دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

سینماگران از پول های کثیف در سینما می گویند؛

انتقاد به انفعال مدیران سینمایی و تأکید بر لزوم ورود قوه قضائیه نسبت به تخلفات در سینما/ وقتی متولیان سینما به طور کلی در خواب هستند!

درخشنده-راست گفتار-برزیده-هدایت-آب پرور-بنکدار-صباغ سرشت

سینماپرس: در پی هشدار رسانه ها مبنی بر ورود پول های کثیف و مشکوک به سینما که با بی تفاوتی از سوی متولیان سینما مواجه شده است تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد نسبت به انفعال مدیران سینمایی تأکید کردند باید نسبت به تخلفات گسترده در سینما و شبکه نمایش خانگی ورود شود و بساط رانت خواران از سینما برچیده گردد، بساطی که موجب بیکاری و خانه نشینی هنرمندان شده است.

به گزارش سینماپرس اقتصاد سینمای ایران را نمی‌توانیم جدای از اقتصاد کل کشور بدانیم، اگر ما در اقتصاد کلان کشور شاهد پولشویی یا رانت‌خواری و زدوبند هستیم سینمای ایران هم از این مسأله مستثنی نیست و متأثر از سایر بخش‌های اقتصادی است. قطعاً پولشویی برای پولشویانی که به سینما و شبکه خانگی و حتی موسیقی و گاه حراج های تهران وارد می‌شوند لذیذ است! به خصوص که این لذت با در کانون توجه قرار گرفتن همراه است این در حالی است که وقتی پول تمیز و سالم وارد سینما نشود، فساد ایجاد می‌کند و به اقتصاد سینمای ایران ضرر می‌زند، هنرمندان اصیل و باتجربه و باسواد و متبحر بیکار می شوند و در عوض جا برای عرض اندام و حضور کسانی باز می شود که اندک سواد و دانش و مهارت و تجربه ای ندارند و فقط پول دارند و بس!

یکی از راهکارهای مقابله با پولشویی در سینما، اعمال رفتار نظارتی بر سرمایه‌های سینما است، متأسفانه در ایران با وجود آنکه نزدیک یک قرن از ورود سینما به آن می‌گذرد در هیچ مقطعی سازوکار مناسب برای نظارت بر سرمایه وجود نداشته است و همین امر باعث شده تا بسیاری بتوانند از این خلاء جهت پول‌شویی استفاده کنند!

طی سال های اخیر همزمان با مدیریت مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید حضور افراد نوکیسه و سودجو که پول های مشکوک و کثیف به سینما وارد کرده اند به شدت زیاد شده و همواره اخبار داغی در خصوص فعالیت این قبیل افراد شنیده شده است.

این اتفاقات باعث شد که بعد از اعتراض تهیه کنندگان سینما درباره ورود پول‌های کثیف سینما و استفاده از سینما برای پولشویی، شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران نیز نسبت به ورود پول‌های کلان از منابع نامشخص به سینما و عواقب آن هشدار دهد و از نهادهای قضایی و مدیران سینما بخواهد تا تدبیری جدی در این راستا داشته باشند.

این اتفاق در حالی است که رسانه های متعهد، انقلابی و دغدغه مند طی سال های اخیر مرتباً این هشدار را می دادند که ورود پول های کثیف و مشکوک به سینمای کشور می تواند ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره فرهنگ و هنر کشور وارد سازد اما متولیان سینما با بی توجهی به این هشدارهای مهم هیچ اقدام جدی و بازدارنده ای برای حضور برخی افراد به عنوان سرمایه گذار و یا تهیه کننده در سینما و شبکه نمایش خانگی نکردند؛ این اتفاق باعث شد این سوأل برای برخی افراد پیش بیاید که آیا متولیان سینما در خواب غفلت هستند یا به فکر سودهای نجومی و زد و بند با کسانی که پول کثیف وارد سینما می کنند!؟

در همین راستا با ۷ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: پوران درخشنده، کاظم راست گفتار، حسن برزیده، حسن هدایت، مسعود آب پرور، امید بنکدار و سحر صباغ سرشت گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

درخشنده: برخی افراد کمر به قتل سینما بسته اند/ سینمای مستقل در حال نابودی است و عده ای سودجو در حال کاسب کاری!

