دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی:

تولید آثار انیمیشن با تأمین بودجه بیشتر شکل می‌گیرد/باید محتواهایی متناسب با ارزش‌ها و آرمان‌های خودمان تولید کنیم

محمد حمیدی مقدم در نشست خبری مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: تولید آثار انیمیشن در مرکز گسترش با تأمین بودجه بیشتر شکل می‌گیرد و اولویتمان در حمایت‌ها «کشف استعداد» است.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره جشنواره پویانمایی تهران و حضور انیمیشن‌های مرکز گسترش در این رویداد به فارس گفت: از زمانی که به‌عنوان مدیرعامل در مرکز گسترش حضور دارم، با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه شدیم و جشنواره پویانمایی تهران برگزار نمی‌شد، خوشحالم جشنواره امسال فیزیکی برگزار شد. با توجه به تجربه حضور در دوره اول تا چهارم این رویداد، این فضا برایم نوستالژیک است. ساعتی پیش از اختتامیه در محل برپایی غرفه‌های جشنواره پویانمایی تهران حضور داشتم که فضای پر جنب‌وجوش و دانشجویی گرمی دارد.

او ادامه داد: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با ۳۰ اثر، قوی‌ترین حضور چند سال اخیر را در دوازدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران داشت. در اختتامیه این رویداد با دریافت ۱۰ جایزه توسط کارگردانانی که با مرکز همکاری کردند، شبی طوفانی‌ برای آثار مرکز گسترش رقم خورد. از طرف دیگر امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش، پاداش زحمت‌های چند سال اخیر خود را توسط دست‌اندرکاران واقعی انیمیشن یعنی «آسیفا» دریافت کرد.

حمیدی‌مقدم درباره تاثیر مرکز گسترش در فضای انیمیشن ایران توضیح داد: با احترام به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به‌دلیل تعداد تولیدات، حضور در جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی و تولید آثار کمی و کیفی در حوزه انیمیشن، مهم‌ترین مرکز حمایت و تولید فیلم کوتاه انیمیشن در ایران است، در طول سال‌های اخیر آثار مرکز، پیوسته در جشنواره‌های الف دنیا (زاگرب، انسی، هیروشیما و ... ) حضور داشته‌اند.

* اولویتمان در حمایت «کشف استعداد» است

مدیرعامل مرکز گسترش درباره مدیریت علمی، کاربردی و با هدف این مرکز در تولید آثار تاکید کرد: وقتی می‌گوییم، مستندها و انیمیشن‌های کوتاه را حمایت می‌کنیم یعنی هدفی پشت آن‌ نهادینه شده که اول کشف استعداد است. مرکز گسترش همچون درگاهی برای کشف استعداد عمل می‌کند. یکی از دیگر از اهداف این مرکز حمایت از جوان‌هاست.

وی ادامه داد: کشف استعداد یعنی یک پایان‌نامه دانشجویی وجود دارد که به شما رجوع می‌شود و باید تشخیص دهید که کار خوبی از آن بیرون خواهد آمد یا خیر، برای انجام این کار نیازمند نگاهی آکادمیک و راهبردی هستیم تا استعداد جوان کشف شده به مسیر درستی راهنمایی شود.

* بودجه بخش انیمیشن بیشتر شد

این مدیر سینمایی افزود: در مرکز گسترش چند هدف را توامان طراحی و دنبال می‌کنیم که آن هم در شیوه‌نامه‌های جذب اثر وجود دارد. از امسال و با اهتمام و توجه ویژه‌ای که در دولت سیزدهم، از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد خزاعی رییس محترم سازمان سینمایی به فیلم‌های انیمیشن وجود دارد، تولید آثار انیمیشن در مرکز گسترش با تأمین بودجه بیشتر شکل می‌گیرد، از این منظر ما به بخش تولید پویانمایی‌های نیمه بلند و بلند توجه ویژه‌ای کرده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: مرکز گسترش درحال ورود به سه فاز است. اول کشف استعداد، دوم حمایت از فیلم‌های کوتاه که هزینه‌ کم‌تری در تولید دارد و سوم کارگردان‌های جوانی که کشف می‌شوند، کارهای درجه یک و خلاقی می‌سازند و در جشنواره‌های داخلی و خارجی جایزه می‌گیرند، دیگر در ساخت اثر کوتاه باقی نخواهند ماند و مسیر حرفه‌ای شدن خود را ادامه می‌دهند. بخش ساخت اثر میان مدت را طراحی کرده‌ایم تا فضایی باشد برای آزمایش و راه‌اندازی بخش بلند.

