یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

انتقاد گسترده سینماگران به ترویج ابتذال و انفعال مدیران/ سینمای ما جایی برای شوخی های جنسی نیست!

کاسبی-معصومی-فارسیجانی-توکلی-عنقا-آذین-یثربی-سعیدی-احمدجو-نجفی-محسنی نسب-نجفی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با انتقاد از ترویج ابتذال در سینما که مقصر اصلی آن مدیران سینمایی طی سال های اخیر هستند ضمن تأکید بر تخریب گری فیلم های مبتذل در جامعه موج انتقادات خود را نسبت به موضع منفعلانه مدیران سازمان سینمایی در خصوص تولید و عرضه گسترده فیلم های مبتذل ابراز داشتند.

به گزارش سینماپرس بحث مهم ابتذال در سینما این روزها باز هم بالا گرفته است به نحوی که چندی پیش حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بسیاری از اقشار حتی کسانی که با ما هم عقیده نیستند معتقدند ابتذال در سینما در حال گسترش است و باید در این مورد فکری کرد و ما با ارسال نامه ای به رئیس سازمان سینمایی نگرانی مان را نسبت به برخی تولیدات مشترک و به کارگیری هنرپیشه های خارجی اعلام کردیم.

وی افزود: ما از دوستان سازمان سینمایی خواسته ایم ضوابطی را که در این امور دارند به ما اعلام کنند. 

این سخنان به جای آنکه مسئولان سینمایی را به خود بیاورد باعث شد تا آن ها باز هم مانند همیشه دست به فرافکنی بزنند به نحوی که ابراهیم داروغه زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در واکنش به انتقاد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار این شد که اسم فیلم مستهجن اعلام شود! موضوعی که خود یک خطای فاحش است!

سخنان داروغه زاده در حالی مطرح می شد که مدت های مدیدی است بسیار از سینماگران، هنرمندان و اهالی رسانه در خصوص ترویج ابتذال در سینمای ایران ابراز نگرانی می کنند و تأکید دارند اکران و عرضه گسترده آثار سخیف و مبتذل در سینما شایسته جمهوری اسلامی ایران نیست.

هرگز یادمان نمی‌رود که یکی از سینماگران اوایل دهه ۸۰ از به گوش رسیدن صدای پای ابتذال در سینمای ایران سخن گفته و نسبت به این مسئله هشدار داده بود. حالا به نظر می‌رسد در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که دیگر سخن از صدای پا نیست و ابتذال بال‌های خود را روی سر سینمای ایران گسترانده و در حال جولان دادن است!

اکثریت اهالی اندیشمند و صاحب تفکر سینما مدت ها است اعتراض شدید خود را نسبت به ترویج گسترده ابتذال در سینمای کشور عنوان می کنند و خواهان آن هستند تا نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی و هنری کشور دست به مقابله جدی با مسئولان سازمان سینمایی بزنند تا بیشتر سینما در منجلاب ابتذال و فساد فرو نرود.

سینماگران معتقدند: سینمای جمهوری اسلامی ایران جایی برای شوخی های جنسی و حضور فعالان هنری دوران طاغوت نیست! سینماگران خواهان مقابله جدی نهادهای ناظر بر عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند تا با مروجان ابتذال در سینما که بخشی از آن ها مدیران سینمایی هستند به صورت جدی مقابله شود. 

همچنین از زمان روی کار آمدن حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینما بسیاری از هنرمندان طی مصاحبه های خود با رسانه و یا با انتشار متن هایی در صفحات شخصی شان خواهان مقابله انتظامی با پدیده ابتذال و مبتذل سازان در سینمای کشور شده اند.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان و خانم ها: محمد کاسبی، پروانه معصومی، پرویز فارسیجانی، هوشنگ توکلی، حامد عنقا، جبار آذین، چیستا یثربی، زهرا سعیدی، امرالله احمدجو، احمد نجفی، حسن نجفی و محسن محسنی نسب با ما به گفتگو پرداختند و انتقاد شدید خود را نسبت به موضع منفعلانه مسئولان و مدیران سینمای کشور در خصوص ترویج ابتذال در سینما ابراز کردند که ماحصل این گفتگوها در ذیل برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی نقل شده است.

