یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

بررسی نقش رسانه‌ها در ترویج حجاب و عفاف؛

انتقاد عمومی به انفعال مدیران فرهنگی و بویژه سینمایی در موضوع حجاب و عفاف/ وقتی هنجارشکنی در سینما توسعه یافته است!

معصومی-افتخاری-سعیدی-شاهمرادی زاده-پژمانفر

سینماپرس: همزمان با هفته عفاف و حجاب تعدادی از کارشناسان فرهنگی و هنرمندان سینما و تلویزیون با انتقاد از شرایط فعلی حوزه فرهنگ و هنر و انفعال مدیران فرهنگی و بویژه سینمایی کشور برای فرهنگ سازی در این زمینه، عنوان نمودند دشمن برای پرده دری، بی عفتی و هنجارشکنی در عرصه تولید محصولات فرهنگی و هنری در کشورمان برنامه ریزی کرده است و مسئولان متاسفانه هوشیار نیستند.

به گزارش سینماپرس طی سال های اخیر بسیاری از جریانات جهانی سعی بر آن دارند تا با تولید و پخش برنامه های سینمایی و تلویزیونی در موضوع حجاب، جوامع اسلامی را دستخوش تغییرات فرهنگی نمایند و متأسفانه مدیران سینمای کشورمان نیز چشم بسته دنباله روی همین جریانات شده اند! عفاف وحجاب یکی از ارکان اساسی فرهنگ جامعه اسلامی است که درطی سال های مدید، همواره محل بحث بوده است. عفاف مفهومی فردی و اجتماعی است و حجاب امری اجتماعی است که نقش مهمی در تحکیم پایه های اخلاقی و انسانی جامعه دارد.

در این میان نقش سینما، تلویزیون و تئاتر به عنوان هنرهای فراگیر که همواره با استقبال از سوی مخاطبان روبرو است در ارتقای جایگاه عفاف و حجاب غیر قابل انکار است. به خصوص در سینما و تلویزیون که هر کدام جزو تأثیرگذارترین و پر مخاطب ترین رسانه ها محسوب می شوند بایستی ترویج حجاب مورد توجه قرار گیرد. از آنجا که بسیاری از هنرمندان سینما می توانند برای نسل جوان جامعه به مثابه الگویی برای سبک زندگی قرار گیرند اهمیت الزام دست اندرکاران سینما به پوشش و حجاب اسلامی به صورت جدی مطرح می شود.

هرچند که سینمای جمهوری اسلامی ایران همواره بسیار پاک و انسانی بوده است اما متأسفانه به دلیل عملکرد غلط برخی مدیران سینمایی کشور به ویژه طی سال های اخیر مسیر حرکت ما از مسیر آرمانی انقلاب اسلامی دور گشته است. پرداختن به این موضوع که آیا پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، سینما توانسته است الگوهای مناسبی را در این زمینه ارائه دهد و یا بالاتر از آن آیا خواستی برای تولید فیلم‌ هایی با این مضمون و در راستای نهادینه ساختن فرهنگ حجاب وجود دارد یا نه؟ از موضوعاتی است که پیگیری آن از وظایف اصلی مسئولین این عرصه به شمار می‌رود.

سینمای ایران نیاز به حضور مدیرانی پایبند به آرمان ها و دغدغه ها و اهداف نظام اسلامی و رهبری دارد تا بر این اساس گام بردارند اما متأسفانه تولیدات سینمایی ما نشان از آن دارد که برخی از مدیران سینمایی هرگز به این مقوله توجهی نداشته و ترجیح می دهند تا نظر شبکه روشنفکران سینما و یا جشنواره های جهانی را به سوی خود جلب کنند.

سینمای جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی تغییر جدی و اساسی کرد و سعی شد تا اهداف نظام اسلامی در سینما پیاده سازی شود اما دیری نپایید که برخی مدیران با گرایشات سکولاریستی و غرب زده به سینمای کشور هجوم آوردند و باعث شدند تا هنر سینما از اهداف انقلابی دور شود و گاهاً هم مدیرانی در سینما آمدند که بسیار منفعلانه و بی هدف در این مسیر حرکت می کردند.

دستگاه های ناظر بر عملکرد سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گویا در خوابی عمیق فرو رفته اند و نمی خواهند تدبیری جدی برای وضعیت وخیم و اسفبار حجاب و عفاف در سینما داشته باشند؛ امروزه اگر نیم نگاهی به چهره های بزک کرده برخی از بازیگران بیندازیم متوجه می شویم که نشانی از آرمان های نظام اسلامی در آن دیده نمی شود و اغلب در فیلم ها مانند سینمای پیش از انقلاب اسلامی به عنوان ابزاری برای جذب مخاطب حضور دارند!

سینماپرس در همین راستا گفتگویی با ۵ هنرمند و کارشناس فرهنگی خانم ها: پروانه معصومی، لاله افتخاری، زهرا سعیدی و آقایان: ماشاالله شاهمرادیزاده و حجت الاسلام نصرالله پژمانفر  داشته که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سعیدی: مسئولان فرهنگی با درایت، تدبیر و خردمندی باید کاری کنند که آحاد افراد مشتاقانه حجاب اسلامی را انتخاب کنند

زهرا سعیدی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: به دلیل سیاست گذاری های غلط در حوزه فرهنگی کشور تلاش ها برای حجاب بعضا نتیجه معکوس داشته است به نحوی که ما امروزه در جامعه مشاهده می کنیم بسیاری افراد از حجاب برتر استفاده نمی کنند و یا پوشش مناسبی ندارند.

