چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۵

عباسی: خانه سینما مکانی بی هویت است و هیچ کارکرد مثبتی برای اهالی سینما ندارد/ آقای خزاعی به فکر تأمین مسکن و رفع مشکلات معیشتی سینماگران باشید

پیمان عباسی

سینماپرس: پیمان عباسی فیلمنامه نویس با انتقاد شدید از عملکرد خانه سینما گفت: خانه سینما مکانی بی هویت است و هیچ کارکرد مثبتی برای اهالی سینما ندارد؛ این مکان که روزگاری قرار بوده مأمن و پناهگاهی برای اهالی سینما باشد متأسفانه بدل به سرابی شده که دیگر اهالی سینما حتی از شنیدن نامش هم منزجر می شوند چرا که هیچ گاه هیچ حمایتی از سوی این نهاد به اصطلاح صنفی برای رفع معضلات عدیده معیشتی، رفاهی و... آن ها صورت نگرفته است و همه این نهاد به دردنخور را به فراموشی سپرده اند.

نویسنده فیلمنامه های سینمایی «مرد نقره ای» و «یادم تو را فراموش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ای کاش مدیران خانه سینما بیایند و برای یک بار هم که شده یک بیلان کاری ارائه دهند تا ما ببینیم در این نهاد که اتفاقاً بودجه های خوبی هم از دولت ها گرفته و می گیرد چه اتفاقی افتاده و چرا اعضایش همواره دست شان از همه مواهب خالی است؟

وی ادامه داد: ما که هرگز متوجه نشدیم کارکرد خانه سینما چیست چون نه از آن حمایت صنفی دیده ایم نه هیچ اقدام مثبت برای رفع معضلات اقتصادی سینماگران انجام داده اند. اهالی سینما این نهاد را از آن خود نمی دانند چرا که بعضاً حتی مجبورند هزینه بیمه های شان را نیز از جیب خودشان پرداخت کنند.

عباسی سپس خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفت: آقای خزاعی به فکر تأمین مسکن و رفع مشکلات معیشتی سینماگران باشید! حالا که مدیران خانه سینما هیچ گاه دغدغه ای برای رفع معضلات اهالی سینما نداشته اند شما به داد سینماگران برسید و به جای اعطای بودجه های بیت المال به این نهاد، بودجه ها را به صورت مستقیم برای بهبود وضعیت زندگی سینماگران هزینه کنید.

این سینماگر متذکر شد: بخش کثیری از سینماگران به دلیل فقر و مشکلات شدید اقتصادی دیگر حتی توان زندگی در شهر تهران را هم ندارند و حاشیه نشین شده اند. بعضی از پس هزینه های درمان و حتی تأمین مواد اولیه غذایی زندگی شان هم عاجز هستند و این وظیفه مدیران سینمایی است که تدبیری برای رفع این قبیل معضلات داشته باشند.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «توفیق اجباری» و «زهرمار» تأکید کرد: در حال حاضر حتی شرکت های کوچک آمده اند و در حاشیه تهران زمین های کوچک و بزرگی را خریداری کرده و برای کارکنان شان مسکن رایگان ساخته اند آن وقت در تمامی این سال ها مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما به فکر تأمین مسکن برای سینماگران نبوده اند. مگر اهالی سینما سر جمع چند نفر هستند و ساخت یک شهرک برای آن ها چقدر هزینه دارد که از آن سر باز می زنند؟

وی با بیان اینکه آقایان مدیر باید تمهیدات اولیه زندگی را برای یکایک سینماگران فراهم کنند تصریح کرد: دغدغه اقتصادی ملت را از پا درآورده، تولیدات سینمایی بسیار کاهش پیدا کرده و خیلی ها بیکار هستند؛ چرا دولت ها همواره دست روی دست می گذارند و چشم انتظار آن نشسته اند تا مدیران خانه سینما که هیچ گاه دغدغه ای برای رفع معضلات سینماگران نداشته اند برای آن ها تدبیر کنند؟

عباسی متذکر شد: واقعاً توافق با شرکت ایران خودرو یا سایپا برای اعطای خودرو به قیمت مصوب دولتی به یکایک اعضای سینما چه کاری دارد که مدیران حتی این کار ساده را هم نمی کنند؟ چرا مدام می خواهند سر سینماگران را با کارهای بیهوده ای نظیر هنر کارت گرم کنند که هیچ فایده و ثمری ندارد؟ پرسش بنده این است که آیا واقعاً خود آقایان از این مبالغ ناچیزی که توسط هنر کارت به حساب هنرمندان این مملکت واریز می شود خجالت نمی کشند؟

این فیلمنامه نویس در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم در دولت جدید گوش شنوایی برای شنیدن حرف ها و دغدغه های ما وجود داشته باشد. ما بیچاره و سرگردان شده ایم و مدیران سینمایی باید تدبیری برای رفع معضلات زندگی مان داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.