دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴

انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی؛

از لزوم تغییر مدیران و حضور افرادی انقلابی در سازمان سینمایی تا تأکید بر خیانت متولیان به فرهنگ عاشورا/ دست روشنفکرمآبان را از سینما کوتاه کنید

علی اکبری-یاری-کیوان نیا-شرف الدین-برجی-همراه-یزدی-سلطانیان-شاهمرادی زاده-پژمانفر

سینماپرس: همزمان با ماه محرم تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی تأکید کردند: سیستم مدیریتی در سینما سرشار از ایراد است و نیاز جدی امروز سینما حضور مدیری انقلابی در سازمان سینمایی است، این افراد با بیان اینکه مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده اند اظهار داشتند: تا وضع چنین است آینده روشنی در انتظارمان نیست.

به گزارش سینماپرس در سینمای عریض و طویل جمهوری اسلامی ایران، پرداختن به قیام بزرگ امام حسین (ع) و نهضت عاشورا جایگاه ویژه‌ ای ندارد و این در حالی است که تجربه ثابت کرده ژانر تاریخی و مذهبی در کشور ما همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه است اما متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به این تولیدات از طرف مدیران و سازندگان، برخی از این آثار آنچنان که باید، نتوانسته اند حقیقت تاریخ را برای مخاطبان میلیونی سیما و سینما بازگو کنند.

سینمای ایران این روزها با استناد بر سخنان بسیاری از اهالی دغدغه مند سینما و کارشناسان فرهنگی در تسخیر فیلم های نازل و مبتذل و سخیفی درآمده که نه با فرهنگ ایرانی قرابتی دارند و نه فرهنگ اسلامی؛ سینمای ایران این روزها کاملاً به ورطه ابتذال سقوط کرده و مدیران فرهنگی هم که گویا برایشان تنها نکته حائز اهمیت مبحث اقتصاد و گیشه و فروش در سینماها است چشم خود را روی ابتذال های گسترده در سینما بسته اند و به جای حمایت از سینمای دینی و تاریخی و مذهبی از فیلم ها و فیلمسازانی حمایت می کنند که هیچ گونه سنخیتی با ارزش ها ندارند.

همین اتفاقات باعث شده بسیاری از هنرمندان سینه سوخته و دغدغه مند و مومن و انقلابی این روزها فریاد اعتراض شان بیشتر شنیده شود؛ برخی از این سینماگران با بیان اینکه: «از مدیرانی که بدون دانش و تجربه و مهارت اداره سینما را در دست گرفته اند و هم و غم شان عکس گرفتن با «سلبریتی ها» است و می خواهند به این وسیله برای خود کسب اعتبار کنند نمی توان انتظار تولید آثار ارزشی و استراتژیک داشت، متأسفانه ما بعضاً با افرادی در سیستم مدیریتی روبرو هستیم که هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی ندارند و قطعاً نمی توان انتظار داشت که این افراد برای توسعه و ترویج فرهنگ عاشورایی و حسینی (ع) تلاشی داشته باشند.» خواستار تغییر جدی در سیستم مدیریتی سینمای کشور هستند.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محسن علی اکبری، داریوش یاری، شاهرخ کیوان نیا، محمدرضا شرف الدین، رضا برجی، ابوالفضل همراه، محسن یزدی، اسماعیل سلطانیان، ماشاالله شاهمرادی زاده و حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر گفتگو کردیم که ماحصل این گفتگوها طی یک گزارش برای اطلاع عموم مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل منتشر شده است.

