دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

سینماگران از لزوم رویکرد تحولی در حوزه هنری می گویند:

تأکید بر لزوم ترویج و گسترش سینمای دینی و انقلابی در حوزه هنری/ این نهاد نیازمند نوسازی است

علیمردانی-دیندار-فهیم-سلیمی-کریمی-سیفی-قهرمانی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در تغییر مدیریت «حوزه هنری» با انتقاد نسبت به عملکرد سال های اخیر حوزه هنری در زمینه سینما اظهار داشتند: حوزه هنری سال ها است از نگاه اسلامی فاصله گرفته است و همین امر باعث شده تا بسیاری از نیروهای معتقد و باورمند طی سالیان از حوزه هنری فاصله بگیرند؛ آن ها متذکر شدند: حوزه هنری به عنوان نهادی برآمده از دل انقلاب شکوهمند اسلامی باید تنها روی آثاری سرمایه گذاری کند که با ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشند.

به گزارش سینماپرس چندی پیش حجت‌ الاسلام والمسلمین محمد قمی‌ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حکمی‌ محمد مهدی دادمان را به ریاست «حوزه هنری» منصوب کرد. بر اساس شنیده ها محمدمهدی دادمان متولد ۱۳۶۷ در تهران و فارغ‌ التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و مشغول به تحصیل دروس حوزوی در حوزه علمیه علی بن‌ موسی‌ الرضا (مشکات) است. سال ۸۴ مدال نقره المپیاد ادبیات را کسب کرد و از آن زمان تاکنون عضو بنیاد ملی نخبگان است. دادمان پیش از انتصاب به‌عنوان مسئول حوزه هنری به‌عنوان قائم‌ مقام سازمان تبلیغات اسلامی مشغول به کار بوده است.

اما انتصاب یک نیروی جوان در مسئولیت مهم و خطیر ریاست حوزه هنری واکنش های متعددی را توسط برخی اهالی رسانه و هنرمندان در پی داشت؛ بسیاری این اتفاق را امری مبارک برشمردند و تأکید داشتند که حضور یک نیروی جوان می تواند به تنهایی باعث تحول در حوزه هنری شود اما عده دیگری مسأله سن و سال را خالی از هر اهمیتی دانستند و تأکید کردند تنها روحیه انقلابی و تحول خواهانه می تواند موجب رشد و ارتقای حوزه هنری شود.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی آقایان: حسن علیمردانی، محمد دیندار، آرش فهیم، سهیل سلیمی، عباس کریمی، حجت الله سیفی و محمد قهرمانی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات شان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حسن علیمردانی تهیه کننده سینما در پی انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست «حوزه هنری» گفت: امیدوارم تحولات جدید در حوزه هنری منجر به توجه به سبک های هنری انقلاب اسلامی گردد و ما بتوانیم از انتخاب جناب دادمان به عنوان یک فرد جوان به خود ببالیم. امید است که فرهنگ و هنر دینی به دست ایشان و مشاوران خبره هنری هرچه شکوفاتر جلوه گری نماید و ان شا الله صاحب سبک های هنری شایسته انقلاب اسلامی گردیم.

محمد دیندار فیلمساز و منتقد نیز در این راستا به سینماپرس گفت: ریاست جدید حوزه هنری به عنوان یک فرد جوان و با انرژی، حتماً باید از تجربه های گرانبهای پیشکسوتان بهره بگیرد چرا که نمی توان تجربیات گرانبهای پیشکسوتان که در حوزه های فعالیت خود صاحب نظر هستند را نادیده گرفت و بی تردید تعاملات نیروهای جوان و پیشکسوت می تواند منجر به تحولات بسیار خوبی در حوزه هنری شود. تولید آثار مردمی و انقلابی باید در اولویت حوزه هنری باشد. متأسفانه حوزه هنری در این سال ها کم کاری های زیادی داشته که امید است با روی کار آمدن یک مدیر جوان و باانگیزه این کم کاری ها جبران شود.

آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست «حوزه هنری» گفت: ضمن تبریک به آقای مهدی دادمان رئیس جدید حوزه هنری و آرزوی موفقیت برای وی، با توجه به جوانی و انتصابش به جریان فرهنگ انقلابی و وعده هایی که درباره جهادی بودن این نهاد داده است، انتظار می رود که حوزه هنری در دوران وی از محافظه کاری فاصله بگیرد و هنر مبارز و حق طلب که به فرموده امام راحل، متضاد با سرمایه داری و اشرافیت و حامی محرومان و پابرهنگان است را بیش از پیش در حوزه هنری تقویت کند. حوزه هنری انقلاب اسلامی همان طور که از آن نام آن بر می آید، نیازمند یک نوسازی، به روز رسانی و پویایی در سیاستگذاری و اقدام و عمل است. عنوان این نهاد ترکیبی از «حوزه»، «هنر» و «انقلاب» است؛ سه نامی که مفاهیمی چون پویایی،  جوشش، تحول خواهی در جهت آرمان ها و مبارزه وجهاد را به اذهان متبادر می سازند.  

سهیل سلیمی کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: حوزه هنری باید به ترویج و گسترش سینمای دینی و انقلابی توجه ویژه ای داشته باشد؛ اصولا مأموریت اصلی این نهاد به عنوان زیرمجموعه ای از سازمان تبلیغات اسلامی این است که توجه ویژه ای به تولید آثار انقلابی، دینی، ارزشی و استراتژیک داشته باشد در غیر این صورت چه تفاوتی میان حوزه هنری با سایر دستگاه های فرهنگی و هنری دولتی یا خصوصی است که توجهی به این قبیل مضامین ندارند؟ یکی از مهمترین نکاتی که مدیران حوزه هنری باید به آن توجه داشته باشند این است که مانند سایر حوزه های فرهنگی و هنری تنها توجه شان به افراد مشهور، چهره، سوپراستار و سلبریتی نباشد!؛ متأسفانه طی سال های اخیر بنده شخصا با برخی اتفاقات تلخ در حوزه هنری روبرو شدم. مثلا چندباری فیلمنامه هایم را برای ساخت به حوزه بردم اما بعد از جلسات متعدد به بنده اعلام کردند فیلمنامه شما خوب است اما ما تصمیم مان این است که یک کارگردان چهره و معروف آن را بسازد!

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست «حوزه هنری» گفت: آقای دادمان اگر بخواهد در مسیر مدیران پیشین گام بردارد هیچ اتفاق مثبتی در حوزه هنری نخواهد افتاد چرا که یک سیستم غلط در مسیر حوزه هنری وجود دارد و آن این است که مدیران خرد و میانی سکان هدایت حوزه را در دست گرفته اند و آن را به پیش می رانند از این رو باید در قدم اول برای ایجاد تحول در حوزه هنری این مدیران میانی و خرد تعویض و برداشته شوند تا شاید بتوان در قدم های بعدی شاهد اتفاقات مثبتی بود. حوزه هنری نباید بودجه بیت المال را اتلاف کند! این همه حقوق در حوزه داده می شود اما عده ای معلوم نیست چه کاری انجام می دهند! آقای دادمان اگر می خواهد حوزه تکان بخورد باید تحول اساسی به وجود بیاورد. حوزه باید تولید داشته باشد و تولیداتش باید هدفمند شود.

حجت الله سیفی کارگردان سینما در این خصوص گفت: حوزه هنری سال ها است از نگاه اسلامی فاصله گرفته است؛ متأسفانه حوزه هنری به جای اینکه افکار و اندیشه های ناب اسلامی را تقویت و ترویج کند و مرکز و پایگاهی برای جوانان معتقد به نظام و انقلاب اسلامی شود کاری کرده تا بسیاری از نیروهای معتقد و باورمند طی سالیان از حوزه هنری فاصله بگیرند و از همین رو نگاه اصیل و باور اسلامی جایی در آثار این نهاد نداشته باشد. کسی که می آید مدیریتی را بر عهده می گیرد باید اشراف کامل به دیدگاه انقلاب، و فرهنگ ملی ایران داشته باشد وقتی این اشراف وجود داشته باشد به خودی خود بسیاری مسائل برطرف می شود.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست «حوزه هنری» گفت: بدنه حوزه هنری دچار یک لختی و تنبلی جدی شده است؛ متأسفانه این لختی و تنبلی حتی در میان نیروهایی که سال ها قبل بی ترمز و بی محابا جلو می رفتند و فعالیت های خوبی هم داشتند دیده می شود که بنده شخصاً چند تن از این افراد را به خوبی می شناسم چرا که در موسسه شهید آوینی با ما کار می کردند! حوزه هنری به عنوان نهادی برآمده از دل انقلاب شکوهمند اسلامی باید تنها روی آثاری سرمایه گذاری کند که با ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشند. حوزه هنری فرزند انقلاب اسلامی است و باید همواره خلف بودن و همراه بودن خود را با انقلاب ثابت کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.