چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲

دست خالی اهالی سینما از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد/۲

دهقان پور: تبعیض و تفکیک میان اعضای خانه سینما عملی ناجوانمردانه، ناعادلانه و ظالمانه است/ سینماگران با مشکلات جدی معیشتی روبرو هستند

دکتر حمید دهقان پور

سینماپرس: دکتر حمید دهقان پور بنیان گذار و رئیس انجمن مدرسان سینما با انتقاد شدید نسبت به عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد گفت: تبعیض و تفکیک میان اعضای خانه سینما عملی ناجوانمردانه، ناعادلانه و ظالمانه است و مدیران خانه سینما نباید افراد را به ۲ دسته خودی و نخودی تقسیم کنند! همه ما خودی هستیم و آن ها موظفند عیدی وزارت ارشاد را به صورت مساوی میان یکایک کسانی که کارت عضویت خانه سینما را دارند تقسیم نمایند و هر عملکرد و شیوه دیگری نادرست است.

رئیس سابق مرکز آموزش فیلمسازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نحوه اختصاص عیدی وزارت ارشاد در سال ۹۸ و سال جاری کاملاً مصداق بی عدالتی است. عیدی باید برای همه باشد. به عنوان مثال مگر می شود در یک شرکت کارفرما به یک عده عیدی بدهد و به عده ای دیگر بنا بر تصمیمات سلیقه ای اش عیدی ندهد؟ این وظیفه دست اندرکاران خانه سینما است که یک رقمی را مشخص کنند و به صورت یکسان به یکایک اعضا عیدی بدهند.

وی ادامه داد: همانطور که میزان عیدی همه کارگران یکسان است همانطور که میزان عیدی کارمندان در سراسر کشور یکسان است و کف و حداقل آن مشخص است در خصوص اختصاص عیدی میلیاردی وزارت ارشاد هم باید همه چیز یکسان باشد. بی تردید اگر جلوی این روند ظالمانه گرفته نشود ما در سال آینده شاهد اتفاقی بدتر از امسال و سال ۹۸ خواهیم بود!

دهقان پور در همین راستا خاطرنشان کرد: عیدی وزارت ارشاد متعلق به یکایک اهالی سینما است و اگر هیأت مدیره خانه سینما به تشخیص خود برخی اهالی سینما را مستحق تر از دیگران می داند باید از طریق دیگر و راه دیگری هدایایی را تحت عنوان بسته های حمایتی برای این افراد در نظر گرفته و آن ها را به شکلی محترمانه درب منزل ایشان ارسال کند.

وی متذکر شد: اکثریت قریب به اتفاق سینماگران با مشکلات جدی معیشتی روبرو هستند و به غیر از تعداد انگشت شماری از افراد که درآمد مناسبی دارند و زندگی شان از هر جهت تأمین است مابقی سینماگران وضعیت بحرانی را می گذرانند.

رئیس پیشین دانشگاه سینما و تئاتر تأکید کرد: مدیران سینمایی، مدیران خانه سینما و مسئولان وزارت ارشاد باید تا دیرنشده یک چاره اندیشی اساسی برای وضعیت زندگی سینماگران داشته باشند. مسئولان باید کاری کنند که یکایک سینماگران از حقوق بیکاری برخوردار شوند. این اتفاق بسیار ناراحت کننده است که ما قبل از اینکه بیماری یا حادثه ای پیش بیاید به فکر نیستیم و زمان حادثه با بحران روبرو می شویم.

دهقان پور با بیان اینکه تأسیس صندوق بیمه بیکاری جزو ضروری ترین اتفاقاتی است که مدیران فرهنگی نسبت به آن اهمال کاری کرده اند اظهار داشت: یک هنرمند هیچ گاه نباید دغدغه تأمین معیشت خود را داشته باشد. هنرمند برای تولید اثر هنری باید از آسایش برخوردار باشد. مدیران باید قدر هنرمندان شان را بدانند. هنرمندان در سراسر دنیا ارزش والایی دارند اما متأسفانه در کشور ما هنرمندان آنچنان که باید جدی گرفته نمی شوند.

این مدرس سینما در بخش دیگری از این گفتگو به مسأله شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: حالا که مدتی است ویروس کووید۱۹ شیوع و بسیاری از سینماگران را بیکار و خانه نشین کرده، متولیان باید چاره ای برای زندگی هنرمندان اندیشه کنند. راه درست این است که سازمان سینمایی و وزارت ارشاد با سینماگران و یکایک صنوف خانه سینما در ارتباط و تعامل باشند، با صنوف مشورت کنند و از دیدگاه کلیه اصناف مطلع شوند و بر اساس اطلاعات به دست آمده و آنچه کسب کرده اند اقدام عاجل نمایند.

وی ادامه داد: بی تردید اگر وزارت ارشاد و سازمان سینمایی از این شیوه تعامل با شوراهای مرکزی و روسای اصناف وارد گفتگو و گفتمان شود مشکلی برای سینماگران پدید نمی آید. مشکل زمانی ایجاد می شود که مدیران فرهنگی به صنوف خانه سینما بی اعتنا هستند. این بی اعتنایی سبب دلخوری و ناامنی و ناامنیتی و شرایط نامناسبی در سینمای کشور شده است و ممکن است در آینده ناخواسته سبب رویدادهایی شود که به هیچ عنوان به نفع سینما و فرهنگ و هنر کشور نیست.

دهقان پور در خاتمه اظهاراتش تصریح کرد: ما همگی دنبال تعامل، گفتگو و دمکراسی هستیم و باید رفتارمان دمکراتیک باشد. این جزو وظایف سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است که نظر یکایک صنوف را بدون واسطه و اعمال نظر و سلیقه دیگران بشنوند و با گفتگو و تعامل تدبیری برای برون رفت از بحران داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.