پوران درخشنده عضو شورای مرکزی کانون کارگردان سینما در پی هشدار متعدد رسانه های متعهد نسبت به ورود پول های کثیف و مشکوک به سینمای ایران که با بی تفاوتی از سوی متولیان سینمای کشور مواجه شده است گفت: با شرایط موجود معلوم نیست که این سینما قرار است به کجا برود و چه سرنوشتی در انتظار آن است؛ متأسفانه ما شاهد آن هستیم که برخی افراد کمر به قتل سینما بسته اند و هیچ فریادرسی هم برای سینما نیست! مسأله ورود پول های مشکوک به سینما برای ما بسیار اهمیت دارد و همه ما آن را تا رسیدن به نتیجه دنبال می کنیم چرا که متأسفانه سینمای مستقل در حال نابودی است و عده ای سودجو در حال کاسب کاری و این روند برای آینده سینمای کشور بسیار خطرناک است.

راست گفتار: قوانین بازدارنده رانت خواران نیست!/ قوه قضائیه باید ریشه و منشأء ورود پول های کثیف به سینما را شناسایی کند

کاظم راست گفتار کارگردان سینما نیز در این باره گفت: متأسفانه قوانین کشور بازدارنده رانت خوارها و اختلاس گران نیست و حضور رانت خواران در یکایک عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... هستیم و به همین دلیل نیازمندیم تا قوانین جدی و جدیدی برای مقابله با این افراد اتخاذ شود. واقعاً امروز برای یکایک اهالی قدیمی و پیشکسوت سینمای کشور سوأل شده که این افراد که یک شبه به سینما وارد شده اند و خود را اینک همه کاره سینما می دانند این پول ها را از کجا آورده اند که به راحتی در سینما خرج می کنند؟ سوأل ما این است که چرا افرادی بدون سابقه سینمایی به صورت خلق الساعه وارد سینما می شوند و دستمزدهای عجیب و نجومی و غیرمتعارف به برخی هنرپیشگان پرداخت می کنند و باعث می شوند تا توقعات این بازیگران بالا برود و دیگر راضی به حضور در فیلم هایی که با بودجه های اندک اما توسط کارگردانان کارکشته سینمای کشور ساخته می شود نشوند؟

برزیده: ورود پول های نامشروع به سینما جلوه بسیار کریهی دارد/ بعید نیست پای «آقازاده ها» در میان باشد!

حسن برزیده کارگردان سینما در پی هشدار متعدد رسانه های متعهد نسبت به ورود پول های کثیف و مشکوک به سینمای ایران که با بی تفاوتی از سوی متولیان سینمای کشور مواجه شده است گفت: مسأله اختلاس، رانت خواری، پولشویی و امثالهم تنها محدود به سینما و عرصه فرهنگی و هنری نیست و متأسفانه پول های نامشروع در بسیاری از حوزه ها ورود پیدا کرده اند اما ورود پول های نامشروع به سینما جلوه بسیار کریهی دارد چرا که خواستگاه فرهنگ و هنر اخلاق است و این کار عین بی اخلاقی است! اگر سرمایه و آغاز تولید یک اثر فرهنگی و هنری از پول های نامشروع باشد ما باید فاتحه فرهنگ و هنر را بخوانیم!؛ متأسفانه مسأله ورود پول های کثیف و نامشروع به حوزه سینما پدیده جدیدی نیست و ما مدت ها است با این مسأله مواجه هستیم و اینک بسیاری از اهالی سینمای کشور به این نتیجه رسیده اند که اگر این روند بخواهد استمرار پیدا کند در آینده ای نه چندان دور دیگر چیزی از سینمای ایران باقی نخواهد ماند.

هدایت: برخی در خفا از ورود پول های کثیف به سینما حمایت می کنند/ مسئولان جلوی مافیاسالاری و باندبازی ها را بگیرند

حسن هدایت کارگردان سینما در پی هشدار متعدد رسانه های متعهد نسبت به ورود پول های کثیف و مشکوک به سینمای ایران که با بی تفاوتی از سوی متولیان سینمای کشور مواجه شده است گفت: پول های کثیف در همه حوزه های کشور وارد شده اند و سینما هم یکی از آن حوزه ها است، متأسفانه ما به هر حوزه ای که ورود پیدا می کنیم با پول های شبهه داری مواجه می شویم که معلوم نیست از کجا آمده اند و سرمنشأشان کجا بوده است! علیرغم وعده های مکرر مسئولان ذیربط برای رفع معضل پولشویی متأسفانه سال ها است ما با پدیده پولشویی در سطح کشور روبرو هستیم اما هنوز هیچ اقدام عملی و جدی برای مقابله با افرادی که این کارها را انجام می دهند نشده؛ پول کثیف عوارض منفی بسیار زیادی برای جامعه در پی دارد و ورود پول های کثیف و مشکوک به حوزه فرهنگ و هنر می تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد.

