانی هستند که سال ها قبل به واسطه اعتماد مسئولان جشنواره به جایگاه کنونی شان رسیده اند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم «تعارف» در سینما باعث نادیده گرفتن جوانان شده است!؛ برخی از مدیران و مسئولان سینمای کشور ما و یا دست اندرکاران جشنواره به دلیل آنکه با فیلمسازان قدیمی تعارف دارند و نمی خواهند فیلم های آن ها از گردونه رقابت خارج شود فیلم های شان را به جشنواره راه می دهند و همین باعث می شود تا فیلم های جوانانی که شاید در میان آن ها فرد و یا افرادی بسیار مستعد هم حضور داشته باشند به طورکل دیده نشود.

مددی خاطرنشان کرد: البته حرف بنده به این معنا نیست که کهنه کاران و پیشکسوتان سینما باید نادیده گرفته شوند؛ اتفاقاً معتقدم که حضور پیشکسوتان هم به جشنواره ارزش و بهای خاصی می دهد اما تدبیر مسئولان و سیاست گذاران سینمای کشور باید به گونه ای باشد که جوانان و پیشکسوتان به بهترین نحو ممکن در کنار یکدیگر قرار بگیرند و دیده شوند؛ اینکه در جشنواره پیش رو فقط ۳ فیلمساز اول حضور دارند اتفاق شایسته ای نیست و این دیدگاه نیاز به اصلاح جدی دارد.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: باید به جوانان بیش از پیش بها داده شود. باید به جوانان فرصت داده شود تا نگاه خودشان در سینما را پیدا کنند و بتوانند با تولیدات شان غنای بیشتری به سینمای کشور ببخشند اما متأسفانه گویا برخی افراد با برخی تفکرات خاص در سینمای کشور ما حضور دارند که اصلاً نمی خواهند حتی فرصت دیده شدن به سینماگران جوان بدهند و این اتفاق و دیدگاهی بسیار بد است که نیاز به تغییر فوری، جدی و اساسی دارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.