************************************

کاسبی: بی دغدغگی و کم کاری شدید مدیران فرهنگی موجب ابتذال در سینماست/ افرادی هستند که تنها عنوان هنرمند را یدک می کشند اما کاسب کارند و بس

محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از وضعیت کنونی فیلم ها و ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: بی دغدغگی و کم کاری شدید مدیران فرهنگی برای هدایت جامعه نسبت به آثار ارزشمند هنری، اصیل و ارزشی باعث شده تا مردم به سمت فیلم هایی گرایش پیدا کنند که مورد انتقاد بسیاری از هنرمندان واقعی، منتقدان سینما و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی است. سیاست گذاران کلان فرهنگی نیز یکی از مقصران ترویج ابتذال در سینمای کشورند چرا که آن ها زیرساخت های فرهنگی را آنچنان که باید مستحکم بنا نکرده اند و باعث شده اند تا امروزه جامعه از خود برای تماشای آثار مبتذل و سخیف اشتیاق نشان بدهد.  البته جدای از سیاست گذاران کلان فرهنگی تماشاگران نیز یکی از مسببان اصلی ترویج ابتذال در سینمای کشور هستند چرا که از این نوع فیلم های سخیف حمایت می کنند و باعث می شوند تا این گونه آثار فروش های چندین میلیاردی داشته باشند. بنده معتقدم متأسفانه گسترش فضای مجازی و این گوشی های موبایل و اپلیکیشن های مختلف و فیلترشکن های رنگارنگ هم یکی دیگر از علل اصلی افول ارزش ها در جامعه کنونی ما است.

معصومی: میزان تخریب گری فیلم های مبتذل در جامعه بسیار بالا است/ امروزه در سینمای ایران فقط فروش فیلم مهم شده نه سطح فرهنگی آن!

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: میزان تخریب گری فیلم های مبتذل در جامعه بسیار بالا است؛ متأسفانه کودکان و نوجوانان ما که آینده سازان کشور هستند وقتی به سینما می روند تنها ابتذال می بینند و بس و تأثیرات منفی این اتفاق در سال های آتی در سطح عمومی جامعه مشاهده خواهد شد. متأسفانه از زمانی که حضور بخش خصوصی در سینمای ایران پررنگ تر از گذشته شد ما شاهد تولید انبوه آثار مبتذل در سینمای ایران بودیم؛ بخش خصوصی فیلم را تنها برای فروش می سازد و به هیچ عنوان ارزش های فرهنگی و هنری یک اثر برایش مهم نیست در واقع می توانیم بر اینکه نکته صحه بگذاریم که امروزه در سینمای ایران فقط فروش فیلم مهم شده است نه سطح فرهنگی آن!

فارسیجانی: مدیران سینمایی با آرمان های انقلابی و ارزش ها معامله نکنند! / برخی از فیلم های امروز مشمئزکننده تر از فیلمفارسی های زمان طاغوت است

پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و کارشناس فرهنگی با انتقاد از وضعیت کنونی فیلم ها و ترویج ابتذال در سینما گفت: سینمای امروز با دیدگاه های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با هنرهفتم دارای تضاد جدی است؛ بحث ابتذال در سینمای فعلی اتفاق افتاده و در برخی از فیلم ها به بهانه تسخیر گیشه از ارزش ها و فرهنگ و آرمان های انقلابی و ملی گذشته ایم! من بسیار متأسفم که برخی افراد چشم های شان را به خاطر برخی منافع جناحی، قبیله ای، حزبی و شخصی می بندند و از واقعیت ها در سینما می گذرند؛ آقایان به جای اینکه سعی کنند با آثارشان تعالی بخش انسان ها باشند و جامعه را مدیریت فرهنگی کنند با تولیدات شان تخریب های فرهنگی و ارزشی به وجود می آوردند. اسفا که بسیاری از آثار امروز سینما به طور کلی منافی با فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با سینما است. اگر ما با سینمای غرب و سینمای طاغوت مخالف بودیم به دلیل فساد در آن ها است و اگر ما امروزه بخواهیم از روی این آثار کپی برداری کنیم که فرقی میان ما و آن ها وجود ندارد.

