کل اخبار:75
-
۱۳۹۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۱۰
به بهانه اکران آنلاین « حمال طلا»
تصویر سازی از نجاستی متعفن در سایهی غفلت مدیران سینمایی!
سینماپرس: فیلم سینمایی حمال طلا بیتعارف در زمره کثیفترین آثار سینمای اجتماعی قرار میگیرد که متأسفانه بدترین و بدبوترین نسبتها را به جامعه ایرانی نسبت میدهد. حتی اگر این ادعای فیلم سینمایی حمال طلا در معرفی چنین جامعه کثیف و متعفنی را تصادفی و ناشی از بی سوادی عوامل تولید این اثر سینمایی بدانیم؛ باز هم نمی توان به سهولت از چگونگی اخذ مجوزهای قانونی چنین اثر گزنده و نیشداری چشم پوشی نمود.
-
۱۳۹۹-۰۵-۱۵ ۱۴:۳۰
برای مخاطبان عرب زبان؛
آغاز تولیدات نمایشی در شبکه بینالمللی «الثقلین»
سینماپرس: شبکه «الثقلین» برنامههای خود را با رویکردی نمایشی تولید و به مخاطبان عرب زبان خود عرضه میکند.
-
۱۳۹۹-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۲
مدیر شبکه پنج سیما خبر داد:
فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی در تولیدات نمایشی شبکه پنج
مدیر شبکه پنج سیما گفت: واقعیت این است که اکنون کشور ما با کاهش نرخ رشد جمعیت همراه است، از این رو فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی یکی از اهداف رسانه است که ما در شبکه پنج سیما در حوزه تولیدات نمایشی آن را دنبال می کنیم.
-
۱۳۹۹-۰۳-۲۸ ۱۳:۰۴
به بهانه سالروز شهادت امام صادق علیهالسلام
وقتی «خرابشهر سینمایی» جای «آرمانشهر صادقی» را گرفته است
سینماپرس: اگر بخواهیم مبتنی بر تعالیم امام صادق علیه اسلام چراغ راهی برای عبور از شرایط وِل شدگی فرهنگی حال حاضر بالاخص در عرصه سینمایی کشور مطرح نماییم؛ ضرورت دارد تا به مطالبات رهبران انقلاب از سینما رجوع کنیم. مطالباتی که کاملا تمدنی است. مطالباتی مبتنی بر ذهنیتی صادقی که بر این باور استوار است که فرهنگ امری ارتقاپذیر بوده و می بایست از این سطحی که هست بالاتر و بالاتر برود.
-
۱۳۹۹-۰۳-۲۵ ۱۱:۴۰
نقدی بر فیلم سینمایی کشتارگاه
سلاخی سبک زندگی اسلامی-ایرانی در کشتارگاه جنون و خشونت!
سینماپرس: فیلم سینمایی «کشتارگاه» از نوع شروع و از نوع طراحی پوستر تا کیفیت فرمیاش، همگی مؤید «نمادین» بودن فیلم است. در این میان بد ماجرا این اینجاست که مدیران جشنواره فجر و عدهای از منتقدین، تلقی «رئالیسمی» بودن از امثال این فیلمها دارند، درحالیکه با یک نگاه ساده و بهدوراز قضاوت، میتوان فهمید که این اثر، از اسم تا رسمش، نمادین و «لایه گون» است.
-
۱۳۹۹-۰۲-۱۷ ۱۱:۴۷
معضلی به نام سلبریتی (۲)
چرایی سازناکوک سلبریتی ها در شرایط نفوذ فرهنگی
سینماپرس: خدمت سلبریتی ها به صاحبان قدرت و بالاخص سرمایه داران در جهان امروز امری طبیعی است؛ اما در ایران این موضوع به نوعی با طعم خیانت همراه می شود. به آن دلیل که قبیله ای خاص از این جماعت سعی می کنند تا به عنوان اهرم فشار غرب عمل نمایند. اهرم فشاری که در موعدهای مختلفی همچون فتنه ۱۳۸۸ و همچنین فتنه ۱۳۹۸ حضوری علنی و جدی پیدا می کند و به صورتی هماهنگ و در قالبی منسجم سعی بر شوراندن جامعه در راستای اهداف دیکته شده ای دارد که بعضا از سطح فهم و درک عموم این سلبریتی ها بالاتر است!
