دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

چرا ژانر سینمای «دفاع مقدس» مهجور مانده است؟

از انتقاد به مواضع انفعالی مدیران سینمایی و عدم پاسداشت ارزش های انقلابی و دفاع مقدس تا تأکید بر هجوم سینمای روشنفکری به این ژانر/ روحیه سلحشوری را زنده نگه دارید!

سلمانیان-نقی زاده-اصغری-دوستی-سلطانی-پوریامین

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با هفته دفاع مقدس ضمن انتقاد شدید نسبت به مواضع انفعالی مدیران سازمان سینمایی که منجر به عدم پاسداشت ارزش های انقلابی و دفاع مقدس در سینما شده است تأکید کردند: هجوم سینمای روشنفکری به ژانر سینمای دفاع مقدس عرصه را برای دوستداران این ژانر تهی کرد. ایشان از بی تدبیری و بی بصیرتی مدیران سینمایی گلایه مند بودند و خواهان توجه ویژه آن ها نسبت به گونه مهم «دفاع مقدس» در سینما شدند.

به گزارش سینماپرس چند سالی است که همزمان با مناسبت های دفاع مقدس برخی مسئولان و مدیران شعار حمایت از این گونه مهم سینمایی را سر می دهند اما متأسفانه در عمل هیچ اتفاق مثبت و سازنده ای برای توسعه و رونق این ژانر صورت نمی گیرد به نحوی که سینماگران دغدغه مند و فعال در این حوزه که همواره با عشق مبادرت به ساخت فیلم در فضای ارزشی می کردند اینک بایکوت و خانه نشین شده اند و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور به جای آنکه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حفظ ارزش ها و در سینما و ترویج روحیه ایثار و شهادت طلبی در هنرهفتم بپردازند، در پی آن هستند تا خوشامد جشنواره های غربی نظیر «کن» و «برلین» و «ونیز» را به سوی خود جلب کرده و از این رو از ساخت فیلم های سیاه، تلخ و بعضاً ضد منافع ملی حمایت می کنند یا از سوی دیگر سینمای ایران را سرشار از فیلم های نازل و سبک و سطحی کرده اند.

چند روزی رسانه‌ها به اهمیت سینمای دفاع مقدس می‌پردازند. کسانی که روزگاری در این حوزه فعالیت کرده‌اند و افرادی که همچنان فیلم دفاع مقدس می‌سازند از مظلومیت و مجهوریت این سینما می‌گویند و همه چیز فراموش می‌شود تا فرا رسیدن مناسبتی دیگر که می‌تواند هفته دفاع مقدس، روز آزادسازی خرمشهر یا برگزاری جشنواره فیلم‌های دفاع مقدس باشد. به نوعی می‌توان گفت سینمای دفاع مقدس به ژانری مناسبتی تبدیل شده که جز مقاطعی خاص، معمولاً در حاشیه است و کسی از آن سراغی نمی‌گیرد. این در حالی است که سینمای دفاع مقدس باهویت‌ ترین ژانر سینمای ایران و تنها گونه‌ای است که مولود انقلاب شکوهمند اسلامی است و سابقه‌ ای از آن در سال‌های قبل از انقلاب وجود ندارد. ضمن اینکه همواره نهادهای فرهنگی و نظامی بودجه‌هایی برای تولیدات سینمای دفاع مقدس اختصاص می‌دهند که اگر این اعتبارات درست مدیریت شود، سینمای دفاع مقدس می‌تواند رونق گسترده‌ای بیابد.

سینماگران دغدغه مند، ارزشی، متعهد و انقلابی مطابق با فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه: «۸ سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه‌ عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند»، خواهان توجه جدی مدیران سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه ها و نهادهای مربوط به حوزه فرهنگ و هنر به دغدغه های شان برای تولید آثار ماندگار و ارزشمند در این حوزه هستند.

در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: عطاالله سلمانیان، اصغر نقی زاده، ابراهیم اصغری، مریم دوستی، جهانبخش سلطانی و مریم پوریامین با ما گفتگوهایی انجام دادند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

سلمانیان: موضع انفعالی سینمای ایران در خصوص آثار مرتبط با دفاع مقدس قابل بخشش نیست/ بزرگترین معضل امروز فقدان فیلمنامه های غنی است

عطاالله سلمانیان بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: موضع انفعالی سینمای ایران در خصوص آثار مرتبط با دفاع مقدس قابل بخشش نیست! مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان تأکید کرده اند ما باید در حوزه فرهنگی و هنری دفاع مقدس کار کنیم اما گویا گوش شنوایی از سوی برخی مسئولان در این خصوص وجود ندارد و به همین دلیل ما شاهد افول آثار ارزشمند دفاع مقدسی در عرصه فرهنگی و هنری به ویژه در سینما هستیم. ما مرتباً شاهد آن هستیم که هالیوود همچنان بعد از گذشت چندین دهه از جنگ جهانی همچنان در خصوص آن دوران کارهای فاخر مبتنی بر اهداف حاکمان و سیاست های شان تولید می کند به صورتی که دروغ های شان را برای عموم مردم تبدیل به واقعیت می کنند اما ما به واقعیت های ۸ سال دفاع مقدس نمی پردازیم.