توکلی: از زمان مدیریت ایوبی تاکنون شکل محتوایی آثار سینمایی دستخوش تغییرات منفی زیادی شده است/ پرده دری و تغییر مناسبات فرهنگی در سینما شایسته نیست

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما نیز اب انتقاد شدید از موضع منفعلانه مدیران سینمایی رد قبال ترویج ابتذال در سینمای کشور اظهار داشت: از زمان مدیریت آقای ایوبی تاکنون شکل محتوایی آثار سینمایی دستخوش تغییرات منفی زیادی شده است و کار به جایی رسیده که طی ماه های اخیر به دلیل آنچه ابتذال در سینمای ایران خوانده می شود بسیاری از سینماگران و دغدغه مندان حوزه فرهنگ و هنر معترض باشند. تغییر مناسبات فرهنگی در سینمای ایران در سطح یک فیلمساز و یک سناریو و تولید چند فیلم کمدی نیست! بنده معتقدم دخالت های جدی تر و پنهان تری در پشت این قضایا نهفته است که معلوم نیست برای آینده سینما چه نقشه ای در سر دارند و چه می خواهند بر سینما تحمیل کنند!

عنقا: هیچ کس نباید بر اساس سلایق شخصی و گروهی با حوزه فرهنگ و هنر برخورد کند/ ابتذال در سینما وجود دارد

حامد عنقا فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینما و تلویزیون با انتقاد از وضعیت کنونی فیلم ها و ترویج ابتذال در سینما گفت: همه ما بر اساس سلایق شخصی و گروهی مان با فرهنگ و هنر برخورد می کنیم؛ ابتذال در سینمای ایران وجود دارد اما ابتذال لزوماً شوخی های اروتیک و امثالهم نیست و از سوی دیگر کار وزین کردن هم حرف های روشنفکری زدن در سینما نیست ولو اینکه ته مایه مذهبی و دینی هم داشته باشد! موضوع ابتذال در سینما از آنجا شروع شد که یک عضو محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره کردند که امروز فیلم های مستهجن و مبتذل روی پرده سینماها است و در مقابل آقای داروغه زاده به عنوان معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به ایشان اعلام کردند که باید مصداقی اسامی این فیلم ها را اعلام کنید.

آذین: کسانی در سینما سلطه دار شدند که هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ و سینما ندارند/ اغلب تولیدات سینمای ایران آثاری بیمارگونه اند

جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور نیز در این باره گفت: درست از زمانی که پای سیاست، پول و مسائل جناحی در سینما به جای فرهنگ نشست و به مرور تخصص ها، تعهدها و باورها از میان برخی از مدیران سینما و هنرمندان رخت بربست با ورود عناصر سیاسی به جای کاربلدان فرهنگی در فضای سینما و به علت گسترش تداوم رفیق بازی و همسونگری سیاسی اندک اندک کسانی در سینما سلطه دار شدند که هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ و سینما نداشتند. ابتذال در جایی نمود میابد که از خیر و خوبی و خرد و نیکی اثری نباشد و سوداگری و گمراهی در آن حرف اول را می زند و متأسفانه سینمای کنونی ایران دچار انواع بیماری ها است. نگاهی حتی سطحی به فیلم های روی پرده و داغ بودن تولید و نمایش فیلمک هایی شبه کمدی که نازل و بازاری بودن در آن ها موج می زند و برخی گاه تا حرمت دری فرهنگ و مناسبات خانواده ها و جامعه پیش رفته اند نشانگر آن است که مدت ها است سینما دیگر با فرهنگ و باورهای جامعه و ارزش ها و آرمان های اجتماعی خداحافظی کرده و با باز گذاشتن میدان برای یکه تازی های علف های هرز سینما را مستعد برای تخریب و گسترش ابتذال کرده است.

یثربی: ای کاش سلاطین سینما و تئاتر هم شناسایی و اعدام می شدند/ اگر توجیه تولید فیلم های مبتذل رونق گیشه است بروند فیلم های هالیوودی سرشار از سکس و خشونت را نمایش دهند!

چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و روانشناس با انتقاد شدید از وضعیت کنونی فیلم ها و ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: من افسوس می خورم که سینمای ایران که زمانی در دنیا سینمای خوش نامی بود و به عنوان سینمای متفکر و هنری مطرح بود چرا کارش باید به جایی برسد که سرشار از آثار مبتذل شده است؟ یکی از سوألات بسیار مهمی که همواره برای بنده مطرح می شود این است که چطور برخی از این فیلم های سینمایی و سریال های شبکه نمایش خانگی مجوز می گیرند؟ سریال ها و فیلم هایی که بسیاری از دغدغه مندان، کارشناسان و پیشکسوتان سینما علیه آن ها موضع گرفته اند و معتقدند نه تنها سطح انتظار و توقع مردم را از سینما پایین می آورد بلکه باعث ایجاد بحران در جامعه نیز می شود.  چرا ما صرفاً به سینما به عنوان ابزار سرگرمی نگاه می کنیم؟ آیا هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که این اتفاقات از خارج سینما بر سینما تحمیل می شود و اسپانسرهای میلیاردی که در سینما پولشویی می کنند باعث این اتفاقات شده اند؟  ای کاش سلاطین سینما، تئاتر و موسیقی هم شناسایی و اعدام می شدند تا دیگر شاهد این اتفاقات در هنرهفتم نبودیم! برای بنده شوکه کننده است که چطور فیلمنامه هایی ادبی با معیارهای درست و اصولی فیلمنامه نویسی در کشور ما مجوز نمی گیرند و بسیاری از سینماگران متبحر و کاربلد بیکار و خانه نشین شده اند اما سیل انبوهی از آثار سخیف و مبتذل به راحتی مجوز می گیرند؟ چطور ممکن است که در حال حاضر دست اندرکاران شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و شوراهای پروانه ساخت و نمایش چشم های خود را روی این نوع آثار می بندند و در ثانیه ای به این نوع آثار مجوز تولید و اکران می دهند؟

سعیدی: سینما به جای نقش پیش برنده، روز به روز «فرهنگ» کشور را دچار تنزل می کند/ زد و بند برخی افراد با مدیران دلیل تولید فیلم های سخیف!

زهرا سعیدی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: سینما به جای آنکه نقش پیش برنده «فرهنگ» را ایفا کند روز به روز فرهنگ کشور را دچار تنزل و پسرفت می کند، سلیقه مخاطبان سینما با فیلم های به شدت نازل پایین تر می رود و فرهنگ و هنر و سینما به عقب رانده می شود و قطعاً ادامه این روند ناپسند می تواند به ضرر سینما، حوزه فرهنگ و هنر و در دیدگاه کلان تر به ضرر جامعه باشد. تأسفانه امروزه وضعیتی در سینمای کشور حکمفرما شده که هم برخی سینماگران و هم برخی از مدیران سینمایی تنها چشم به گیشه دوخته اند و برایشان گیشه سینماها و سرگرم سازی مخاطبان مهم است و بس! متأسفانه امروزه حوزه فرهنگ و هنر بسیار مهجور واقع شده و هیچ دلسوز و دغدغه مند واقعی ندارد؛ هیچ کس دلش به حال وضعیت رو به افول فرهنگ کشور نمی سوزد و همه تنها منافع شخصی برایشان مهم شده است. در این میان برخی از اهالی شریف سینما هم که راضی نیستند در فیلم های بی هویت و پوچی که این روزها گریبان سینما را گرفته اند حضور پیدا کنند مظلوم واقع شده اند و به طور کلی این دوره فعلی فقط به نفع کاسب کارانی است که سینما را محلی برای کسب خود کرده اند!

احمدجو: لودگی، ابتذال و سخیف بودن فیلم های کمدی سینما از وضعیت سیاه بازی های لاله زاری رژیم طاغوت بدتر است/ دلیل اصلی تولید آثار سخیف؛ فقدان مطالعه و غرب زدگی!

 امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد از ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: لودگی، ابتذال و سخیف بودن فیلم های کمدی سینما به مراتب از وضعیت سیاه بازی های لاله زاری در رژیم طاغوت بدتر است؛ متأسفانه ما با انبوهی از فیلم های فوق العاده نازل، یخ زده، ضدفرهنگ و بی محتوایی روبرو هستیم که دلیل اصلی تولید آن ها مشخص نیست و مرتباً از خودمان سوأل می کنیم آثاری که جز بار منفی هیچ اتفاق دیگری را در جامعه و حوزه فرهنگی و هنری کشور ایجاد نمی کنند چرا باید تولید شوند؟ نده خوب به خاطر دارم زمانی در تئاترهای لاله زاری وقتی می دیدند تماشاچیان خسته شده اند و خمیازه می کشند بازیگران به دستور کارگردان کارهای زننده ای انجام می دادند تا آن تماشاچیان چرت شان بپرد و جذب تئاتر شوند! این اتفاق امروزه در سینمای کشور ما رخ داده و به همین علت است که ما با فیلم های زننده ای مواجه هستیم که سرشار از شوخی های رکیک و امثالهم هستند.

نجفی: هدف و نقشه مدیران این است که به بهانه فروش، سینما را به نهایت ابتذال و انحطاط بکشانند/ از چند سال قبل فریاد زدیم صدای پای ابتذال می آید!