-
۱۳۹۹-۰۲-۱۰ ۱۳:۱۶
معضلی به نام سلبریتی (۱)
پیشگامان هویت مخدوش هنری
سینماپرس: سال هاست که عموم مردم ایران اسلامی سوال های بسیاری را در رابطه با رفتار هنرمندان و یا به اصلاح سلبریتی ایرانی در فکر و بعضا گفتار خود می پرورانند. سوال های بسیاری که عموما بر این محور است که چرا و چگونه می شود عده ای با یدک کشیدن عنوان سلبریتی به خود اجازه می دهند تا در همه حیطه های اخلاقی، دینی، اقتصادی، محیط زیست و سیاسی ورود پیدا نمایند!
-
۱۳۹۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۲۸
امام خامنه ای:
«انتظار فرج» امید و تحرک است/ ملت ایران در آزمون کرونا خوش درخشید
سینماپرس: سخنرانی تلویزیونی امام خامنهای رهبر انقلاب اسلامی با ملت ایران به مناسبت روز نیمه شعبان از لحظاتی پیش آغاز شد.
-
۱۳۹۸-۱۲-۲۰ ۲۰:۳۹
تغییر سبک زندگی با شیوع ویروس کرونا؛
تنوع مصرف رسانه در دست کیست؟
سینماپرس: در مدت شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی، به یکباره و در زمان کم و با سرعت، در سبک زندگی خانوادهها تغییر چشمگیری صورت گرفت.
-
۱۳۹۸-۱۰-۱۱ ۱۱:۲۴
اندر احوال سیزدهمین دوره از جشنواره سینماحقیقت (۳)
مستندسازی در مسیر هویت ملی یا اهداف بیگانگان؟/ وقتی به بهانهی نقد اجتماعی، فلاکت ترسیم میشود!
سینماپرس: برخی از تولیدات سینمایی که با بودجه و امکانات دولتی و حاکمیتی تولید و عرضه می شود، ضمن تزریق غم و اندوه به مردم و طیف مخاطبان خود، در راستای اهداف بیگانگان و به عنوان آلت دست قدرت های جهانی انجام وظیفه می نمایند. پس باید تا دیر نشده تدبیری اندیشید و به شناسایی جریاناتی پرداخت که به عنوان نقطه اتصال سینماگران ایرانی با بیگانگان عمل می نمایند، پرداخت.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۴ ۱۱:۴۰
اندر احوال سیزدهمین دوره از جشنواره سینماحقیقت (۲)
نفی استقلال هشداری که باید جدی گرفته شود
سینماپرس: سوای نظر از توفیقات سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت؛ اگر بخواهیم ارزش های اسلامی، فرهنگ ایرانی، اهداف کلان انقلاب اسلامی ایران و فلسفه وجودی فیلم مستند را در نظر گرفته و مبتنی بر آن مجموع تولیدات عرضه شده در بخش مسابقه ملی را مورد مداقه قرار دهیم و کلیت ۲۷ فیلم حاضر در این دوره از جشنواره را برحسب این شاخص ها مورد ارزیابی قرار دهیم؛ نتیجه ای جز تضاد و یا در بهترین حالت، نایده گرفتن معیارهای یاد شده دست نخواهد داد.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۲ ۱۲:۵۲
وظیفه سینما در عصر پیامبر خاتم/ وقتی سینما به مکارم اخلاق تعهدی ندارد!
سینماپرس: بی تعهدی سینمای کشور به تتمیم مکارم اخلاقی آفتی جدی است و امروزه فقر اخلاق در تولیدات سینمایی موجب شده تا عموم رسانه ها و در صدر آنها سینما و تلویزیون، آرامش روانی مردم را از بین برده و امنیت روانی جامعه را مختل سازند و بعضا به ترویج بی اخلاقی در جریان زندگی جامعه پرداخته و حتی برخی از رذایل اخلاقی را به جزئی از سبک زندگی جاری در جامعه مبدل سازند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۱۴ ۱۲:۱۶
چهل سال پس از ۱۳ آبان ۵۸
آیا لانههای فرهنگی آمریکا هم تسخیر میشود؟!