علی اکبری: دولتمردان و مسئولان وزارت ارشاد از تولید فیلم های ارزشی و دینی حمایت نمی کنند/ ما هرچه داریم از اسلام و انقلاب اسلامی و ارزش های آن نشأت گرفته است

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: دولتمردان و مسئولان وزارت ارشاد از تولید فیلم های ارزشی و دینی حمایت نمی کنند و به همین علت هم روز به روز به تعداد فیلم های سرشار از لودگی و سطحی نگری در سینمای کشور افزوده می شود! ما همه ساله در مقطع ماه محرم و یا ایام دیگری همچون ماه مبارک رمضان مباحث عدم وجود فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی متناسب با این ایام را به یاد می آوریم و در رابطه با دلیل این اتفاق بحث می کنیم؛ ما مرتب این پرسش را مطرح می کنیم که چرا مباحثی که با واقعه کربلا و فرهنگ عاشورا وجود دارد و بسیار مهم است و می تواند دستمایه تولید آثار متعددی در سینما و تلویزیون گردد تولید نمی شود؟ اما متأسفانه کسی پاسخگوی این سوأل مهم نیست! نبود این گونه فیلم و سریال ها این سوأل را ایجاد می کند که چرا ما در رابطه با مضامینی همچون ایثار و شهادت و جانبازی و امر به معروف و نهی از منکر و امثالهم در سینما تولیدی نداریم و ژانر دینی و مذهبی را در سینما کمرنگ کرده ایم؟

یاری: مدیران پرداختن به موضوعات دینی را دوست ندارند/ اغلب تهیه کنندگان و کارگردانانی که در این حوزه مبادرت به تولید اثری کرده اند کاسب کار هستند

داریوش یاری کارگردان سینما و تلویزیون نیز همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: متأسفانه مدیران پرداختن به موضوعات دینی را دوست ندارند و جامعه هم به دلیل رفتارها و سیاست های غلط مدیران و مسئولانی که کار فرهنگی می کنند تمایلی به این گونه آثار از خود نشان نمی دهد. متأسفانه امروز به واسطه رفتارهای غلط و سیاست گذاری های نادرست مردم کشور آنقدر درگیر مسائل سیاسی و اقتصادی شده اند که ذهن شان به شدت گرفتار است و دیگر توجهی به اینکه چه اثری در ایام خاص از تلویزیون و سینما برای آن ها پخش می شود ندارند. این اتفاقات بسیار ناراحت کننده است و مسئولان و مدیران فرهنگی باید تدبیری برای برون رفت از این اوضاع و شرایط داشته باشند.

کیوان نیا: از مدیرانی که هم و غم شان عکس گرفتن با «سلبریتی ها» است نمی توان انتظار تولید آثار ارزشی و استراتژیک داشت/ فرهنگ غربی سینما را به تسخیر درآورده!

شاهرخ کیوان نیا مستندساز نیز در این باره گفت: از مدیرانی که بدون دانش و تجربه و مهارت اداره سینما را در دست گرفته اند و هم و غم شان عکس گرفتن با «سلبریتی ها» است و می خواهند به این وسیله برای خود کسب اعتبار کنند نمی توان انتظار تولید آثار ارزشی و استراتژیک داشت، متأسفانه ما بعضاً با افرادی در سیستم مدیریتی روبرو هستیم که هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی ندارند و قطعاً نمی توان انتظار داشت که این افراد برای توسعه و ترویج فرهنگ عاشورایی و حسینی (ع) تلاشی داشته باشند. ما زمانی می توانیم شاهد تولید آثار ارزشمند، استراتژیک، دینی و مذهبی در کشورمان باشیم که مدیرانی دغدغه مند نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی اداره سینمای کشور را در دست داشته باشند و دل در گروی فرهنگ غرب نداشته باشند و اجازه ندهند که فیلم های مبتذل و بی ارزشی که امروزه سینمای کشور را احاطه کرده اند تولید شوند.