پژمانفر: متولیان فرهنگی موظفند جامعه را با اخلاق گرایی آشنا کنند/ هنجارشکنی در سینما توسعه زیادی پیدا کرده و مسئولان باید پاسخگو باشند

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه هنجارشکنی در سینما مدتی است شکل گرفته و بسیار هم توسعه پیدا کرده است و این عملکرد اصلاً قابل دفاع نیست؛ این باعث شرمساری است که ضد ارزش ها و ترویج آن برایمان عادی شده اند! برخی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور با سیاست تسامح و تساهل به ترویج بیشتر این ضد ارزش ها رونق می بخشند از این رو بنده معتقدم هرچه سریعتر دستگاه های نظارتی کشور باید به این مقوله مهم ورود پیدا کنند و نگذارند بیش از این کوتاهی صورت گیرد.

معصومی: امروزه در سینما دیگر مسأله ای به اسم عفاف وحجاب نداریم/ سینما می تواند نقش بسیار موثری در ترویج عفاف و حجاب داشته باشد

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: من بسیار متأسفم که باید بگویم امروزه ما در سینما دیگر مسأله ای به اسم عفاف و حجاب نداریم!؛ قبل از انقلاب اسلامی شرایط زمانه طوری ایجاب می کرد که بسیاری از هنرمندان مجبور به بی حجابی بودند و علیرغم میل شان برای گذران زندگی بدون حجاب جلوی دوربین ظاهر می شدند اما با وقوع انقلاب اسلامی سینمای ما سینمایی شد که قرار بود در آن مبانی اسلامی مد نظر قرار داشته باشد. سینما رسانه بسیار کلیدی و مهمی است و نقش بسیار موثری در حوزه ترویج عفاف و حجاب می تواند داشته باشد. من بارها شاهد آن بوده ام که اگر به خانمی جوان ایراد گرفته می شود که چرا پوشش بد و یا آرایش غلیظ دارد می گوید که در سینما هم وضعیت به همین شکل است!

شاهمرادی زاده: با مسئولانی روبرو هستیم که تلاشی برای ترویج عفاف و حجاب نمی کنند/ اگر افراد متعهد مسئولیت داشتند شاهد این اتفاقات نبودیم

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما گفت: باعث شرم و تأسف است که برخی از بازیگران سینما حتی روسری های شان را هم زورکی سر می کنند؛ من متأسفم که باید این نکته را بگویم اما می گویم شاید آقایان مدیر و مسئول به خودشان تکانی بدهند، امروزه بسیاری از همین اهالی سینما اصلاً اعتقادی به حجاب ندارند! این ها همه به دلیل اهمال کاری کسانی است که متولی حوزه فرهنگی هستند؛ چه کسی باید در این راستا پاسخگو باشد؟ حجاب اسلامی از ویژگی های یک جامعه اسلامی است؛ حجاب در ذات هر انسان است چرا که در انسان ها به صورت ذاتی حیا وجود دارد اما متأسفانه ما از یک سو با هجمه تبلیغاتی دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی مواجه هستیم که بی حیایی و بی عفتی را تبلیغ و ترویج می کنند و می خواهند ارزش ها را در جامعه ما از بین ببرند از سوی دیگر با مسئولان و متولیانی روبرو هستیم که سر کار هستند اما هیچ تلاشی برای ترویج عفاف و حجاب نکرده و نمی کنند و اصلاً بودن یا نبودن عفاف و حجاب برایشان تفاوتی ندارد.

افتخاری: دشمن برای پرده دری، بی عفتی و هنجارشکنی در عرصه تولید محصولات فرهنگی و هنری در کشورمان برنامه ریزی کرده است

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دشمن برای پرده دری، بی عفتی و هنجارشکنی در عرصه تولید محصولات فرهنگی و هنری در کشورمان برنامه ریزی کرده است؛ دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی تنها به فکر منافع خودشان هستند و متأسفانه ما شاهد آسیب هایی هستیم که اهداف شوم آن ها به پیکره فرهنگی کشور وارد کرده است. رسانه ها برای ترویج حجاب و عفاف می توانند گام های بسیار موثری بردارند؛ رسانه تنها محدود به خبرگزاری ها و سایت ها و تلویزیون و فضای مجازی نمی شود، هر عنصر و وسیله ای که بتواند یک پیام را به فرد یا افرادی برساند یک رسانه موثر است؛ این رسانه می تواند حتی حرکت دست و یا نوع نگاه یک فرد باشد. در عرصه هنر، نقاشی، تئاتر، موسیقی، سینما و... همگی یک رسانه هستند اما در میان آن ها سینما به دلیل جذابیت های بسیارش تأثیرگذاری بیشتری روی عموم افراد جامعه و به خصوص نسل جوان دارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.