شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۱۰

زاهدی: سینماگران امروزه مستأصل تر از هر زمان دیگری شده اند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند

حسن زاهدی

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما گفت: دوران برده داری تمام نشده؛ در سینمای ایران می توانید شاهد این اتفاق باشید که عده ای از تهیه کنندگان با سوءاستفاده از بحران معیشتی و مالی اهالی سینما چطور تاخت و تاز کرده و آن ها را استثمار می کنند و هیچ یک از مدیران سینمایی و خانه سینما که قرار بوده از حقوق صنفی اعضایش صیانت کند، چاره ای برای این اتفاق تلخ نمی اندیشند.

صدابردار فیلم های سینمایی «چهارشنبه سوری» و «خاک آشنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما شاهد روزگار تلخی هستیم که هرگز در مخیلات مان هم چنین روزهای تلخ و متأثرکننده ای نمی گنجید! قطعاً مدیران سینمایی و دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و هنری خودشان خوب از این مشکلات و قضایا آگاهی دارند اما مسأله اینجا است که آیا دغدغه ای برای رفع این بحران ها دارند یا خیر؟

وی ادامه داد: بحران معیشتی مهمترین بحران زندگی سینماگران است. وضعیت زندگی سینماگران بغرنج شده و این در حالی است که بسیاری از مردم بر این باورند که سینماگران پول پارو می کنند در صورتی که قاطبه سینماگران حتی توان تأمین معاش روزانه شان هم ندارند. خوشبختانه بنده اگر حرفی می زنم خودم این درد را ندارم چرا که پدر مرحومم به قدری برایم ارث گذاشته که می توانم از پس تأمین زندگی خود برآیم و به ۲-۳ نفر از نزدیکانم نیز کمک کنم و احوال شان را بپرسم. اما این وظیفه مسئولان فرهنگی است که اجازه ندهند هنرمندی در پی تأمین معاش روزانه اش باشد.

این سینماگر پیشکسوت سپس با انتقاد شدید از وعده مدیران متذکر شد: این هنرکارت به چه دردی می خورد؟ چرا این همه هزینه کردند تا به اهالی فرهنگ و هنر کارتی بدهند که کارآیی ندارد؟ آیا وظیفه مسئولان این نیست که هر ماه مبلغی را به این کارت ها واریز کنند تا باری از دوش اهالی فرهنگ و هنر این مرز و بوم که بعضاً حتی نان شب هم ندارند بخورند، برداشته شود؟

زاهدی سپس با بیان اینکه تنها مرجعی که در این سال ها رسیدگی جدی به وضعیت سینماگران داشته موسسه پیشکسوتان هنر بوده اظهار داشت: متأسفانه سایر دستگاه ها و نهادها از جمله خانه سینما آنچنان که باید برای از دوش سینماگران برنداشته اند. سازمان سینمایی در این سال ها خواب بود و متأسفانه هرچه پول و بودجه و امکانات بود تنها در اختیار عده ای خاص قرار داده شد.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: من امیدوارم دولتمردان سیزدهم به ویژه مسئولان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد برخلاف مدیران پیشین اهل شعار نباشند و دغدغه مندانه و به صورت عملی کمی از دردها و مشکلات سینماگران بکاهند. رسیدگی به وضعیت خانه سینما برای ارائه خدمات صنفی مطلوب به سینماگران از جمله وظایفی است که مسئولان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید در پی چاره جویی برای آن باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.