دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

بحران مخاطب در سینما/۸

لطفی: سینمای ایران امروز در بحرانی ترین مقطع تاریخ خود به سر می برد/ تحول در سینما نیاز به حرکت جهادی از سوی مدیران دارد

محمدرضا لطفی در نشست خبری فیلم سینمایی «تعارض»

سینماپرس: محمدرضا لطفی کارگردان سینما در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: اغراق نیست اگر بگوییم سینمای ایران امروز در بحرانی ترین مقطع تاریخ خود به سر می برد چرا که ما حتی در دوران جنگ یا مواقعی که سینما با بحران مخاطب روبرو شده هرگز مثل امروز شاهد ریزش انبوه مخاطب نبودیم و هنرهفتم چنین بحرانی را هیچ گاه تجربه نکرده بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «تعارض» و «روایت ناپدید شدن مریم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رسیدن به این مسأله که سینما امروزه در بحرانی ترین شرایط خود به سر می برد تنها یک نگاه واقع بینانه می خواهد و هر فردی اگر واقع بینانه به این مهم توجه کند می تواند متوجه این بحران جدی شود.

وی ادامه داد: ما با سینمایی روبرو هستیم که ۲ سال تعطیل بوده و طبیعی است که بعد از بازگشایی سینماها ما با ریزش فراوان مخاطب روبرو باشیم. سینمای ایران در شرایط عادی از ۸۵ میلیون نفر جمعیت تنها حدود ۲ میلیون نفر مشتری و مخاطب ثابت داشت که حالا بعد از بازگشایی همین ۲ میلیون نفر هم به دلایل مختلف عادت سالن رفتن را ترک کردند و تفریحات دیگری را برای خود جایگزین کردند.

لطفی با بیان اینکه بازگشایی سینماها نیاز به برخی تدابیر خاص و ویژه داشت متذکر شد: اشتباهی که صورت گرفت این بود که در زمینه تنوع ژانر اکران فیلم های نوروز و افزایش قیمت بلیت کاری کردیم که ریزش مخاطب تشدید شود! مدیران سینمایی و سینماگران نباید به فروش های میلیاردی نگاه کنند؛ باید میزان مخاطبان هر فیلم را ببینند تا به عمق فاجعه که از دست رفتن عادت مردم برای حضور در سالن های سینما است پی ببرند.

این سینماگر تأکید کرد: ما در شرایط اقتصادی بدی به سر می بریم و طبیعی است که برای خانواده ها خورد و خوراک و مسکن و هزینه های جاری و روزمره زندگی از جمله اجاره خانه و حمل و نقل و... به سینما رفتن ارجحیت داشته باشد. امروز اگر یک خانواده ۴ نفره بخواهد به سینما برود با هزینه های جاری باید حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند و این هزینه کرد از عهده و توان مردم خارج است.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه تحول در سینما نیاز به حرکت جهادی از سوی مدیران دارد در غیر این صورت به زودی شاهد نابودی مطلق سینما خواهیم بود تصریح کرد: مدیران سینمایی باید سال ۱۴۰۱ را از هر نظر سال مرده سینما در نظر بگیرند چرا که به زودی ماه های محرم و صفر و پس از آن جام جهانی در پیش است و مشخص است که در این ایام نیز مردم میلی برای حضور در سالن های سینما نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید این مسأله در نظر گرفته شود که انبوهی از فیلم ها پشت خط اکران هستند و با یک برنامه ریزی معمول و مرسوم و عادی این سینما نمی تواند جلو برود. مدیران سینمایی اگر بخواهند با فرمان معمولی پیش بروند قطعاً سینما به نابودی کامل و مطلق خواهد رسید.

لطفی در همین راستا اظهار داشت: سینما در شرایط حساس و اورژانسی به سر می برد؛ سینما مانند مریضی بدحال است که در آی سی یو بستری شده و بین مرگ و زندگی در جدال است از این رو باید هرچه سریع تر با تصمیم گیری درست درمانی موثر را برای این بیمار بدحال به کار گرفت.

وی افزود: مدیران سینمایی فریب فروش فیلم هایی از جنس «گشت ۳» و «دینامیت» و امثالهم را نخورند. سینما زمانی زنده است که در آن تنوع ژانر وجود داشته باشد. کسانی که این فیلم ها را می بینند مخاطب سینما نیستند، این ها کسانی هستند که به جای تئاتر آزاد یا کنسرت حسن ریوندی به سینما می روند. از این رو این فروش ها برای سینما کاذب است و مخاطبی که از این فیلم ها دیدن می کند مخاطب واقعی نیست.

لطفی در پایان این گفتگو متذکر شد: مدیران سینمایی آگاه باشند که دیگر کم کم این فرمول نیز جواب نخواهد داد و همین قشر هم دیگر برای تماشای این فیلم ها به سینماها نخواهند رفت. سازمان سینمایی باید شهرداری، صدا و سیما و سایر نهادهای دیگر را به کمک بگیرد تا دوباره مردم ترغیب به حضور در سالن ها شوند. چینش اکران نیز بسیار مهم است و باید با روانشناسی اجتماعی باشد و بر اساس ذائقه و نیاز روز مردم فیلم ها انتخاب و اکران شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.