یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۷

دانش: وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی باید هرچه سریع تر در خصوص تخلفات گسترده خانه سینما و ظلم آشکار به سینماگران ورود کنند/ بسته شدن در خانه سینما بهترین اتفاق است!

گلچهره دانش

سینماپرس: گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه با انتقاد شدید از عملکرد خانه سینما گفت: وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی باید هرچه سریع تر در خصوص تخلفات گسترده خانه سینما و ظلم آشکار به سینماگران ورود کنند و اجازه اجحاف بیشتر به اعضای اصناف را ندهند؛ خانه سینما سال ها است هیچ خاصیتی ندارد و هیچ کار مثبتی برای اهالی سینما انجام نداده و نمی دهد و تنها جولانگاهی برای عده ای افراد شده که برای خود پست و سمتی به هم زده اند و از قبل عنوان پرطمطراق خانه سینما به منافع مالی بسیار رسیده اند! نکته قابل تأمل آنجا است که مدیران خانه سینما به تازگی با جبر و فشار برخی افراد را به زور به اصناف تحمیل می کنند و با این کار استقلال صنوف را از بین برده اند.

منشی صحنه فیلم های سینمایی «طبقه یک و نیم» و «باد و شقایق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم برخی از دست اندرکاران و مدیران خانه سینما خودشان با تمامی ظلم ها و اجحاف هایی که به صنوف می کنند خواهان بسته شدن در خانه سینما هستند. گویا دست هایی در کار است که آقایان خودشان در خانه سینما بلبشو ایجاد می کنند تا در این نهاد برای همیشه بسته شود و البته چه بهتر که بسته شود!

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم و کلیدی که در مورد خانه سینما وجود دارد اینکه واقعاً این نهاد چه کارآیی دارد؟ در حال حاضر که تمامی مسائل بیمه ای، رفاهی و معیشتی سینماگران را صندوق اعتباری هنر بر عهده گرفته است دیگر بود و نبود خانه سینما چه اهمیتی دارد؟

دانش در همین راستا یادآور شد: در سال های اخیر از عیدی های میلیاردی که وزارت ارشاد برای اختصاص به اهالی سینما در اختیار مدیران خانه سینما قرار داد که چیزی به ما نرسید. بخش کثیری از سینماگران در این باره اظهار داشتند که حتی ریالی از این عیدی ها را دریافت نکرده اند و کسی هم جواب نداد که این پول های میلیاردی به جیب چه کسانی رفته است. در قضیه کمک های معیشتی دوران کرونا هم که خانه سینما هیچ قدمی برنداشت و این صندوق اعتباری هنر بود که با اختصاص هنر کارت و واریز مبالغی هرچند اندک به فریاد سینماگران رسید.

این سینماگر خاطرنشان کرد: البته در خصوص همین هنر کارت هم حرف و حدیث بسیار است به نحوی که بر اساس شنیده ها برای برخی اعضا مبالغی واریز شده و مجدد از حساب آن ها برداشت شده است! در خصوص فشارهای آشکاری که به صنوف وارد شد برای اینکه به عنوان صنفی کارگری زیر چتر وزارت کار هم بروند هیچ عقلانیت و منطقی حکمفرما نبود به نحوی که حتی صنوفی که به اصرار و جبر مدیران خانه سینما راضی به این کار شدند امروز پریشان و پشیمان هستند.

منشی صحنه فیلم های سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» و «چشمهایش» تصریح کرد: آنچه حائز اهمیت است اینکه در خانه سینما بیش از اینکه به کارهای صنفی توجه شود برخی بازی های سیاسی به صورت زیرپوستی در جریان است که باید با برخوردی قاطعانه جلوی این روند شوم و ناپسند برای همیشه گرفته شود.

وی سپس با تأکید بر اینکه بسته شدن در خانه سینما بهترین اتفاق است متذکر شد: اگر در خانه سینما بسته شود خیال همه سینماگران راحت می شود که دیگر نهادی به این نام وجود ندارد که برخی اشخاص با استفاده از عنوان خانه سینما برای خود نان و آبی دست و پا کنند و هیچ خدمتی به صنوف نکنند! اگر خانه سینما بسته شود دیگر بودجه های بیت المال برای برپا نگه داشتن نهادی بی خاصیت هزینه نمی شود و وزارت ارشاد می تواند کمک های خود را مستقیماً به صنوف اعطا کند.

دانش خاطرنشان کرد: خانه سینما روزگاری قرار بود برای اهالی سینما امنیت شغلی، بیمه بیکاری و... فراهم کند اما متأسفانه همواره فقط شاهد شنیدن وعده های شیرین و دلچسب از سمت مدیران این نهاد بودیم و هیچ کار عملی در این راستا صورت نگرفت؛ امنیت شغلی که نداریم هیچ از سوی دیگر برخی مدیران به هر وسیله ای شده برخی اعضا را به زور به صنوف تحمیل می کنند و نمی گذارند صنوف از خود اراده و اختیاری داشته باشند.

وی در پایان این گفتگو افزود: خانه سینما همه چیزش غیرقانونی است و حتی انتخابات اخیرش هم غیرقانونی بود. دیگر این روش منش کافی است! واقعاً چند سال یک فرد خاص باید مدیرعامل خانه سینما باشد؟ بنده از آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی خواهش می کنم هرچه سریع تر تکلیف خانه سینما را یک سره کنند. این اتفاق به نفع سینما و همه سینماگران است. خانه ای که وجودش غیرقانونی است و برای قانونی شدنش به زور می خواهند صنوف را زیر چتر وزارت کار ببرند همان بهتر که از اساس وجود نداشته باشد!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.