آب پرور: افراد فاقد صلاحیت حوزه فرهنگ و هنر را نابود کرده اند/ مسئولان وزارت ارشاد، کمیسیون فرهنگی مجلس و قوه قضائیه چه می کنند؟!

مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این راستا گفت: متأسفانه مدت ها است ما شاهد مناسبات نادرست در سینمای کشور هستیم، آدم هایی که تابع قدرت های اقتصادی و سیاسی هستند بدون داشتن صلاحیت به حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما ورود پیدا کرده و این حوزه را نابود کرده و به انحطاط کشانده اند. این قبیل افراد عموماً با انگیزه های شخصی مانند گرفتن عکس یادگاری با هنرپیشگان معروف سینما و یا تجربه یک کار هیجان انگیز وارد سینما می شوند و اصلاٌ بازگشت پول شان برایشان هیچ گونه اهمیتی ندارد چرا که این پول هایی که به زعم اهالی سینما کلان محسوب می شود برای آن ها پول خرد است و اصلاً برایشان ارزشی ندارد که بخواهند دنبال اصل و یا بازدهی و سودآوری پول شان باشند!

بنکدار: شرایط کار در سینما برای فیلمسازان مستقل سخت است/ با ظهور پدیده پولشویی نگرانی درباره آینده سینما بسیار پررنگ تر شد

 امید بنکدار کارگردان سینما در پی هشدار متعدد رسانه های متعهد و بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران نسبت به ورود پول های کثیف و مشکوک به سینمای ایران که با بی تفاوتی از سوی متولیان سینمای کشور مواجه شده است گفت: شرایط کار در سینما برای فیلمسازان مستقل بسیار سخت شده است، البته این سختی همیشه همراه سینماگران مستقل و غیروابسته بوده و متأسفانه ما هیچ گاه طعم آرامش در سینما را نچشیده ایم. همه ما آگاه هستیم که طی چند سال اخیر افرادی وارد سینما شده اند و در سینما مبادرت به پولشویی می کنند، این اتفاق باعث شده تا دستمزد بازیگران و سایر عوامل سینما به شدت افزایش پیدا کند و شرایط برای کار و فعالیت سینماگران مستقل و غیر وابسته بسیار محدود شود اما با این همه از آنجا که ما همواره مورد بی توجهی و بی مهری بوده ایم شرایط برایمان غیرقابل هضم نیست!

صباغ سرشت: زمانی که مدیران غیرمتخصص و ناآگاه در رأس امور قرار دارند نمی توانیم شاهد برخورد با معضلات مهم در سینما باشیم

سحر صباغ سرشت تهیه کننده و مدیرتولید سینما در پی هشدار متعدد رسانه های متعهد و بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران نسبت به ورود پول های کثیف و مشکوک به سینمای ایران که با بی تفاوتی از سوی متولیان سینمای کشور مواجه شده است گفت: زمانی که مدیران غیرمتخصص و ناآگاه در رأس امور قرار دارند و سینماگران کهنه کار و متبحر نمی توانند حتی کلامی مشترک با آن ها برقرار نمایند ما نمی توانیم شاهد برخورد با معضلات مهم در سینما باشیم و به همین دلیل سینماگران متبحر خانه نشین می شوند و برخی افراد در سینما جولان می دهند و اثر تولید می کنند که هیچ سنخیت و قرابتی با سینما ندارند و نتیجه آن هم فیلم های بی ارزشی می شوند که شاهد وفور آن ها هستیم. وضعیت امروز سینمای کشور بسیار فجیع شده است اینقدر فجیع و دردآور که بنده شخصاً  حاضر نیستم زندگیم را با این سینما آلوده کنم؛ هیچ گونه مناسبات و رفتار حرفه ای و اصولی در سینمای فعلی ما وجود ندارد و همه چیز در آن مغشوش به هم ریخته است. ما اغلب با آدم هایی در این سینما روبرو می شویم که طی سال های فعالیت مان در سینما هیچ شناختی نسبت به آن ها نداشتیم و اصلاً اسامی شان را هم نشنیده ایم و در عوض با خیل انبوهی از هنرمندان و سینماگران پیشکسوت و متبحر روبرو هستیم که خانه نشین و بیکار هستند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.