رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که نحوه برگزاری جشنواره های مهمی مانند فیلم «فجر» را رصد می کنیم یک سوأل مهم در ذهن مان شکل می گیرد که تا چه میزان قرار است این رویداد به عنوان یک ارزش فرهنگی برای ما محسوب می شود و چقدر برای ما جدی است؟
وی ادامه داد: وقتی که با عوض شدن یک کابینه همه سیاست های فرهنگی و هنری کشور هم دچار تغییر می شود، طبیعی است که اصل برگزاری جشنواره های فیلم برای مدیران فرهنگی کشور جدی نیست چرا که فرهنگ باید از سیاست جدا شود و کنش ها و واکنش های سیاسی نتوانند دگرگونی را در عرصه فرهنگی ایجاد نمایند؛ فرهنگ بایستی در یک جاده صادف و هموار به مسیر خود ادامه دهد اما عرصه سیاست پر از سنگلاخ است و طبع این دو عرصه با یکدیگر همخوانی ندارد.
صلح جو خاطرنشان کرد: مدیرانی که بعد از یک مدت دوری عرصه مدیریت سینما را در دست می گیرند نباید تغییرات غیرکارشناسی در نحوه برگزاری جشنواره ها اعمال کنند و همه چیز را از صفر تا صد عوض کنند؛ به خصوص ما باید به یاد داشته باشیم که جشنواره فیلم فجر برای ما یک یادگار آرمانی، عقیدتی، اجتماعی و سیاسی است و نباید با تغییرات سلیقه ای در نحوه برگزاری اش آن را در معرض خطر قرار دهیم.
این منتقد برجسته سینمای کشور سپس با بیان اینکه متأسفانه ما پیروی مدیران سینمای غرب هستیم اظهار داشت: امروزه شرایطی در کشور ما به وجود آمده که مدیران سینمایی را به نوعی رقابت عجیب با یکدیگر وا داشته است؛ به نحوی که یکی از آن ها می خواهد جشنواره ملی و بومی ما را مانند جشنواره «کن» برگزار کند و دیگری دوست دارد این جشنواره شبیه جشنواره «برلین» باشد و آن یکی هم نوع برگزاری مراسم «اسکار» را می پسندد!
وی افزود: تا زمانی که ما به یک هویت ملی و بومی برای برگزاری جشنواره مان دست پیدا نکنیم و مرتباً بدون دلیل اکثر وقت و زمان خود را صرف این کنیم که مکان برگزاری جشنواره ها را عوض کنیم نمی توانیم در سینمای ایران راه به جایی ببریم و دائماً شاهد تنزل در نحوه برگزاری جشنواره ها خواهیم بود.
صلح جو تأکید کرد: جشنواره ملی فیلم فجر چندین سال به صورت متوالی در «برج میلاد» برگزار شد که به نظر جای بسیار مناسبی می آمد اما به دلیلی نامعلوم هرساله ما شاهد آن هستیم که برخی مدیران اظهار نظر می کنند مکان برگزاری این جشنواره جای مناسبی نیست و این بسیار برای سینمای ما بد است که هنوز نتوانسته ایم به یک ثبات برای مکان برگزاری جشنواره ها برسیم.
وی در خاتمه این گفتگو افزود: من یقین دارم تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که مدیران فعلی و پیشین سینمایی با یکدیگر سر مسائل جناحی و سیاسی اختلاف دارند و این باعث شده تا در حوزه فرهنگی به تعامل و همدلی دست پیدا نکنند و مرتباً در صدد تخریب یکدیگر برآیند در حالی که باید از اقدامات خوب و موثر برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر استقبال کرد و در صورت وجود اشتباه در عملکرد نیز نقدها را پذیرفت و اصراری برای ادامه کار خطا نداشت.
ارسال نظر