سینماپرس: باید انقلابی دیگر رقم زد و این بار به تسخیر سفارت ایالات متحده آمریکا در عمق وجود برخی کارگزاران و متولیان فرهنگی کشور مبادرت ورزید و از این مسیر مانع نفوذ اقدامات سازمانیافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد. انقلابی فراگیر که به معنی بستن فضای فرهنگی کشور نبوده و رویکرد اصلی آن مواجهه با ولنگاری فرهنگی و صیانت از حقوق فرهنگی ملت مسلمان ایران است.
-
۱۳۹۸-۰۷-۲۳ ۰۷:۲۸
بررسی «فیلمبرداری از جرم» در منظر جامعهشناسی جنایی و کیفری
انتشار تصاویر مجرمانه چه اثراتی در پی خواهد داشت
سینماپرس: درطول تاریخ با تحول و تکامل جوامع به تدریج صحنههای خشن مجرمانه که با سبک زندگی مردم تناسبی نداشته از جامعه حذف شده و به تبع آن مجازاتهای خشن هم کمتر شده است. ولی تکنولوژیهای نوظهور عملاً در حال باز تولید آن صحنهها و جرایم خشن در جامعه هستند؛ یعنی چیزی که از دید جامعه تا حد زیادی مخفی یا غائب شده بود، مجدداً در حال دیده شدن است
-
۱۳۹۸-۰۷-۱۰ ۱۲:۰۸
سیمای سینمای بنفش (۱۳)
وقتی جُرم فرهنگی مدیران سینمایی دیده نمی شود
سینماپرس: اگر تولیدات ارزشی خارج از حوزه عملکرد سازمان سینمایی را کنار بگذاریم، آیا اثری برای بیلان دهی و پُرنمودن جاهای خالی عملکرد متولیان امر باقی می ماند و آیا مدیران بنفش سینمای ایران مصمم هستند تا به اشتغالات ذهنی خود پرداخته و مترصد باشند که تک اثری نسبتا آبرومند را در میان کثرت آثار معلوم الحال پیدا نموده و با تزریق مبالغی ناچیز خود را به عنوان سرمایه گذار به افکار عمومی معرفی نمایند!؟
-
۱۳۹۸-۰۶-۲۷ ۱۶:۱۷
سیمای سینمای بنفش (۱۱)
آیا می توان به تغییر سیاست آفتابه لگن هفت دست امید داشت؟!
سینماپرس: سینما در روزگار بنفش به موجودیتی مبدل گردیده که تصورش از کار ایجابی دکانداری بوده و در همان بدو امر، وظیفه ذاتی خود را در تولید آثار استراتژیک مذموم شمرد، البته امید میرفت تا حضور انتظامی به عنوان یک مدیر استراتژیست، روزگار بنفش صنعت سینما را تغییر دهد، اما نه تنها روند نظارت در سازمان سینمایی بهبود نیافت، بلکه سیاستگذاری برای رسیدن به تولیدات استراتژیک نیز همچنان دیده نمیشود.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۱:۲۱
تِکرار یا تَکرار تاریخ (۱)
نقش عمو سیبیلوهای خَیِر در پروژههای نفوذ
سینماپرس: حوزه اقتصاد را قطعا میبایست به عنوان یکی از اصلیترین و اساسیترین حوزههای تاثیرگذار فردی و اجتماعی قلمداد نمود که در بهترین صورت ممکن میتواند به محفلی برای پیگیری پروژه نفوذ جریانی و شبکهای در بستر یک جامعه مبدل گردد. موضوعی که به سرعت فرایند تغییر باورها را موجب شده و اسباب تغییر آرمانها و همچنین تغییر نگاهها و در نهایت تغییر سبک زندگی را برای فرد و اجتماع به همراه میآورد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۴ ۱۳:۲۹
نگاهی به یکی از برنامه های نسبتاً موفق شبکه دوم سیما:
کام شیرین؛ الگویی برای برنامهسازی در حوزه سبک زندگی
سینماپرس: در عرصه برنامه سازی با موضوع سبک زندگی، یکی از برنامه های نسبتاً خوب و موفق رسانه ملی، برنامه کام شیرین است که از شبکه دوم سیما پخش می شود و دارای بخش ها و آیتمهای جذابی به ویژه از منظر سخنان کارشناسی و کاربردی برای خانواده هاست.