* انیمیشن بلند می‌سازیم

وی گفت: از امسال توجه ویژه‌ای به ساخت آثار بلند انیمیشن در مرکز گسترش می‌شود و آثار ارزان‌قیمت هنری به‌صورت بلند و همچنین ساخت آثاری را که برای توده مخاطبان داخلی و خارجی ساخته می‌شود، به‌صورت مشارکتی ۳۰ تا ۴۰ درصدی با شرکت‌های دیگر درنظر داریم تا خط تولید آن راه‌اندازی شود.

به گفته حمیدی‌مقدم؛ مرکز گسترش بعد از موفقیت‌های بخش انیمیشن کوتاه وارد حوزه‌های دیگر می‌شود تا پازل خود را تکمیل کند: از حوزه انیمیشن توقع داریم که باتوجه به فضای گسترده‌ای که دارد، وارد ارزآوری، بازار کار وسیع و انگیزه و امید بیشتر به دیگر کارگردان‌های پویانمایی شود.

مدیرعامل مرکز گسترش در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اکران آثار انیمیشن تصریح کرد: انیمیشن‌های کوتاه، همچون روند سابق «هنر و تجربه» در بسته‌های ۹۰ دقیقه‌ای در کنار فیلم‌های کوتاه یا بسته‌های انیمیشن مستقل اکران می‌شوند. حمایت مرکز در اکران فیلم‌های «هنر و تجربه» شامل فیلم کوتاه، انیمیشن، مستند و فیلم بلند هنری و تجربی خواهد شد.

این مدیر سینمایی در ادامه مطرح کرد: بخش اکران حقیقت که ویژه فیلم‌های تولید شده در مرکز گسترش است، پس از انتخاب سالن نمایش آن، راه‌اندازی می‌شود و در آن پاتوق‌های اکران فیلم‌های انیمیشن را هم برگزار خواهیم کرد، برنامه ورکشاپ‌ها و مسترکلاس‌های آموزشی در حوزه انیمیشن را خواهیم داشت که به‌صورت پیشرفته و با حضور استادهای داخلی انجام خواهد شد.

* در تکنیک همسو با استانداردهای جهانی هستیم

حمیدی مقدم ادامه داد: در حوزه انیمیشن باید از تکینک عبور کنیم، در تکنیک سرآمد و همسو با استانداردهای جهانی هستیم. باید محتواهایی متناسب با ارزش‌ها و آرمان‌های خودمان تولید کنیم.

مدیر عامل مرکز گسترش تاکید کرد: اختتامیه جشنواره پویانمایی تهران، شب زیبایی را برای مرکز رقم زد. شبی که به موفقیت و دیده شدن خانواده انیمیشن مرکز گسترش انجامید، دوستانی که با تمام سختی‌ها، آثار خوبی تولید کردند. کسب ۱۰ جایزه از مهمترین رویداد پویانمایی ایران ماندگار و خاطره‌انگیز است.

او در پایان عنوان کرد: به کارگردان‌های جوان می‌گویم که منتظر ایده‌های خلاقانه، بکر، تازه و نوگرای شما هستیم، شیوه‌نامه‌های جذب اثر به‌صورت آنلاین در سایت مرکز وجود دارد، به آن‌ها مراجعه کنید. هیچ چیزی شما را مایوس نکند، اگر می‌خواهید طرحی را بسازید حتما مسیری برای کمک به شما داریم تا با راهی مناسب به ساخت آثار خود بپردازید. به دنبال ایده‌های جسورانه، با محتواهای ناب و اندیشه‌های خلاق هستیم. درِ مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به روی همه باز است و اولین کاری که باید بکنید بارگذاری ایده و رزومه‌تان در سایت مرکز گسترش است، از آن به بعد مرکز گسترش، پیگیر کار شماست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.