یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

انتظارات هنرمندان از کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به سینما؛

از لزوم توجه ویژه به آثار سینمای ایرانی-اسلامی، حمایت از هنرمندان انقلابی و ترویج عدالت تا ضرورت قطع کردن دست روشنفکرمآبان و سکولارمسلکان از سینما

همراه-رافعی-فهیم-کیوان نیا-اصغری-ارشاد-وزیری-شایان-نورایی-پوریامین

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور گفتند: سینمای کنونی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست! آنچه که امروز ما به آن فیلم می گوییم و بر پر سینماها جولان می دهد نشانه هرج و مرج و بی قانونی و بی ضابطگی است؛ این هنرمندان خواستار توجه ویژه به آثار سینمای ایرانی-اسلامی، حمایت قاطع از هنرمندان انقلابی، قطع کردن دست روشنفکرمآبان و سکولارمسلکان از سینما شدند و تأکید کردند رویکرد اعضای این کمیسیون به سینما نباید به صورت انفعالی باشد.

به گزارش سینماپرس نقش کلیدی فرهنگ و هنر در جامعه اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ هنر یکی از عناصر موثر در زندگی انسان‌ها است و همواره به عنوان انعکاسی از توانایی‌ های فکری، دستی و عاطفی بشر منعکس شده و با زندگی انسان‌ ها و انسانیت گره خورده است.

هنر یکی از مقوله‌های جدی فرهنگی هر جامعه‌ ای است و اندیشمندان و محققان آن را عالی‌ ترین شکل فعالیت معنوی انسان می‌ دانند. طبیعی است که وقتی این فعالیت معنوی انسان امکان رشد بیابد در غنا بخشیدن به فرهنگ جامعه کاربردی عظیم خواهد داشت.

از سوی دیگر اهمیت هنر در فعالیت های آموزشی و تربیتی را نیز هرگز نمی توان نادیده انگاشت؛ برنامه‌های هنری در مدارس می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های بصری، ‌ حرکتی،   ژرف‌نگری، تفکر،   بی‌تکلفی، سادگی و صداقت دانش‌آموزان باشد.

از سوی دیگر بلاشک هنر ابزاری برای ارتقای فرهنگ جامعه است؛ در رابطه با اهمیت هنر رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از سخنرانی های تاریخی شان فرمودند: «هر ایده و اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد ماندگار نیست»، یا در سخنرانی دیگر می‌فرمایند که «هنر حقیقتی بسیار فاخر و عطیه‌ای از جانب پروردگار است که مانند هر موهبت دیگر الهی مسئولیت‌ها و تکالیفی برای صاحبان آن به همراه می‌آورد.»

اما متأسفانه طی سال های اخیر مقوله فرهنگ و هنر در کشور ما همواره با موجی از سهل انگاری ها روبرو شده به نحوی که حتی واکنش مقام معظم رهبری را نیز در پی داشت و ایشان در یکی از سخنرانی های شان نسبت به «ولنگاری فرهنگی» انتقادات جدی مطرح ساختند.

اینجا است که نقش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد نظارتی و قانون گذار بیش از هر زمان دیگری جدی می شود؛ نقشی که متأسفانه طی سال های اخیر به درستی انجام نشده و به همین علت عرصه فرهنگ و هنر به ابتذال گرایش جدی پیدا کرده است.

به همین بهانه و در پی آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، در خصوص رویکرد کمیسیون فرهنگی جدید مجلس نسبت به سینما با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: ابوالفضل همراه، عباس رافعی، محمدتقی فهیم، شاهرخ کیوان نیا، ابراهیم اصغری، جواد ارشاد، سیدمحسن وزیری، محسن شایان فر و علیرام نورایی و سرکار خانم: مریم پوریامین با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون در پی آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، در خصوص رویکرد کمیسیون فرهنگی جدید مجلس نسبت به سینما گفت: مجلس به عنوان نهاد قانون گذار باید قوانین مشخصی برای حمایت از آثار سینمای ایرانی-اسلامی و انقلابی داشته باشد چرا که سینماگران ارزشی که پرچمدار سینمای انقلاب و دفاع مقدس هستند طی این سال ها با بی مهری شدید مسئولان روبرو و بایکوت شده اند و برای احیای این سینمای مهم و ارزنده ما نیاز به حمایت جدی مجلس داریم. طی سال های اخیر ما شاهد آن بودیم که برخی سلبریتی ها همیشه تحت یک شرایط عالی و ایده آل کار دارند اما سینماگران انقلابی، مومن و متعهد و ولایتمدار اغلب به فراموشی سپرده شده و با بیکاری و خانه نشینی و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کردند؛ این اتفاق در حالی است که باید در سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از سینمای ارزشی و انقلابی و دفاع مقدسی حمایت های ویژه تری صورت گیرد.

محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما نیز در این رابطه به سینماپرس گفت: متأسفانه در حال حاضر ما سینمایی نداریم که به درد مردم بخورد و آحاد افراد جامعه بتوانند در سالن های سینما وقت شان را به خوبی و سلامت بگذرانند؛ بی تردید مجلس می تواند با ارائه لوایحی مناسب و نظارت دقیق بر اجرای آن سینمای بی خاصیت امروز را دچار تغییرات مثبت کند. مجلس شورای اسلامی می تواند موتور سینما را به حرکت درآورد. مردم امروزه با فیلم هایی روبرو هستند که به دلیل ابتذال مفرط مورد پسندشان نیست. فیلم های ایرانی امروزه نمی توانند جامعه را اقناع کنند و مجلس می تواند از همه نظر برای بهبود اوضاع سینما کمک کننده باشد. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید تمرکز اصلی خود را روی این مسأله بگذارد که این سینمای مهجور و کم مخاطب تغییر رویه دهد. مجلس می تواند برای سینما ریل گذاری کند و اعضای کمیسیون فرهنگی باید فعالانه برای اعتلای سینمای کشور تلاش کنند نه اینکه رویکردی خنثی نسبت به سینما داشته باشند و نهایتاً با یک مصاحبه در طول سال فکر کنند که برای سینما کاری انجام داده اند!

عباس رافعی کارگردان سینما نیز اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی مجلس باید باعث گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در سینما شود؛ این روزها سینمای ایران بسیار نحیف شده و از مشکلات عدیده ای رنج می برد، دولت از نظر اقتصادی کمک شایسته ای به سینما نمی کند و نظارت جدی هم بر سینما وجود ندارد. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید پشتیبان معنوی سینماگران باشند؛ کمیسیون فرهنگی نباید عملکردی انفعالی داشته باشد. آن ها باید مرتباً معضلات سینما را به مدیران سینمایی گوشزد کنند و از آن ها انتظار برطرف شدن این معضلات و مشکلات را داشته باشند.

مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما گفت: افرادی که وارد کمیسیون فرهنگی مجلس مهم می شوند باید نسبت به تمامی حوزه های فرهنگی و هنری اشراف کامل داشته باشند، باید زبان هنر را بفهمند و بشناسند و اگر آشنایی با این امور ندارند بایستی از مشاوران فراجناحی زبده استفاده کنند تا بتوانند نظارت جدی بر اوضاع فرهنگی و هنری کشور داشته باشند. سینمای کنونی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست! آنچه که امروز ما به آن فیلم می گوییم و بر پر سینماها جولان می دهد نشانه هرج و مرج و بی قانونی و بی ضابطگی است. باید قوانین موجود در سینما شایسته هنرمندان نظام جمهوری اسلامی باشد؛ در هالیوود کتاب سبز و دفترچه راهنما و نقشه راه دارند تا آثار بر اساس آن تولید شود اما ما در کشورمان نقشه راهی برای سینما نداریم و اهداف کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت برای آن تعریف نشده است.

شاهرخ کیوان نیا مستندساز در پی آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، در خصوص رویکرد کمیسیون فرهنگی جدید مجلس نسبت به سینما گفت: متأسفانه همانطور که پیش از این رهبر معظم انقلاب اشاره کرده بودند مدت ها است ما دچار نوعی ولنگاری فرهنگی در کشور شده ایم و از این رو نیاز است کمیسیون فرهنگی باید نظارت و کنترل دقیق روی یکایک آثار سینمایی و سایر محصولات فرهنگی داشته باشد و اجازه ندهد تا اوضاع فرهنگ و هنر بیش از این دچار آشفتگی و ولنگاری شود. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نباید عملکردی منفعلانه داشته باشد. نظارت دقیق روی تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری کشور به خصوص نظارت بر عملکرد مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مسائل مهمی است که یکایک اعضای این کمیسیون باید به آن پایبند باشند.

