دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵

جواد شمقدری:

در دوره‌ای فشارها آنقدر منفی بود که کسانی که در حوزه دفاع مقدس کار می‌کردند را با تعابیر منفی مورد خطاب قرار می‌دادند!

جواد شمقدری

سینماپرس: جواد شمقدری درباره اینکه چرا درباره قهرمانان ملی کمتر کار شده است بیان کرد که در این سال ها همه از هنرمند و سینماگر تا نهادهای مسئول کم کاری کرده اند.

به گزارش سینماپرس، جواد شمقدری در گفتگو با مهر درباره جای خالی قهرمانان ملی در سریال‌های تلویزیونی و ضرورت پرداخت به شخصیت‌های آنها بیان کرد: یکی از رسالت‌های هنرمندان و سینماگرانی که در این مرز و بوم زندگی می‌کنند این است که قهرمانان ملی و تاریخی را به عنوان الگو برای نسل‌های امروز و آیندگان معرفی کنند و زندگی‌ها، قهرمانی‌ها و فداکاری‌های آنها را به تصویر بکشند.

وی ادامه داد: ما پس از انقلاب هر ساله و هر لحظه با توطئه‌های دشمنان رو به رو بوده‌ایم و باید نسبت به قهرمانان و اسوه‌هایی که امنیت و عزت و اقتدار ملی را تصویر کشیدند کار کنیم؛ کسانی که حتی عمر و حیات خود را در این راستا وقف کردند. باید بتوانیم زندگی و راه و رسم آنها را در قالب فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی به تصویر بکشیم.

شمقدری درباره دلیل کم کاری در ساخت سریال‌ها در حوزه قهرمانان ملی اظهار کرد: دشمنی که در عرصه‌های مختلف به ملت ایران حمله کرده است از عرصه‌های نظامی و جنگ سخت تا عرصه‌های رسانه‌ای و جنگ اقتصادی، این سال‌ها توانسته است در حوزه‌های نرم افزای هم فضاسازی کند و رغبت برای تولیدات در این زمینه را کمرنگ کند تا به طور مثال فیلمساز یا هنرمند کمتر رغبت کند درباره شهید قاسم سلیمانی و ده‌ها شهید بزرگ مثل او فیلم و سریال بسازد. البته الان شرایط خیلی بهتر شده است اما در دوره‌ای حتی کسانی که در حوزه دفاع مقدس کار می‌کردند و درباره شهدا اثری می‌ساختند فشارها آنقدر منفی بود که سازنده اثر را با تعابیر منفی مورد خطاب قرار می‌دادند.

وی در پاسخ به اینکه دشمن دلیل دلزدگی و انتقاد نسبت به کارهای دفاع مقدسی شده یا آثاری که به صورت کلیشه‌ای و سفارشی ساخته شده است، بیان کرد: عامل اصلی جریان سینمایی است که نتوانست بین انقلاب اسلامی و سینما پیوندی برقرار کند. به تعبیر برخی این گروه نتوانست از ابزار سینما در راستای برنامه‌های انقلاب استفاده کند. همان جریان در حوزه‌های مختلف طراحی‌هایی به سود خود انجام داد.

کار را می‌سپارند دست کسانی که امید نداریم کار خوب بسازند

کارگردان سریال «روزهای ابدی» اضافه کرد: این جریان کاری کرد که اگر محصولی تولید شد با شرایط محدود و در مضیقه ساخته شود و یا در دست کسانی باشد که امیدی نداشته باشید کار خوب بسازند. این هم یکی از آن طراحی‌ها بود چون طراحی‌ها در چند مرحله است. مرحله اول این است که اصلاً کار نشود و مرحله بعد این است که کار توسط کسانی انجام شود که محصول خوب ندارند.

وی درباره مطالبه نسبت به ساخت سریال درباره قهرمانان ملی اظهار کرد: مطالبه همیشه بوده است به ویژه مردم دوست دارند وقتی اثری را می‌بینند قهرمانان واقعی را تماشا کنند تا اینکه قهرمانان پوشالی هالیوود را ببینند.

شمقدری درباره نقش نهادهایی چون صداوسیما به عنوان مسئول سفارش دهنده و متولیان اصلی چنین آثاری نیز تصریح کرد: نبود تولیدات مرتبط با قهرمانان ملی به کسانی که مسئولیت و مدیریت دارند، برمی گردد و به نوعی همه با هم کوتاهی کرده‌اند و نمی‌توان گفت کوتاهی چه کسی بیشتر بوده است. این غفلت حتی نهادینه هم شده است درحالیکه ظلمی به تاریخ پر فراز و نشیب یک ملت و مخصوصاً شخصیت‌هایی چون شهید قاسم سلیمانی است.

وی درباره اینکه ساخت چنین آثاری چه ملاحظاتی دارد اظهار کرد: به لحاظ استاندارد کیفی باید بالا باشد و همه خلاقیت‌ها به کار گرفته شود. از طرفی باید یک پشتیبانی لجیستکی انجام شود و به شکل مادی و معنوی از طرف دستگاه‌هایی مثل صداوسیما و وزارت ارشاد پشتوانه‌ای فراهم شود تا هنرمندان به میدان وارد شوند.

این کارگردان سینما و تلویزیون در پایان سخنان خود درباره اهمیت حضور نهادها تصریح کرد: نهادها باید خیلی جدی پای کار باشند به طور مثال من سریال «روزهای ابدی» را ساخته‌ام که خیلی از نهادها قبل از ساخت، عنوان کردند حمایت می‌کنند اما وقتی کار شروع شد حمایتی نداشتند. باید این همدلی باشد که هنرمند پس نکشد و احساس کند نهادها پای کار هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.