-
۱۳۹۸-۰۳-۲۹ ۱۲:۱۳
سیمای سینمای بنفش (۲)
از ولنگاری تا نفوذ فرهنگی/ هنر و تجربه و شاهکار هفته فیلم های اروپایی!
سینماپرس: گروه سینمایی هنر و تجربه نه تنها در خلاف جریان اصلی سینما و در جهت تولید آثار متفاوت و پیشبرد اهداف آرمانی نظام جمهوری اسلامی حرکت نکرد؛ بلکه در سطحی بالاتر با فاصله گرفتن از مبانی ارزشی و هنجارهای اجتماعی تبدیل به مأمنی برای تولید و اکران فیلم هایی خاص شد که فضای بی بند و بار و رها شده حاکم در شرایط ولنگاری فرهنگی را به وضوح هویدا ساخت.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۱ ۱۱:۴۳
اندر احوال سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (۴)
اصول فروشی در دکان جشنواره جهانی فیلم فجر
سینماپرس: باید مسئولان محترم قرارگاه های فرهنگی به این سوال پاسخ دهند که برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر با در نظر گرفتن سطح نازل فیلم های اکران شده ایرانی و حتی خارجی با صرف هزینه بیت المال ملت ایران چه کمکی به پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی در داخل و سطح بین المللی می نماید؟ با نگاهی به بسیاری از فیلم های ایرانی اکران شده در جشنواره می توان فضای حقارت بار ترسیم شده برای ملت ایران را از سوی مسئولان محترم شاهد بود!
-
۱۳۹۸-۰۲-۲۳ ۱۱:۳۱
با موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی؛
جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد فراخوان داد
سینماپرس: کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور فراخوان سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد را اعلام کرد.
-
۱۳۹۸-۰۲-۲۲ ۱۰:۴۰
شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد:
اعلام تازهترین سرانه مصرف محصولات فرهنگی در ایران
سینماپرس: شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارشی از مصرف فرهنگی خانوار ایرانی آمار تازهای از سرانه مطالعه، حضور در سینما، تماشای تئاتر و شنیدن موسیقی ارائه کرده است.
-
۱۳۹۸-۰۱-۲۳ ۱۶:۰۰
عضو هیئت رئیسه مجلس:
افزایش کیفیت سریالها، مردم را از فضای مجازی دور میکند
سینماپرس: محمد قمی اعتقاد دارد فیلم و سریال باید نقش سازندگی برای خانواده داشته باشند؛ هرچه کیفیت سریال ها بالاتر برود، درصد حضور افراد خانواده در فضای مجازی کاهش مییابد.
-
۱۳۹۷-۱۲-۲۶ ۱۱:۵۳
اندر احوال یازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران (۲)
رشد تکنیک در پرتوی مشکلات جدی محتوایی / وقتی چشم انداز متولیان انیمیشن کشور خالیست!
سینماپرس: امروزه آثار انیمیشن و پویانمایی، به عنوان ابزار صدور فرهنگ و گسترش سیاست های مد نظر قدرت ها در جهان پیرامونی استفاده می شود و از روزگاری که انیمیشن تنها به عنوان وسیله سَرگَرمی و سرگرمکننده کودکان معرفی می شد تا حدود زیادی فاصله گرفته و کارکردهای مهمتری در عرصه فرهنگی و اجتماعی و بالاخص تغییرات در سبک زندگی جوامع یافته است.
