شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

بی توجهی جشنواره فجر به فیلم اولی ها/۸

سیدحاتمی: با حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر به شدت مخالفم/ ما همواره شاهد آن بودیم که در جشنواره فیلم فجر فیلمسازان شگفت انگیزی به سینمای کشور معرفی شدند

سیدجمال سیدحاتمی

سینماپرس: سیدجمال سیدحاتمی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: بنده با حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر به شدت مخالفم و معتقدم که این بخش هرگز نباید از جشنواره فیلم فجر حذف می شد و بسیار متأسفم که فیلم اولی ها مورد بی مهری قرار گرفته اند.

کارگردان فیلم سینمایی «لاک قرمز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم اولی ها باید فرصت حضور در جشنواره فیلم فجر و در یک بخش مجزا را داشته باشند؛ این اتفاق در اغلب جشنواره های فیلم معتبر دنیا هم رخ می دهد و ما نباید با اعمال سلیقه مانع از دیده شدن درست فیلم اولی ها در جشنواره باشیم.

وی سپس با تأکید بر اینکه ما همواره شاهد آن بودیم که در جشنواره فیلم فجر فیلمسازان شگفت انگیزی به سینمای کشور معرفی شدند خاطرنشان کرد: در سال های پیش فیلمسازان اول رسماً باعث اعتبار و رونق جشنواره فیلم فجر شدند و ما شاهد ظهور استعدادهای درخشان و نابی از سوی فیلمسازان اول در جشنواره فیلم فجر بودیم اما متأسفانه در جشنواره ۳۶ ام به طور کل فیلمسازان اول نادیده گرفته شدند؛ این در حالی است که در جشنواره ۳۵ ام که بخش «نگاه نو» حذف شد باز هم تعداد زیادی فیلم اولی با فیلم ها و آثار بسیار خوبشان حضور داشتند و فیلم های شان مورد استقبال منتقدان و مخاطبان سینما قرار گرفته بود.

سیدحاتمی در بخش دیگری از این گفتگو با ارائه یک راهکار گفت: مسئولان جشنواره می توانند فیلم های اول را در یک بخش مجزا به نمایش درآوردند اما اجباراً در آن بخش به هیچ فیلمی «سیمرغ بلورین» ندهند و این نماد سینمایی را که برای همه سینماگران دارای جذابیت است در یک داوری عمومی میان فیلمسازان اول، فیلمسازان بخش «سودای سیمرغ» و... به بهترین فیلم اهدا کنند.

این سینماگر ادامه داد: این اتفاق باعث می شود که فیلم های اول هم در مقایسه با فیلم های بخش «سودای سیمرغ» به صورت یکسان قضاوت شده و مورد ارزیابی قرار بگیرند و اتفاقاً می تواند جشنواره فیلم فجر را بدل به جشنواره ای استاندارد در سطح بین المللی کند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر می توانند در بخش «نگاه نو» یک جایزه معمولی به غیر از سیمرغ اهدا کنند و یا با دیپلم افتخار از بهترین فیلم این بخش تجلیل کنند اما در مرحله بعد فیلم ها را توسط یک هیأت داوری یکسان همراه با سایر آثار مورد ارزیابی قرار دهند؛ در هر صورت حذف بخش «نگاه نو» به هیچ عنوان به صلاح سینمای ایران نیست و می تواند تأثیرات بسیار بدی را برای سینمای کشور در سال های نه چندان دور در پی داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.