نقی زاده: اعمال سلایق شخصی مسئولان سینما باعث افول و نزول جدی سینمای دفاع مقدس شده است/ روحیه سلحشوری، فداکاری و مقاومت باید در جامعه زنده نگه داشته شود

اصغر نقی زاده بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: اعمال سلایق شخصی مسئولان سینما باعث افول و نزول جدی سینمای دفاع مقدس شده است؛ آن ها هستند که سیاست های سینما را تعیین و تبیین می کنند و وضعیت امروز سینمای کشور هرآنچه هست بر اساس خواسته ها و سلایق آن ها است! روحیه سلحشوری، فداکاری و مقاومت باید در جامعه زنده نگه داشته شود و بهترین وسیله برای این اتفاق آثار فرهنگی و هنری است و از میان آن ها هم تولیدات سینمایی و تلویزیونی می توانند کمک شایانی داشته باشند؛ ما باید توجه داشته باشیم که اگر روحیه سلحشوری و ایثار در جامعه کم شود دشمن می تواند با کوچکترین تجاوزی بر ما پیروز شود و این وظیفه ما است که آرمان های ناب انقلابی و اسلامی را همواره از طریق تولید آثار هنری به مردم القا کنیم.

اصغری: مدیران سینمایی طی ۶ سال گذشته به صورت عامدانه از سینمای ارزشی فاصله گرفتند/ سینماگران متعهد و پیشکسوت مدت ها است به کنج عزلت رانده شده اند

 ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: مدیران سینمایی طی ۶ سال گذشته به صورت عامدانه از سینمای ارزشی فاصله گرفتند و سینمای کشور را به بهانه کم مخاطب بودن فیلم های دفاع مقدسی از این گونه آثار تهی کردند، این در حالی است که آمارها نشان از آن دارد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سینمای دفاع مقدس یکی از پرفروش ترین و پرمخاطب ترین گونه ها بوده است. این روزها مدیران سینمایی تنها چشم به گیشه سینماها دوخته و آمار فروش فیلم ها برایشان مهمتر از هر اتفاق دیگری است؛ مدیران سینمای کشور به نفع همین تعداد ناچیز و اندک مخاطبانی که به سینما می روند، ارزش های سینما را جا به جا کردند و برای این مخاطبان تنها به تولید کمدی های نازل و پیش پاافتاده و همچنین آثار تلخ و سیاه بسنده نمودند؛ متأسفانه حتی نهادهای انقلابی هم که وظیفه حمایت از گونه مهم دفاع مقدس در سینما را دارند نیز این روزها چشم به فروش و گیشه دوخته اند!

دوستی: سینمای دفاع مقدس علیرغم تمامی شعارهای مدیران مهجورترین گونه سینمایی در کشور است/ از فکرها و ایده های نوی سینماگران جوان حمایت نمی شود

مریم دوستی کارگردان سینما نیز در این باره گفت: سینمای دفاع مقدس علیرغم تمامی شعارهای مدیران مهجورترین گونه سینمایی در کشور است؛ متأسفانه هیچ اتاق فکر درستی برای سینمای کودک و سینمای دفاع مقدس وجود ندارد و به همین دلیل خروجی های این ۲ گونه مهم هم مدت ها است شاهد آثار قابل تأملی نبوده است. سینمای دفاع مقدس نیاز به حضور کارگردانان نسل جدید دارد؛ این وظیفه مدیران و متولیان سینمای کشور است که به اندازه پیشکسوت ها از جوانان هم حمایت کنند اما متأسفانه از فکرها و ایده های نوی سینماگران جوان حمایت نمی شود در صورتی که اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد شکوفایی مجدد سینمای دفاع مقدس خواهیم بود.

سلطانی: مدت ها است فریاد می کشیم که باید از سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس حمایت شود اما انگار نه انگار!/ رسالت سینما و هنرمندان ادای دین به خون پاک شهداست

جهانبخش سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: مدت ها است در گوش های کر فریاد می کشیم که باید از سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس حمایت شود اما انگار نه انگار!؛ این مایه تأسف و شرمساری است که ما برای خون شهدا و دستاوردهای ۸ سال دفاع مقدس کار چندان شایسته ای انجام نمی دهیم، در صورتی که اگر سیاست گذاری های اصولی بود بایستی مرتباً در سینما و تلویزیون آثار شاخص و فاخر در رابطه با آن دوران تولید می شد. ما نباید فراموش کنیم که اگر شهدا و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس نبودند امروز سینمایی وجود نداشت، ایرانی وجود نداشت و اگر به همین باور برسیم همه اهتمام خود را به کار می بندیم تا بهترین آثار را برای شهدا تولید کنیم.

پوریامین: هجوم سینمای روشنفکری به سینمای دفاع مقدس که مورد استقبال جهان غرب بودگیشه ها را از مخاطب خالی و عرصه را از دوستداران این ژانر تهی کرد

مریم پوریامین کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی نیز در این باره اظهار داشت: هجوم سینمای روشنفکری به ژانر سینمای جنگ که مورد استقبال جهان غرب برای درپوش گذاردن به سیاست های کثیف و حمایت های بی دریغ شان به عرصه تجاوز به کشور ما بود، گیشه ها را از مخاطب خالی و عرصه را از دوستداران این ژانر تهی کرد؛ اسفا که سینمای ضدجنگ حمایت مدیران روشنفکرنما را به خود جلب و باعث رنجش سازندگان آثار جنگی شده و اوضاع سینمای دفاع مقدس مطلوب نیست. دنیای سیاه و زشت آثار این سازندگان کام مخاطبان سینمای جنگ را تلخ و مردم را دلزده کرد. سینمای دفاع مقدس امروزه نیازمند تدبیر، درایت و دغدغه مندی مدیرانی است که به یاری اش بشتابند و آن را از وضعیت انفعالی نجات دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.