-
۱۳۹۷-۱۲-۲۲ ۱۱:۲۸
اندر احوال یازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران (۱)
دنیای انیمیشن؛ بایدها و نبایدها
سینماپرس: غفلت متولیان فرهنگی و سینمایی کشور از حوزه مهم انیمیشن به عنوان ابزار فرهنگی، سیاسی و رسانه ای و یا عدم سرمایه گذاری هدف مند و جدی در زمینه آن موجب می شود تا راهکاری جز کپی برداری و یا استفاده از محصولات خارجی از برای فعالان این عرصه باقی نمانده و این موضوع در هر صورت تبعات به شدت آسیب زا و غیرقابل جبرانی را بر عرصه فرهنگی و اجتماعی کشور پدید خواهد آورد.
-
۱۳۹۷-۱۱-۲۴ ۰۹:۵۷
ابتذال در سینمای ایران (۵)
وقتی رقابت سینماگران بر سر کسب مقام نخست ابتذال مُد می شود!
سینماپرس: ورود به دهه ۱۳۸۰ هجری شمسی، صنعت سینمای ایران نیز تحت تاثیر تغییرات سیاسی کشور دست خوش تغییراتی می شود و در این مقطع زمانی است که به نرمی شاهد ورود و گسترش شدید نوعی از ابتذال در لایه های زیرین آثار سینمایی می باشیم.
-
۱۳۹۷-۱۱-۱۰ ۱۲:۰۱
بُحران چهل سالگی سینما
سینما و آرمان هایی که دیده نمی شود!/ چه بودیم، چه شدیم و چه باید می شدیم؟!
سینماپرس: چهل سال پیش در چنین روزهایی، ایران آبستن وقایعی بود که سرنوشت منطقه و جهان را تحت تاثیر خود قرار داد اما امروز با نگاهی اجمالی به آثار و تولیدات سینمای ایران در موعد چهل سالگی انقلاب و در قالب جشنواره فیلم فجر؛ باید گفت متاسفانه کمتر نشانی از آرمان ها و شعائری که روزگاری ملت ایران در سودای رسیدن با آن انقلاب نمودند، در این آثار مشاهده می شود!
-
۱۳۹۷-۱۱-۰۳ ۱۱:۵۵
ابتذال در سینمای ایران (۴)
تجدید بنای ابتذال در سایه مدیریت مرموز فرهنگی/ از بسط ابتذال فکری تا شکل گیری ابتذال تصویری
سینماپرس: پوست اندازی عناصری که اوایل انقلاب به عنوان نیروهای خط امامی بر پیاده سازی تفکرات التقاطی سوسیالیستیِ چپ اصرار می ورزیدند، با حفظ ظاهر خود، در دهه دوم انقلاب به سرعت شکل گرفت و این موضوع در عرصه ی فرهنگ و هنر کشور با عملکرد جریان مرموز فرهنگی در بهمن ۱۳۶۹ هجری شمسی بروز یافت تا کیفیت و کمیت آثار سینمایی مبتذل در جشنواره فجر همان سال به وضوح قابل مشاهده باشد.
-
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۱:۳۸
ابتذال در سینمای ایران (۳)
یک چمدان ابتذال در سینمای ایران/ وقتی مدیریت فرهنگی، سینمای مبتذل را وجاهت میبخشد
سینماپرس: مرور مجموعه تولیدات سینمای موج نو به وضوح موید وجاهت بصری ابتذال در اینگونه آثار می باشد؛ تولیداتی که به مراتب بدتر از محصولات فیلمفارسی بوده و در فُرمی واقع گرایانه و به تبع آن باورپذیرتر، برای مخاطبان خود اقدام به ترسیم بدون حد و مرز ابتذال بر پرده نقره ای سینماهای ایران مینمود.
-
۱۳۹۷-۰۸-۳۰ ۱۱:۵۴
اندر احوال سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران (۲)
عبور از سیاه نمایی و ترسیم فلاکت برای تمامی نسلها/ وقتی سینمای جوان در برهوت جنگ نرم رها می شود!
سینماپرس: سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی به پایان رسید که فضای عمومی آثار به نمایش درآمده را تلخی اجتماعی فرا گرفته بود؛ تلخی مفرط و شدیدی که نه تنها مخاطب را به پذیرش فضای سیاه جامعه می رساند، بلکه تلخی حاکمیت این فضا را بر عمق وجود بیننده القاء می نمود و هیچ آینده روشن و امیدبخشی را از برای مخاطبان خویش متصور نمی ساخت!