چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

سازمان سینمایی و حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی/۳

قرایی مقدم: فیلم های تلخ و سیاه آب به آسیاب دشمن می ریزند و مدیران سینمایی باید مانع تولید و به ویژه عرضه این آثار در عرصه جهانی شوند

دکتر امان الله قرایی مقدم

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در پی حضور فیلم های بدون مجوز و سیاه نما در جشنواره های جهانی گفت: فیلم های تلخ و سیاه آب به آسیاب دشمن می ریزند و مدیران سینمایی باید مانع تولید و به ویژه عرضه این آثار در عرصه جهانی شوند! تولید این نوع فیلم ها و به خصوص نمایش آن ها در جشنواره های جهانی یک خودزنی تمام عیار فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و ضمن آنکه هیچ دستاوردی برای کشور ما محسوب نمی شود باعث تخریب هویت ملی و فرهنگی ما نزد جهانیان است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: باعث تأسف و شرمساری است که در بسیاری از سریال ها و فیلم ها و تئاترها اغلب نکات منفی و پلشتی های جامعه را که در هر جامعه ای وجود دارد بزرگنمایی می کنند و به نمایش می گذارند؛ این اتفاق علاوه بر اینکه مورد سوءاستفاده رسانه های بیگانه واقع می شود اثرات مخرب بر روح و جسم جوانان که در مرحله احساسی به سر می برند ایجاد می کند.

قرایی مقدم با بیان اینکه این آثار بدترین ضربه ای است که به جامعه وارد می شود اظهار داشت: پرسش اساسی بنده از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این آثار به ویژه مدیران فرهنگی و سینمایی این است که چرا فقط پلشتی ها را نشان می دهید؟

این استاد دانشگاه متذکر شد: شما این پلشتی را در تمامی ابعاد زندگی اعم از ازدواج و روابط زناشویی و سایر آسیب های اجتماعی نشان می دهید و باعث می شود مخاطب فیلمتان ناامیدی از آینده و ناامیدی از تلاش و کوشش و دلگرمی به آینده پیدا کند و هرگز سعی نکند تا جامعه و زندگی خودش را بسازد و مشکلات را برطرف کند.

وی تصریح کرد: این نوع فیلم های تلخ و سیاه بدبینی سیاسی اقتصادی فرهنگی و روحی و روانی به وجود می آورد. ما باید در آثار سینمایی مان شادی را ترویج کنیم. ما در هنرهای اصیل خود سرشار از شادی و شادمانی بودیم به عنوان مثال هنرهای روحوضی داشتیم که مردم را شادان می کردند خوب چرا این نوع فیلم ها را تولید نمی کنیم و فقط دنبال نشان دادن سیاهی و چرک های جامعه هستیم؟

این جامعه شناس یادآور شد: آمریکایی ها با فیلم و سریال خودشان کاری می کنند که نوجوان و جوانان شان خواب آمریکای بزرگ را ببینند. آن ها در آثارشان خود را قدرتمند جلوه می دهند؛ خود را همه چیزدان جلوه می دهند در صورتی که فرهنگ اصیلی ندارند خود را با فرهنگ نشان می دهند اما ما همه اصالت مان را زیر پا می گذاریم و خود را ذلیل و حقیر به تصویر می کشیم؛ حقیقتاً این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

قرایی مقدم در پایان این گفتگو افزود: مدیران سینمایی باید از خودشان پرسش کنند که مردم چرا به سینما نمی روند؟ جواب مشخص است چون به جای امید به آینده و ایجاد نشاط بعد از تماشای این فیلم ها ناامید شده و از زندگی سیر می شوند. من امیدوارم مدیران سینمایی با درایت و تدبیر عاجل جلوی تولید و عرضه این نوع فیلم ها را بگیرند و اجازه ندهند هیچ فرد دیگری جرأت کند تا چنین تصویر مخدوشی از جامعه ارائه دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.