چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

بحران مخاطب در سینما/۱

گودرزی: ناقوس شوم مرگ سینما به صدا درآمده/ عدم حضور مردم در سالن های سینما هیچ ارتباطی به کرونا ندارد

جعفر گودرزی در نشست رسانه ای یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

سینماپرس: جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: ناقوس شوم مرگ سینما به صدا درآمده است و اگر وضعیت به همین منوال بخواهد ادامه پیدا کند به زودی شاهد مرگ قطعی سینما خواهیم بود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طی بیش از ۲ سالی که از شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا می گذرد ما همواره فکر می کردیم مدیران سینمایی از تهدید کرونا به عنوان یک فرصت استفاده می کنند اما امروز با دیدن این وضعیت وخیم سینما به این نتیجه رسیدیم که همیشه آچمز می شویم و نمی توانیم تهدیدها را بدل به فرصت کنیم.

گودرزی سپس با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید مسأله عدم استقبال مردم از فیلم های سینمایی را به دلیل ترس از کرونا دانست متذکر شد: عدم حضور مردم در سالن های سینما هیچ ارتباطی به کرونا ندارد چرا که همین مردم از حضور در رستوران و پاساژ و سفر و... نمی ترسند! متأسفانه وضعیت سینما و به طور کل وضعیت فرهنگ و هنر در کشور ما بسیار پیچیده تر از این حرف ها است، سینما در سبد خانوار ما جایی ندارد و این مسأله بسیار دردناک است.

این منتقد سینما تصریح کرد: فقدان برنامه ریزی های صحیح و اصولی در سینما موجب این بحران عظیم شده؛ متأسفانه ما بدون توجه به آنکه زمان علیه ما در حال گذر است فقط جلو می رویم و تدبیری برای برنامه ریزی برای فردا و فرداها نداریم.

وی سپس عادت مردم به تماشای آنلاین فیلم ها و سریال ها را یکی دیگر از دلایل عدم استقبال آن ها از سینما برشمرد و تأکید کرد: حضور در سالن های سینما دیگر برای مردم اولویت ندارد و اگر مدیران و سیاست گذاران سینما تدبیری ویژه اندیشه نکنند و با ارائه راهکارها و سیاست های تشویقی مردم را دوباره به سالن ها نکشانند مرگ سینما در ماه های آینده قطعی است.

رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران خاطرنشان کرد: توجه به ژانرهای مختلف و تولید فیلم در ژانرهای فراموش شده یکی دیگر از مسائلی است که می‌تواند موجبات رونق بیشتر سینما را فراهم کند. ژانرهای فراموش شده در این برحه حساس تاریخی می توانند نجات بخش سینما باشند و مخاطبان قهر کرده را به سالن ها بکشانند.

گودرزی در خاتمه این گفتگو افزود: آنچه مهم است اینکه ما به فیلم هایی که نشاط و امید و سرزندگی را تزریق کنند نیاز مبرم داریم. این مسأله بسیار تأثیرگذار است. باید به شعور و ذائقه و سلیقه مخاطبان احترام گذاشت؛ بی شک اگر چنین شود همه آن هایی که با سینما قهر کرده اند باز هم به سالن ها باز می گردد. مسئولان نباید اجازه دهند این فاصله بیش از این شود چرا که هر شکاف و فاصله بیشتر میان مردم و سینما غیر قابل ترمیم است.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۱۵:۰۹
    0 0
    خدا سینما رو بیامرزه جعفر خان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.