احمد نجفی بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون با انتقاد از ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: هدف و نقشه مدیران این است که به بهانه فروش، سینمای ایران را به نهایت ابتذال، انحطاط و نابودی بکشانند و من صراحتاً عنوان می کنم که یکایک افرادی که در امور اجرایی، تولید و پخش سینما شراکت دارند و یا سینمادار هستند مقصر این اتفاقات شوم و ناشایست هستند. کسی قطعاً با ساخت فیلم های کمدی خوب و فاخر مخالف نیست ما با فیلم های بی خاصیت و پوچی که به اسم کمدی سینمای ایران را تسخیر کرده اند مخالف هستیم؛ بنده شخصاً به عنوان یک فرد دغدغه مند از چند سال قبل تذکر دادم که این آقایان به اسم مدیر و... ما را به سمت ابتذال می برند؛ من و امثال من از چند سال قبل فریاد زدیم صدای پای ابتذال در سینمای ایران می آید اما متأسفانه گوش هیچ کس به این حرف ها بدهکار نبود!

نجفی: سینمای فعلی اثرات مخربی برای جامعه و نسل جوان دارد/ برخی رسانه ها با حمایت از عوامل تولید آثار مبتذل نگاه سخیف را در جامعه حکمفرما می کنند

 حسن نجفی کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز گفت: سینمای فعلی اثرات مخربی برای جامعه و به ویژه نسل جوان دارد اما متأسفانه برخی از مدیران با این دیدگاه که سینما تنها جنبه سرگرمی دارد حال و روز هنرهفتم را به شدت خراب کرده اند و این در حالی است که سینما چشمان تیزبین جامعه است و نقش مهمی در فرهنگ سازی و هدایت جامعه دارد اما با نقش مفعلانه و پوچ مسئولان به حال خود رها شده و فقط نقش تخریبی دارد و بس! برخی رسانه ها و مطبوعات با حمایت شان از عوامل تولید آثار مبتذل نگاه سخیف و نازل را در جامعه و سینما حکمفرما می کنند؛ آن ها آدم های بی ارزش را مهم کردند و مرتب در پی آن ها بودند این نگاه نازل و سخیف در سینما را بسط و گسترش دادند. وضعیت به گونه ای شده که امروزه اغلب جلد مطبوعات و تیتر خبرگزاری ها و رسانه ها سرشار از عکس ها و مطالبی از همین سخیف سازان و نازل سازان است اما کمتر نشانی از هنرمندان متعهد و ارزشی در رسانه ها شاهد هستیم. مقصر این اتفاق نیز مسئولان و سیاست گذاران حوزه فرهنگی هستند.

محسنی نسب: اندیشه و تفکر در سینما مرده و لودگی و ابتذال در حال جولان است/ اسم شریف سینمای کمدی را با آثار سخیف خراب کرده اند

محسن محسنی نسب کارگردان سینما با انتقاد از ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: اندیشه و تفکر در سینمای ایران مرده و به جای آن لودگی و ابتذال در حال جولان دادن است و متأسفانه کار به آنجایی رسیده که دیگر جایی برای ارائه فیلم های سالم و اندیشمند در سینمای ما باقی نمانده است. جمهوری اسلامی ایران یکی از فرهنگی ترین حکومت های دنیا است؛ انقلاب اسلامی ما انقلابی فرهنگی بود نه یک انقلاب نظامی یا اقتصادی! این باعث شرمساری برای یکایک ما است که اینک پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی این انقلاب ارزشمند فرهنگ و هنر دیگر در کشورمان جایی ندارد و هرچه اثر مبتذل و انسان مبتذل است در عرصه فرهنگ جولان می دهد. فرهنگ در کشور ما هر روز به عقب می رود و بیشتر دچار سقوط می شود؛ مردم هم دیگر از این وضعیت آشفته و مشمئزکننده خسته شده اند؛ از این همه جوک های مستهجن که ما حتی در خلوت خودمان هم راضی به خواندن و شنیدن آن ها نیستیم دلشان به درد آمده؛ سینمای امروز ایران سینمایی سرشار از شوخی های رکیک جنسی شده و جالب آنجا است که اگر این فیلم ها دچار ممیزی می شوند یا مدتی کوتاه در محاق توقیف قرار می گیرند فیلمسازان شان قیافه می گیرند و خود را جزو اپوزوسیون های نظام به شمار می آورند و افتخار می کنند که فیلم مستهجن شان توقیف شده است یا در گیشه فروش بالایی داشته!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.