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما نیز در این باره به سینماپرس ا گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس باید سازمان سینمایی را موظف به تولید آثاری در راستای تقویت منافع ملی کند؛ البته نه فقط در سینما که در سایر حوزه های فرهنگی و هنری باید منافع ملی در اولویت اول قرار بگیرند. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه باید با قانون گذاری سعی در تسهیل فعالیت های فرهنگی داشته باشند بایستی اولویت و توجه ویژه و اصلی شان تقویت تولید آثار و کالاهای فرهنگی و هنری استراتژیک باشد. متأسفانه امروزه مسئولان دغدغه ای برای پرداختن به سینمای استراتژیک ندارند و در سایر حوزه های فرهنگی و هنری هم اتفاق خاصی برای حمایت از آثار استراتژیک صورت نمی گیرد و بسیار به ندرت ما شاهد این اتفاق هستیم.

جواد ارشاد کارگردان سینما و تلویزیون نیز گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس باید عرصه فرهنگ و هنر، به ویژه سینمای کشور را که این روزها اصلاً حال و روز مناسبی ندارد را از ابتذال مفرط نجات دهد. امروزه سینمای ایران سرشار از فیلم های پوچ، بی ارزش و مبتذل شده، آثاری که متأسفانه کمتر نشانی از فرهنگ و هنر در آن ها دیده می شود؛ من امیدوارم اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تدبیری هوشمندانه راهکاری اندیشه کنند تا از سینمای ارزشی حمایت شود و هنر از ابتذال فعلی نجات پیدا کند.

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما در پی آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، در خصوص رویکرد کمیسیون فرهنگی جدید مجلس نسبت به سینما گفت: توجه به وضعیت بسیار بد معیشتی پیشکسوتان هنر و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه باید جزو اولویت های اصلی کمیسیون فرهنگی باشد؛ متأسفانه ما امروزه شاهد یک نوع هرج و مرج و بی نظمی در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری کشور بالاخص سینما هستیم که با تدبیر اعضای محترم کمیسیون فرهنگی و قانون گذاری توسط آن ها باید این آشفتگی ها نیز از بین برود. امروزه سینمای ایران بدل به یک آشفته بازار صرف شده و هیچ چیز در آن بر اساس ضوابط قانونی پیش نمی رود و بیشتر روابط است که جایگزین ضوابط شده از این رو بنده امیدوارم با دغدغه مندی اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس بتوانیم شاهد رفع این آشفتگی ها در سینمای کشور باشیم.

محسن شایان فر تهیه کننده سینما نیز در اظهاراتی به سینماپرس گفت: کمیسیون فرهنگی باید برای ترویج عدالت در سینما تمام تلاش خود را به کار بندد چرا که متأسفانه امروزه هیچ خبری از عدالت در سینمای کشور نیست به نحوی که عده ای افراد نورچشمی آقایان مدیر مرتب شرایط کار برایشان فراهم است اما از سوی دیگر برای عده ای افراد صاحب تفکر و اندیشه هرگز شرایط کار مهیا نیست و این اتفاق بسیار تلخ و دردآور است. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قوانینی مبنی بر لزوم حمایت ویژه از هنرمندان مصوب کند، امید است با وضع چنین قوانینی مسئولان دستگاه های فرهنگی و هنری دولتی موظف به حمایت همه جانبه از هنرمندان کشور شوند.

علیرام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون در پی آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، در خصوص رویکرد کمیسیون فرهنگی جدید مجلس نسبت به سینما گفت: امروزه ابعاد مشکلات در ارکان مختلف کشور مردم را به ستوه آورده و نمایندگان مجلس باید فریادرس ملت باشند؛ متأسفانه مشکلات ما تنها به حوزه های فرهنگی و هنری محدود نمی شود و آنقدر مسائل زیاد است که نمایندگان باید در وهله اول به فکر رفع دغدغه های ذهنی مردم باشند. نده به عنوان یک بازیگر که در این آب و خاک و برای این مرز و بوم کار و فعالیت می کنم قطعاً از بدنه جامعه و مردم جدا نیستم و نمی توانم تنها دغدغه های صنفی و معیشتی و گرفتاری های حوزه فرهنگی و هنری کشور را به یاد اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیاورم؛ امروزه مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی در کشور به حد اعلا رسیده و یکایک نمایندگان منتخب مردم در کمیسیون فرهنگی مجلس باید فریادرس ملتی باشند که به آن ها رأی داده اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.