شرف الدین: مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده اند/ آتش به اختیار باید علیه خودفروختگانی که حافظ منافع غربی ها هستند قیام کرد

حمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و تهیه کننده سینما همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده و ما را به پستی رسانده اند و امروز ما با چنین افرادی در سیستم مدیریتی و سیاست گذاری کشور سر و کار داریم و تا وضع چنین است آینده روشنی در انتظارمان نیست. فیلم های سخیف، مبتذل و نازلی همچون: «۵۰ کیلو آلبالو»، «تگزاس»، «هزاپا»، «دشمن زن»، «دم سرخ ها» و... همه ماحصل عملکرد مدیران و افرادی هستند که ضد دین و فرهنگ عمل می کنند؛ کدام یک از فیلم های روی پرده سینماهای کشور طی سال های اخیر مبلغ و ترویج دهنده و یا بیانگر فرهنگ والای عاشورایی بوده اند؟ کدام یک از این آثار از فرهنگ ملی و بومی ما حمایت کرده اند؟ متأسفانه جواب این سوألات «هیچکدام» است! متأسفانه فیلم هایی که طی این سال ها توسط مدیران مثلاً فرهنگی حمایت شده و ساخته شده اند همگی در جهت تخریب فرهنگ والای عاشورایی و فرهنگ کهن ملی بوده اند و بس!

برجی: مدیران نسبت به فرهنگ عاشورا خیانت می کنند/ بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی مان مایه شرمساری است/ سینمای ما نیاز به برگزاری جشنواره فیلم های «عاشورایی» و «اربعین» دارد

رضا برجی عکاس و مستندساز کشور هم در این رابطه اظهار داشت: مدیران سینمایی و فرهنگی نسبت به فرهنگ عاشورا خیانت می کنند و کم کاری و اجحاف آن ها در خصوص حمایت از تولیدات ارزشی و دینی و مذهبی بخشودنی نیست. من گاهی اوقات غبطه می خورم که چطور بسیاری از کشورهایی که تمدن و تاریخچه ای ندارند با تولید فیلم ها و سریال های متعدد برای خود افسانه بافی می کنند و خودشان را باتمدن نشان می دهند؛ نمونه بارز این دسته کره ای ها هستند که مرتباً با تولید فیلم و سریال هایی برای خودشان قدمت و پیشینه تاریخی درست می کنند اما در حقیقت هیچ قدمت و پیشینه ای ندارند.

همراه: مفاهیم عاشورایی باید در تولیدات سینما و تلویزیون جاری شود/ روشنفکرمآبان مانع تولید و دیده شدن آثار ارزشی می شوند!

ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: مفاهیم عاشورایی باید در تولیدات سینما و تلویزیون جاری شود، ما نیازی برای پرداختن به داستان های عاشورایی نداریم و بایستی بتوانیم معانی عمیق فرهنگ عاشورایی را که درس انسانیت و زندگی به بشریت داد را در آثارمان به مخاطبان عرضه کنیم. پز و ادای روشنفکری که این روزها در سینما و به طور کل فضای هنری و فرهنگی کشور ما باب شده است مانع از آن می شود تا افراد برای تولید و عرضه آثار مرتبط با دین و بزرگان دینی از خود اهتمام جدی نشان بدهند و متأسفانه مسئولان فرهنگی هم به این پدیده شوم تن داده اند و هیچ مقابله ای با این فضا ندارند و به همین علت است که ما به جای تولید آثار ارزشی و دینی همواره آثاری مبتذل در سینمای کشورمان شاهد هستیم که تنها هدف شان تخریب اعتقادات و باورها است.

یزدی: پیوندی میان هنر و منافع و مصالح کشور وجود ندارد!/ مدیران فرهنگی از ایجاد رابطه و تعامل با فیلمسازان عاجزند

محسن یزدی مدیر مرکز فیلم مستند سوره همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: یکی از مسائل و مشکلات ما این است که پیوندی میان هنر و منافع و مصالح کشور وجود ندارد؛ البته بنده معتقدم ما شاهد پیشرفت هایی در سینمای داستانی و مستند بوده ایم اما این قدم ها کافی نیست و باید در راستای تقویت آن فکری اساسی و جدی از سوی همه ما صورت گیرد. در حوزه مذهبی و محرم کار ساخته شده اما تلویزیون مشکل پخش دارد. سینما مشکل پخش دارد. ما قبل از مشکل تولید مشکل پخش داریم و باید در این باره فکری بکنیم. بسیاری از مدیران و سیاست گذاران و مسئولان فرهنگی مستند را محصول هنری حساب نمی کنند و این باعث شده تا طی این سال ها پخش آثار خوب مستند با مشکل مواجه شود.

