دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

دستمزدهای نجومی؛ آفت سینمای ایران/۲

صلاحمند: نگاه کاملاً بیزینسی در سینما حاکم شده است/ سینمای ایران مانند برکه ای است که آب درون آن راکد شده!

حمیدرضا صلاحمند*

سینماپرس: حمیدرضا صلاحمند کارگردان سینما در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتی ها گفت: متأسفانه نگاه کاملاً بیزینسی در سینما حاکم شده است و مسبب همه این اتفاقات همه ما هستیم!

کارگردان فیلم های سینمایی «سه درجه تب» و «زمانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر تهیه کننده اصیل باشد به غیر از مسأله بیزینس نگاه فرهنگی به هنر دارد اما اغلب تهیه کنندگان امروز سینما سرمایه بردار هستند و نوع نگاه شان بیزینسی است. این اتفاق باعث تأسف است و سینما را به شدت دچار بحران کرده چرا که کسی که کار فرهنگی می کند باید یک قدم از جامعه جلوتر باشد اما این نگاه غلط فیلم ها را در سطحی ترین حالت ممکن نگه داشته است.

وی ادامه داد: سینمای ایران مانند برکه ای است که آب درون آن ایستاده و راکد شده! بی شک اگر کسی دلسوز و دغدغه مند سینما باشد باید تدبیری اندیشه کند تا این برکه بتواند جریان پیدا کند و از مرداب شدن نجات پیدا کند. سیاست گذاران کلان فرهنگی و سینمایی اگر اهل ریسک باشند اگر دغدغه مند باشند و اگر اندکی دلسوزی داشته باشند قطعاً می توانند سینما را به بهترین شکل ممکن جلو ببرند و همه ما را از این درجا زدن نجات دهند.

صلاحمند سپس با تأکید بر اینکه سینمای ایران مدت های مدیدی است که از نظر انتخاب بازیگران، سوژه ها و... در حال درجا زدن است اظهار داشت: سینمای ما تک بعدی شده و ابعاد مختلف ندارد و این در حالی است که می تواند سیاست گذاری درست داشته باشد و خود را اصلاح کند.

این سینماگر تصریح کرد: بنده می دانم که برخی از بازیگران درخواست های خارج از عرف دارند و مبالغ گزافی را به عنوان دستمزد پیشنهاد می دهند که دلیل این اتفاق آن است که که سینمای مان تک بعدی شده است و مدیران هم هیچ تدبیری برای تربیت بازیگران جدید ندارند.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند آن هستیم که بازیگران جدید تربیت کنیم که بتوانند با عموم مردم رابطه خوبی برقرار کنند اما این اتفاق نیفتاده به دلیل آنکه در وهله اول مدیران دغدغه مند نیستند و در وهله دوم فرهنگ غلطی در میان کارگردانان و تهیه کنندگان حاکم شده که تنها دنبال آن هستند که از چیزهای آماده استفاده کنند و به همین دلیل هم از سوژه های تکراری، بازیگران تکراری و... استفاده می کنیم.

صلاحمند در پایان این گفتگو متذکر شد: کم فرهنگی و کم دانشی در سینمای ما بیداد می کند و من امیدوارم که در وهله اول سیاست گذاران فرهنگی تدبیری برای رفع این معضل اساسی داشته باشند و سپس به مسائل حاشیه ای مانند مسأله دستمزد و... ورود کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.