یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

واکنش سینماگران به سخنان ایوبی درباره بیکاری/۵

افشارپناه: مدیران به جای این گونه اظهارات تدبیری داشته باشند/ باید با باندها برخورد شود تا شرایط کار برای تمامی اهالی سینما فراهم شود

مهوش افشارپناه

سینماپرس: مهوش افشارپناه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: امروزه باندهای مافیایی هستند که پرکاری یا بیکاری اهالی سینما را تعیین می کنند و باید با باندهای مافیایی برخورد شود تا شرایط کار برای تمامی اهالی سینما فراهم شود.

بازیگر فیلم سینمایی «امشب شب مهتابه» در واکنش به مصاحبه اخیر حجت الله ایوبی با پایگاه اطلاع رسانی دولت و بیان مطلبی عجیب مبنی بر اینکه «گاهی بیکاری در سینما را به سازمان سینمایی نسبت میدهند، با قاطعیت این اتهام را رد میکنم. بیکاری در سینما به ما ارتباطی ندارد، در همه حوزهها تولیدات ما افزایش یافته است. اما از آن طرف تولید در تلویزیون کاهش یافته است. تلویزیون چندصد تله فیلم تولید میکرد در حالی که الان کاملا متوقف شده است. موج بیکاری از شمال به جنوب، از تلویزیون به سینما آمده است.» اظهار داشت: معتقدم اگر دستگاهی مانند سازمان سینمایی نمی خواهد و یا نمی تواند معضل بیکاری سینماگران را حل کند باید نهادهای صنفی همچون خانه سینما وارد ماجرا شده و مسأله بحران بیکاری سینماگران را با تدبیر حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه آنچه ما در سینمای کشور شاهد آن هستیم این است که تنها یک گروه محدود به صورت چرخشی در تمامی فیلم های سینمایی و یا حتی سریال های تلویزیونی حضور دارند و بسیاری از اهالی برجسته سینمای کشور به طور عمدی نادیده گرفته می شوند که این رویه کاری بسیار غلط و اشتباه است و ما نیاز جدی داریم تا خانه سینما مستقیماً وارد این جریان شده و به جولان دادن باندهای مافیایی برای همیشه پایان بدهد.

بازیگر فیلم سینمایی «به خاطر هانیه» با تأکید بر اینکه بارها شاهد آن بوده ایم که برخی از دستیاران کارگردان هستند که از نزدیکان خود برای حضور در آثار سینمایی دعوت به کار می کنند اظهار داشت: وقتی یک کارگردانی مثلاً بنده را برای بازی در یک نقش انتخاب می کند این دستیار او است که تعیین کننده است که من در آن فیلم بازی می کنم یا نه!؛ چرا که دستیاران کارگردان همه چیز را تحت سیطره خود گرفته اند و بارها دیده شده که رسماً زیرآب بازیگرانی را که در دسته و باندشان جای ندارند می زنند و به دروغ به کارگردان می گویند بازیگر مورد نظر شما مایل نیست در این فیلم بازی کند در صورتی که این بازیگر اصلاً برای کار دعوت نشده است!

افشارپناه در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: من به هیچ عنوان این نکته را قبول ندارم که کمبود تولیدات تلویزیون باعث بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از اهالی سینما شده است چرا که تعداد کثیری از اهالی سینما هرگز حاضر به بازی در آثار تلویزیونی نشده اند و بهتر است مدیران به جای این گونه اظهارات تدبیری داشته باشند تا هنرمندان به جایگاه واقعی که شایسته شان است دست پیدا کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «زیر بام های شهر» تأکید کرد: متأسفانه در سینمای ایران بازیگران هم نسل من به ویژه خانم های بازیگر چندان جایگاهی ندارند و شرایطی در سینمای ما فراهم نیست تا احترام برای پیشکسوتان سینما که با جان و دل برای رشد آن زحمت کشیده اند فراهم باشد.

این بازیگر ادامه داد: من بازیگری هستم که هرگاه فیلم هایم در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده به خاطر بازی در آن ها کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شده ام و این مسأله نشان از آن دارد که من و امثال من کار خودمان را به خوبی بلد هستیم و اینکه به یکباره همه فراموش مان می کنند ریشه در همان باندهای مافیایی دارد که باید خانه سینما یک بار برای همیشه اقدام جدی علیه این افراد و باندها داشته باشند.

بازیگر فیلم سینمایی «لنگرگاه» در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم شرایط کار به زودی و با تدبیر مدیران و مسئولان خانه سینما برای همه اهالی سینمای کشور فراهم شود و همه ما بتوانیم با تأمین امنیت شغلی خوش بینانه به آینده مان در سینما نگاه کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.