سلطانیان: جای هنرمندان دغدغه مند، متعهد و بزرگی همچون زنده یاد «سلحشور» در سینما و تلویزیون کشور خالی است/ تأکید بر اهمیت پرداختن به موضوعات دینی در عرصه هنر

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور هم در این رابطه گفت: جای هنرمندان دغدغه مند، متعهد و بزرگی همچون زنده یاد «فرج الله سلحشور» در سینما و تلویزیون کشور به شدت خالی است و به همین دلیل هم ما امروزه دچار نوعی انفعال در عرصه تولید آثار تاریخی، دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون مان شده ایم. ما نباید به این گونه آثار سردستی نگاه کنیم؛ متأسفانه بعضی از روشنفکرمآبان این گونه آثار را مورد شماتت و تمسخر قرار می دهند در صورتی که همین آمریکا و هالیوود هم مرتباً با تولید فیلم های تاریخی و مذهبی درصدد هستند تا به نفع جوامع و حکومت های شان قدم بردارند. متأسفانه ما امروزه در کشورمان با سست عنصرانی مواجه هستیم که اصول ارزشی و اعتقادی را اصلاً قبول ندارند و به همین دلیل هم به هنرمندان متعهد و دغدغه مندی که زندگی شان را برای تولید این گونه آثار می گذارند مشت و لگد پرتاب می کنند!

شاهمرادی زاده: سینمای ارزشی و دینی به طورکلی فراموش شده است/ به موضوعات تاریخی و مذهبی در سینما به عنوان مسأله ای استراتژیک باید پرداخته شود

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: متأسفانه سینمای ارزشی و دینی به طورکلی فراموش شده است و کسانی که اداره امور را در دست دارند با عملکرد خود ثابت کرده اند که اهتمامی برای رونق و رشد این نوع سینما ندارند و به همین دلیل هم شاهد رشد فزاینده تولید فیلم های نازل و سطحی هستیم. متأسفانه امروز زمانه ای است که هنرمندان متعهد و ولایتمدار و مومن جایی برای کار و فعالیت در سینمای کشور ندارند و در عوض مدیران و مسئولان از برخی روشنفکرمآبان برای تولید فیلم ها استفاده می کنند و سینما و حوزه فرهنگ کلاً به دست این گونه افراد افتاده است. این در حالی است که سینمای ایران پر از فیلمسازان و سینماگران مومن و دغدغه مند و انقلابی است که اگر فرصتی به آن ها داده شود در حوزه تولید آثار ارزشی و استراتژیک پیشگام می شوند.

پژمانفر: کمیسیون فرهنگی نسبت به وضعیت سینما و شبکه نمایش خانگی دچار نگرانی است/ نگاه نازل و سخیف به سینما و رویکرد صرفاً اقتصادی به هنر باید از بین برود

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به وضعیت سینما و شبکه نمایش خانگی دچار نگرانی است و به همین دلیل ما مرتباً وضعیت سینما و شبکه نمایش خانوادگی و VOD ها را رصد می کنیم و نسبت به برخی تخلفات صورت گرفته در این حوزه ها معترض هستیم و شخصاً بنده در روز ۳شنبه هفته جاری از شخص وزیر ارشاد در رابطه با این مشکلات و معضلات سوأل خواهم کرد. متأسفانه امروزه سینما به سمت گیشه مدار بودن و رویکرد اقتصادی رفته و تنها گروهی خاصی از سینما استفاده می کنند؛ بر اساس برآوردها و آمارها نهایتاً ۲-۳ درصد از مردم کشور به سینما می روند و به همین دلیل این فضا انتقادهای جدی را همراه با خودش دارد و این وظیفه مسئولان فرهنگی و سینمایی است که پاسخگوی جدی برای این قبیل اتفاقات باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.